US MARKETZavírá za: 0 h 37 m
DOW JONES-0,35 %
NASDAQ-0,65 %
S&P 500-0,37 %
ČEZ+1,25 %
KB-0,88 %
Erste-2,16 %

Tvrdý a zásadový, hodnotí Povšík a Kulhánek exšéfa VW Piëcha

Rakouský automobilový průmyslník Ferdinand Piëch, který o víkendu zemřel ve věku 82 let, byl podle předsedy odborů ve Škodě Auto Jaroslava Povšíka zásadovým člověkem a naprostým profesionálem. Za svého působení v čele koncernu Volkswagen položil základy nového trendu, řekl v úterý Povšík ČTK. Někdejší šéf mladoboleslavské automobilky Vratislav Kulhánek uvedl, že odešel fantastický člověk, s nímž měl velmi nadstandardní vztahy.

Redakce IW
Redakce IW
27. 8. 2019 | 11:33
Volkswagen

"Byl tvrdý, zásadový, přesný jako stroj. Co se týče vývoje automobilů, do věcí hodně zasahoval," uvedl Povšík, kterého zpráva o Piëchově úmrtí zastihla v centrále Volkswagenu v německém Wolfsburgu. Na manažera, který stál v čele koncernu řadu let, má osobní vzpomínky a jeho úmrtí ho hluboce zasáhlo. O Piëchovi bylo podle něj třeba známo, že neměl rád klimatizaci a málo spal. Povšík byl i svědkem toho, jak spánkový deficit doháněl v letadle.

"Měli jsme spolu velmi nadstandardní vztahy, protože mě vlastně do Škodovky vybral. Spolupráce s ním byla perfektní. Byl přísný, tvrdý, ale byl to jeden ze dvou géniů, s nimiž jsem se v životě setkal," řekl ČTK Kulhánek. Druhým géniem byl podle něj americký miliardář a spoluzakladatel softwarového gigantu Microsoft Bill Gates.

Piëch byl podle Kulhánka fantastickým člověkem. "Bylo hodně lidí, kteří ho neměli rádi, ale já s ním měl vynikající vztahy," uvedl bývalý šéf Škody Auto. Kulhánek byl předsedou představenstva Škody Auto v letech 1997 až 2004, poté byl ještě tři roky předsedou dozorčí rady.

Piëch měl velkou zásluhu na expanzi Volswagenu a jeho dnešní podobě. V lednu 1993, kdy se zmítal v krizi a výrazně prodělával, byl Piëch zvolen šéfem koncernu VW. Podařilo se mu VW nejen stabilizovat, ale obrátit jej i na cestu na vrchol automobilového průmyslu. Za Piëchova vedení se koncern, do kterého na počátku 90. let patřily značky VW, Audi, Seat a Škoda, rozrostl o luxusní Bentley a výrobce supersportů Lamborghini a Bugatti. Volkswagen také vstoupil na pole výroby nákladních vozů, když v roce 2000 koupil první akcie švédské automobilky Scania a Piëch usedl do jejího vedení.

V roce 2002, tedy v 65 letech, opustil Ferdinand Piëch místo výkonného ředitele Volkswagenu a zamířil do čela dozorčí rady, i nadále ale výrazně zasahoval do běžného chodu firmy. V roce 2006 se tak dostal do sporu s výkonným šéfem Volkswagenu, svým bezprostředním nástupcem Berndem Pischetsriederem. Rozdílné názory na další rozvoj firmy pak vedly k Pischetsriederově rezignaci. V čele VW jej v roce 2007 nahradil Martin Winterkorn, který naopak byl příčinou Piëchova odchodu z vedení VW. Piëch odmítal Winterkornovi prodloužit smlouvu, po své prohře, kdy řídicí výbor dozorčí rady vyjádřil Winterkornovi podporu, v dubnu 2015 odstoupil z funkce předsedy dozorčí rady.

Zdroj: ČTK

AutaManagementNěmeckoVolkswagen
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #13: Čínské kovy a méně práce

Nahoru, nebo dolů #13: Čínské kovy a méně práce

20. 5.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Podcast