Chris Colahan (RSA): Dělat byznys v Asii není snadné, ale nedělat ho je sebevražda

Pojišťovnictví má mít v Asii skvělou budoucnost. Zavedené značky, které tamní stále početnější a bohatší střední třídu dokáží správně oslovit, na plánují vydělat jmění. A stejně tak mohou vydělat investoři, kteří vítěze probíhajících pojišťovnických dostihů uhodnou. Nebudou to ale mít jednoduché, boj o asijské zákazníky se totiž vyhrocuje, řekl Investičnímu webu šéf asijské větve britské pojišťovny RSA Chris Colahan.
Jak je na tom aktuálně pojišťovnictví v Asii? Nakolik ho ovlivnila krize?
Chris Colahan (ChC): V první polovině roku 2012 se začaly projevovat jisté dopady krize. Bylo to poprvé, kdy se něco podobného stalo. V předchozích letech totiž Asie solidně rostla, zejména ve srovnání s rozvinutějšími trhy v Evropě a v Severní Americe. Čína například rostla o 8 až 9 %, což bylo v porovnání se zbytkem světa hodně dobré. To samé platilo o Indonésii, Thajsku nebo Malajsii, které rostly minimálně o 5 %. Letos ale zpomalily. Ve srovnání se zbytkem světa však tyto trhy stále rostou velice rychle. Ohledně Asie jsme proto stále optimisty.
Podobně to vidí i většina konkurence. Jak moc je to znát přímo na místě?
ChC: Konkurence se stupňuje. S tím, jak trhy v Evropě a Severní Americe zpomalily, obrátily nadnárodní společnosti pozornost na Asii, a to víceméně ve stejnou dobu. Tahanice o talentované lidi, o distribuci a o spotřebitele jsou proto hodně silné. Ačkoli tedy Asie roste, je stále obtížnější toho využít.
Zaměřme se na jednotlivé trhy. Které jsou podle vás pro pojišťovny nejzajímavější?
ChC: Stále vidíme řadu příležitostí. V Indii se nám například povedlo za těch 12 let, co tam jsme, posunout výrazně kupředu. Smíme vlastnit jen 26 % společného joint-venture, ale mimo to je tam jen málo překážek, které by komplikovaly náš byznys. V Číně můžeme vlastnit 100 % podniku, jsme ale omezeni v samotném oboru činnosti. Čína je na tak sice na pohled určitě největší trh nabízející největší příležitosti, ale regulatorní překážky znamenají, že je tam obtížné podnikat.
A co v porovnání s Indií a Čínou menší, někdy opomíjené trhy?
ChC: Hodně se nám líbí země, kde už podnikáme, tedy Singapur a Hongkong. Za povšimnutí stojí také Indonésie, Thajsko, Malajsie a Filipíny. Tyto trhy jsou zatím z pohledu pojišťoven nedostatečně rozvinuté, ačkoli mají velice silné hospodářské fundamenty. HDP na osobu v těchto zemích poroste, navíc mají mladou populaci, což je ekonomicky do budoucna velice příznivé. Tyto trhy považujeme za příležitosti do budoucna.
O jaké produkty bude podle vás v Asii největší zájem?
ChC: Jednou z oblastí, kde sledujeme skutečně robustní růst, je pojištění v oblasti stavebnictví a inženýrských sítí. Všechny vlády v regionu totiž ve velkém investují do silnic, železnic, do vodovodních a odpadních sítí a tak dále. Díky tomu vznikají zajímavé příležitosti jednak během výstavby, a jednak ve chvíli, kdy už jsou projekty hotové a funkční.
A po čem půjdou nejvíce asijské domácnosti?
ChC: Pravděpodobně produkty, které chrání příjem, například úrazové pojištění, krytí nákladů spojených s pobytem v nemocnici a tak dále. O to bude velký zájem zejména v zemích se sociálně ekonomickým prostředím, jaké má například Indie.
A co v Číně, podle většiny pojišťoven nyní nejperspektivnější zemi?
ChC: Bude to podobné, tedy produkty chránící příjem. To nám ostatně potvrdilo posledních pár let, kdy jsme s nimi sklízeli úspěchy. Velice zajímavé bude také pojištění motorových vozidel, regulátoři totiž nedávno otevřeli zahraničním pojišťovnám trh s povinným pojištěním odpovědnosti za škodu. To je obrovská část trhu, pojištění vozidel v Číně představuje 70 % trhu s pojištěním. Otázku nicméně je, jakým způsobem budou zahraniční hráči na tento trh vstupovat, tedy jaké distribuční kanály jim budou k dispozici. A s tím souvisí i potenciál jejich zisku na čínském trhu.
Je ve vašem oboru na asijském trhu něco specifického, typicky asijského?
ChC: Nabídnu vlastní zkušenost: Začneme tím, že se zaměříme na to, v čem jsme dobří, co se nám daří dělat na globální úrovni, a to pak přizpůsobíme požadavkům lokálních trhů. Patříme mezi největší pojistitele v oblasti námořní dopravy, naše úspěchy v Asii byly spojené právě s tímto sektorem. Přitom je potřeba, aby firma pracovala na lokálních technických schopnostech a expertize. To je podle mě pro každou pojišťovnu, a nakonec vlastně pro každou firmu v této části světa nesmírně důležité. Pouhé přenesení toho, co se dělá v Evropě nebo v Americe, zkrátka příliš nefunguje. Je možné pracovat se zkušenostmi, které mají lidé v centrále, vždy je ale potřeba tyto zkušenosti přizpůsobit místnímu trhu.
Zmínili jsme to dobré, co souvisí s asijským trhem. Co naopak až tak příjemné není?
ChC: Doba, kdy byla Asie neorané pole plné obrovských příležitostí, je zkrátka pryč. Je tu mnoho nadnárodních firem, které se snaží toho, co místní trhy nabízejí, využít. To znamená tvrdý boj o talentované lidi, boj o distribuční kanály i o koncové spotřebitele. Boj o talenty je přitom obzvláště ostrý. V našem sektoru, kde je technická znalost věci klíčová, to například znamená, že rozhoduje kvalitní strategie v oblasti lidských zdrojů. Je potřeba podchytit, vychovat a hýčkat si kvalitní lidi.
Vraťme se ještě k regulaci. Zmínil jste tu v Číně, ale jak velkou roli hraje v Asii obecně?
ChC: Je důležité umět se přizpůsobit jednotlivým regulatorním prostředím. A je to mnohdy hodně komplikované, existují například limity toho, jak velký podíl jako zahraniční pojišťovna v místní dceřiné firmě můžete vlastnit. Na druhou stranu v Číně, kde můžeme držet 100%, nás regulátoři také omezují, lze tam totiž nabízet jen určité produkty a podnikat jen v určitých částech země. Řekl bych tak, že na první pohled mnohé asijské trhy vypadají lákavě, ale když proniknete pod povrch, pochopíte, že to není tak lehké.
I tak zájem o Asii i Asie jako taková rostou. To nelze ignorovat.
ChC: Budoucnost skutečně patří této části světa. Pokud se zaměříme na středně- až dlouhodobý horizont, tedy 5, 10 až 20 let, bude obtížné být velkou nadnárodní společností, aniž byste měli v Asii slušné zastoupení. Žije zde polovina světové populace, bude odsud pocházet řada inovací a kreativity napříč všemi obory, no a v neposlední řadě se současné menší a střední asijské firmy postupně budou drát mezi velké regionální i globální hráče. To je nepochybně pro pojišťovny zajímavé, a nejen pro ně.
Mohou být právě tyto zatím menší asijské firmy zajímavou "sázkou" právě pro vás, tedy pro pojišťovny?
ChC: Určitě. Již nyní sledujeme řadu středně velkých firem sídlících v Hongkongu, Singapuru a Číně, které expandují do Latinské Ameriky a do Afriky. Tyto firmy porostou a pojišťovny a další poskytovatelé služeb, kteří s těmito firmami spolupracují, porostou s nimi. Proto jsem přesvědčen, že je Asie oblastí, kde je zkrátka nutné být. Jedním dechem však připomínám, že zdejší byznys není žádná procházka růžovou zahradou.
Poznámka: Peking ve středu 5. prosince 2012 povolil pojišťovnám více investovat do bank. Spustil tak největší rally na čínských akciích za uplynulé tři měsíce.