35 fascinujících faktů o McDonald’s

Když se řekne McDonald’s, asi každý si vybaví totéž. Písmeno M ve tvaru dvou zlatých oblouků, hamburgery, cheeseburgery, hranolky. McDonald’s je světově největším řetězcem s rychlým občerstvením, který za necelých 75 let svojí existence pronikl do zhruba 120 zemí světa a denně obslouží téměř 70 milionů zákazníků. To ale nejsou jediná ohromující fakta o firmě, která za svůj úspěch tak trochu vděčí i Čechům.
Historie společnosti McDonald’s se začala psát v roce 1940, kdy v kalifornském San Bernardinu bratři Richard a Mauric McDonaldovi otevřeli první barbecue restauraci McDonald's Bar-B-Q založenou na přípravě jídla na principu průmyslové výrobní linky. Pro Čechy je jistě neméně zajímavé to, že společnost o 15 let později převzal syn českých emigrantů Ray Kroc, pod jehož vedením se z malé firmičky s ani ne deseti pobočkami rychle stal prosperující gigant a symbol globalizace, ve kterém je dnes zaměstnáno 1,8 milionu lidí.
V roce 2013 dosáhly tržby společnosti 28,1 miliardy dolarů, což převyšuje dokonce velikost celého státního rozpočtu amerického Vermontu. Kromě toho je McDonald’s společností s rekordními výdaji na reklamu. Loni za svoji propagaci řetězec utratil téměř miliardu dolarů, tedy více, než kolik dohromady stály poslední předvolební kampaně Baracka Obamy a Mitta Romneyho. A prvenství drží také v hodnotě své značky, která dosahuje 85,7 miliardy dolarů. Hodnota značky Starbucks, druhé v celosvětovém pořadí, je jen necelých 26 miliard dolarů.
Počet zemí, v nichž si lidé mohou v polední pauze či po práci zajít na něco k snědku "do Meka", se loni ustálil na 119. Více než 40 % všech provozoven se nicméně nachází na území Spojených států amerických. S necelými 28 % poboček následuje na druhém místě region Asie, Pacifiku, Středního východu a Afriky a na třetí příčce je se zhruba 21,5 % provozoven Evropa.
Paradoxní je, že McDonald’s není i přes svoji neotřesitelnou pozici na trhu s rychlým občerstvením řetězcem s největším počtem provozoven na světě. S více než 40 tisíci pobočkami ho přibližně o 5 tisíc prodejních míst poráží franšízový prodejce sendvičů Subway. McDonald’s ale nezahálí, o čemž svědčí i skutečnost, že se počet jeho provozoven každý den rozrůstá o jednu až dvě nové.
Výživový zázrak nečekejte
Rychlé občerstvení je v první řadě o jídle, takže nesmíme opomenout ani zajímavosti z této oblasti. Ročně McDonald’s prodá zhruba 2,36 miliardy hamburgerů, na jejichž výrobu se kromě jiného spotřebuje maso z více než milionu krav. Světoznámý fast-food ale nehraje první ligu jen ve spotřebě hovězího masa. V případě brambor do jeho přípraven putuje dokonce celá desetina americké roční produkce a množství kečupu, který se přidává do burgerů a do něhož si zákazníci namáčejí hranolky, by každý rok dokázalo naplnit padesát olympijských bazénů.
O poznání méně lichotivé jsou nutriční hodnoty jídel, která se ze Spojených států díky McDonald’s rozšířila do celého světa. Mužům mezi 19 a 30 lety se doporučuje denně sníst asi 2 500 kalorií, ženám ve stejném věku zhruba o 400 kalorií méně. Když se však na snídani posadíte pod dva zlaté oblouky, měli byste ve zbytku dne raději zůstat o hladu. Průměrná snídaně v McDonald’s má totiž asi 2 000 kalorií, tedy skoro tolik, kolik by ženy měly sníst za 24 hodin.
A příliš pyšný řetězec nemůže být ani na výsledky výzkumu vědců ze Southamptonské univerzity. Ti přišli s varováním, že čtyři ze sedmi přísad používaných při výrobě jídla v McDonald’s přispívají ke vzniku hyperaktivity a poruchám soustředění dětí. "Závadné" přísady jsou přitom obsaženy ve většině nápojů a burgerů včetně cheeseburgeru či Big Macu.
Pro zobrazení grafiky v plném rozlišení si ji, prosím, otevřete v nové kartě nebo novém okně prohlížeče.
Zdroj: CompareCamp.com