Philip Morris ČR loni zvýšila tržby o 10 % na 14 miliard Kč, podíl na trhu v ČR opět klesl. Za loňský rok navrhuje dividendu jen 880 Kč na akcii

Konsolidované tržby společnosti bez spotřební daně a DPH vzrostly o 10,0 % na 14,049 miliardy Kč (o 6,9 % při vyloučení vlivu měnového kurzu). Zisk z provozní činnosti vzrostl o 1,5 % na 2,824 miliardy Kč (o 3,8 % při vyloučení vlivu měnového kurzu).
Zisk před zdaněním vzrostl v porovnání s předchozím rokem o 1,4 % na 2,821 miliardy Kč. Tento nárůst byl částečně negativně ovlivněn vyššími výnosovými úroky. Čistý zisk vzrostl o 1,3 % na 2,255 miliardy Kč a byl částečně negativně ovlivněn vyšší daní z příjmu.
Představenstvo Philip Morris ČR navrhuje výplatu hrubé dividendy z čistého zisku za rok 2014 a z nerozděleného zisku z předchozích let v celkové výši 880 Kč na akcii, tedy celkem 2 415 939 680 Kč. Poslední obchodní den s nárokem na dividendu je 21. duben 2015. Návrh na výplatu dividendy byl přezkoumán a schválen dozorčí radou společnosti a bude předložen na řádné valné hromadě společnosti (30. dubna 2015 v 10.00) akcionářům ke schválení.
Výše dividendy je minimálně pro část trhu spíše zklamáním, podle Bloombergu analytici čekali 888 Kč, řada odhadů českých analytiků ale byla vyšší. Například J&T Banka věřila v až 941 Kč na akcii, Patria počítala jen s 850 Kč ze zisku z loňského roku, ale s možností dalších až 140 Kč z rezervního fondu. BH Securities vyhlížela až 920 Kč na akcii.
"Výsledky splnily očekávání na úrovni tržeb, ale zklamáním byly ziskové marže. Provozní zisk EBIT na úrovni 2,8 miliardy Kč zaostal za naší projekcí 3,2 miliardy Kč. To se odrazilo i ve výši čistého zisku 2,3 miliardy, čekali jsme 2,6 miliardy Kč," napsal k výsledkům hlavní analytik J&T Banky Milan Vaníček.
"Tržby za 2. pololetí 2014 vzrostly mírně více, než se čekalo, zatímco na provozní úrovni dopadly přibližně v souladu s našimi odhady. Čistý zisk za 2H2014 poklesl o 12,4 % na 1,2 miliardy Kč, což bylo o 3 % horší, než jsme čekali. Provozní zisk spadl o 11 % a o 1,1 % zaostal za našimi odhady," popisuje spíše negativní vyznění druhého pololetí analytik Václav Kmínek z České spořitelny. "Navržená dividenda odpovídá hrubému výnosu 7,8 %. Z důvodu nové legislativy, která limituje velikost předzásobení, společnost prodala zásoby materiálu a nedokončených výrobků, a zlepšila si tak pracovní kapitál. Tím si uvolnila asi 600 Kč na akcii, které mohou být využity v následujících letech pro alespoň částečné vyhlazení klesající ziskovosti společnosti. Dividenda v příštím roce tak může opět přesáhnout 800 Kč za akcii. Celkově oznámené výsledky vnímáme neutrálně."
Celkový trh s cigaretami vzrostl v roce 2014 v České republice o 1,6 % a na Slovensku o 1,8 %. Tržní podíl Philip Morris ČR na trhu s cigaretami poklesl podle údajů z oznámení valné hromady o 1,2 procentního bodu v České republice (ve výroční zprávě firma uvádí pokles podle průzkumu ze 48,6 % v roce 2013 na 46,4 % v roce 2014, tedy 2,2 procentního bodu - pozn. red.), na Slovensku naopak o 3,3 procentního bodu narostl. Objem odbytu vzrostl o 7,6 % v České republice a o 7,5 % na Slovensku, export vzrostl o 12,7 %.
"Růst našich konsolidovaných tržeb a zisku z provozní činnosti za rok 2014 ovlivnil primárně příznivý vývoj cen a vyšší objemy odbytu v České republice a na Slovensku v důsledku vyšších objemů celkového trhu s cigaretami v obou zemích a vyššího tržního podílu na Slovensku. Náš tržní podíl v České republice však zůstal pod tlakem z důvodu pokračujícího přechodu spotřebitelů na cigarety v levném cenovém segmentu a také na jemně řezaný tabák pro ruční výrobu cigaret s nižším daňovým zatížením," uvedl András Tövisi, předseda představenstva a generální ředitel společnosti Philip Morris ČR. "Přestože pokles podílu našich místních značek a značky Red & White měl nepříznivý dopad na náš tržní podíl v České republice, byl částečně kompenzován vyšším podílem našich klíčových mezinárodních značek Marlboro, L&M, Chesterfield a Philip Morris. Naše pokračující zaměření na inovaci produktů přineslo povzbudivé výsledky, kdy růst značky Marlboro byl podpořen úspěšným uvedením Marlboro Fuse Beyond, prvního výrobku se dvěma mentolovými kapslemi uvnitř filtru, zatímco značka Philip Morris Fresh Caps, první slim cigarety s kapslovým filtrem, se rychle stala klíčovým přispěvatelem k růstu značky Philip Morris. Značky L&M a Chesterfield pak těžily z konsolidace portfolia některých našich klesajících lokálních značek na konci roku 2013. Náš tržní podíl na Slovensku nadále stabilně rostl, a to především v důsledku růstu podílu značek Marlboro, L&M a Philip Morris. Značka Marlboro těžila především z toho, že jako první uvedla inovace v podobě Marlboro Fuse Beyond a Marlboro Micro Beyond, první super slim cigarety s mentolovou kapslí ve filtru."
Za první tři čtvrtletí roku 2014 kutnohorská firma zvýšila konsolidované tržby bez spotřební daně a DPH o 10,2 % na 10,2 miliardy korun. Za celý rok 2013 společnosti klesl čistý zisk o 8,8 % na 2,2 miliardy korun. Tržby bez spotřební daně a DPH meziročně klesly o 1,5 % na 12,8 miliardy Kč.
Výhled
Dle směrnice Rady 2011/64/EU o struktuře a sazbách spotřební daně z tabákových výrobků, která kodifikuje změny zavedené směrnicí Rady 2010/12/EU4, musí být spotřební daň na tabákové výrobky v členských státech EU od 1. ledna 2014 v souladu s novými požadavky, včetně minimální výše spotřební daně 90 eur na 1 000 kusů cigaret bez ohledu na prodejní cenu. V České republice se v rámci zavádění těchto požadavků do místní legislativy od 1. ledna 2014 zvýšila pevná (specifická) část o 30 Kč na 1 190 Kč na 1 000 kusů cigaret a minimální spotřební daň vzrostla o 70 Kč na 2 250 Kč na 1 000 kusů cigaret. Současně vzrostla minimální spotřební daň z jemně řezaného tabáku o 165 Kč na 1 800 Kč za 1 kg, což vede k postupnému sbližování minimální spotřební daně u jemně řezaného tabáku a cigaret.
S ohledem na nepříznivý vývoj měnového kurzu, který byl umocněn intervencí České národní banky na konci roku 2013, došlo od 1. prosince 2014 k dalšímu zvýšení spotřební daně, kdy nabyl účinnosti zákon 201/2014 Sb., jehož účelem bylo dosažení minimální míry zdanění dle požadavků směrnice EU o struktuře a sazbách spotřební daně z tabákových výrobků. V důsledku toho se dále zvýšila pevná (specifická) část o 100 Kč na 1 290 Kč na 1 000 kusů cigaret a minimální spotřební daň vzrostla o 120 Kč na 2 370 Kč na 1 000 kusů cigaret. Valorická složka u cigaret zůstala na 27 % z maloobchodní prodejní ceny. Současně vzrostla minimální spotřební daň z jemně řezaného tabáku o 96 Kč na 1 896 Kč za 1 kg. Zvýšení spotřební daně bylo doplněno stanovením pevného data doprodeje cigaret konečnému spotřebiteli, a to do tří měsíců od nabytí účinnosti nové sazby daně.
Ve světle vývoje měnového kurzu ke konci roku 2014 a za účelem dosažení minimální míry zdanění požadovaného EU v následujících letech česká vláda oznámila svůj záměr uzákonit tříletý plán pro spotřební daň u tabákových výrobků pro roky 2016 až 2018. Jako první krok tohoto plánu vláda plánuje zavést další zvýšení spotřební daně od 1. ledna 2016.
Na Slovensku se poslední zvýšení spotřebních daní uskutečnilo na základě novely zákona 106/2004 Z.z., o spotřební dani z tabákových výrobků, ve znění pozdějších předpisů, která nabyla účinnosti od 1. 10. 2012, zveřejněné ve Sbírce zákonů jako zákon 288/2012 Z.z., jejímž účelem je naplnění požadavku EU na minimální výnos spotřební daně. Minimální spotřební daň vzrostla na 91 eur na 1 000 kusů cigaret a pevná složka daně na 59,50 eur na 1 000 kusů cigaret, zatímco složka valorická zůstala nezměněna na 23 %.
V říjnu 2013 schválil slovenský parlament novelu zákona 106/2004 Z.z. o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, který byl ve Sbírce zákonů publikován jako zákon č. 381/2013 Z.z. s cílem řešit záležitosti spojené s nelegálním obchodem. Od 1. ledna 2014 je novelou zákona zakázán prodej jemně řezaného tabáku za cenu nižší, než je součet DPH a spotřební daně. Od 1. března 2014 je zavedena nová daň na takzvaný surový tabák, který je zdaněn stejně jako jemně řezaný tabák (71,11 eur na 1 kg) a od 1. prosince 2014 novela zákona zavádí kontrolní značení i pro ostatní tabákové výrobky a rovněž zavádí minimální velikost balení jemně řezaného tabáku (minimum 20 g a násobky 10 g). Od 1. ledna 2015 uvedená novela zákona rovněž ustanovuje státní tiskárnu cenin jako jedinou tiskárnu pro kontrolní známky, které se používají na tabákových výrobcích a výrobcích obsahujících alkohol.
Přestože náročné ekonomické podmínky, zejména s dopady na zaměstnanost a disponibilní příjmy, ztěžují předpověditelnost potenciálního vystavení se přetrvávajícímu přechodu spotřebitelů na levnější značky či jiné tabákové alternativy nebo zvýšené míře nelegálních prodejů, výše uvedený daňový výhled založený na postupném a mírném zvyšování spotřebních daní zmírňuje nejistoty, které mohou ovlivnit obchodní činnost Philip Morris ČR. "Pokračujeme v implementaci plánovaných iniciativ na zvýšení produktivity s cílem udržet náklady na stejné úrovni. Také naše trvalé zaměření se na inovaci portfolia značek, které je vedeno předjímáním nových trendů u dospělých kuřáků, nám umožní účinně konkurovat jak v České republice, tak na Slovensku," věří firma.
Zdroj: Philip Morris ČR, ČTK
Aktuality
