USA: Index spotřebitelské důvěry v dubnu klesl na 95,2 bodu z 101,4 bodu v březnu (revidováno z 101,3 bodu), čekal se růst na 102,5 bodu

Spotřebitelská důvěra ve Spojených státech se v dubnu překvapivě zhoršila a její index klesl na minimum za poslední čtyři měsíce. Náladu mezi spotřebiteli zkazilo oslabení trhu práce, kde se výrazně zpomalila tvorba pracovních míst. Sdělila to v úterý ve své měsíční zprávě soukromá organizace Conference Board.
Index spotřebitelské důvěry klesl na 95,2 bodu z březnové úrovně 101,4 bodu. Ekonomové v anketě agentury Reuters přitom v průměru odhadovali, že ukazatel se zvýší na 102,5 bodu.
Spotřebitelská očekávání do příštích měsíců výrazně klesla. Značně se zhoršilo i hodnocení současné hospodářské situace.
Lynn Francová, která v Conference Board řídí oddělení ekonomických ukazatelů, označila za příčinu zhoršení "nedávný slabý výkon pracovního trhu". Ekonomika minulý měsíc vytvořila jen 126 000 míst, a přerušila tím dvanáctiměsíční sérii, v níž trh práce vytvářel nejméně 200 000 míst každý měsíc.
Ekonomové sledují údaje o spotřebitelské důvěře velmi pozorně a snaží se z nich odvodit budoucí vývoj spotřebitelských výdajů. Tato kategorie se na hrubém domácím produktu USA podílí asi dvěma třetinami.
Americká ekonomika zpomalila ve čtvrtém čtvrtletí růst na 2,2 % z pětiprocentního tempa ve třetím kvartálu. Analytici odhadují, že v prvním čtvrtletí se tempo růstu rovněž podstatně zpomalilo a dostalo se k jednomu procentu.
Zdroj: ČTK, Bloomberg
Aktuality
