Volkswagen a spol.: Skandál s emisemi a stovky miliard úvěrů na nákupy aut

Volkswagen vyrábí auta. Ano, ale to není všechno. Také půjčuje na nákupy aut svým zákazníkům, a to v takové míře, že jde aktuálně o byznys v objemu více než 160 miliard eur. Jak s ním otřese probíhající skandál okolo podvodů s emisemi?
Na nákupy aut půjčují i další automobilky. Deset největších v této oblasti má aktivity v hodnotě zhruba 900 miliard dolarů. Zároveň čtyři z nich – Volkswagen, BMW, Daimler a Renault – mají letos splatit dluhopisy za zhruba 170 miliard dolarů.
Ano, tušíte správně, jde o evropské automobilky, které se daleko více než jejich asijská a americká konkurence zaměřují na dieselové motory. A kontrakty (CDS), jimiž se investoři zajišťují pro případ nesplácení dluhopisů těchto výrobců aut, od vypuknutí skandálu okolo emisí dieselových motorů výrazně zdražily.
Půjčky na nákupy aut jsou relativně málo rizikové (v grafu pro ilustraci ty v USA) – když klient nesplácí, zkrátka se mu vezme vůz. Výrobci aut ale potřebují tyto půjčky financovat. A například Volkswagen financoval zhruba čtvrtinu z 10 milionů aut prodaných loni právě penězi, které získal z prodaných dluhopisů. Pokud bude pokračovat tlak na automobilky, výrobci aut budou muset platit více za své půjčky, což by postupně (ze předpokladu, že to výrazně nepromítnou do cen pro zákazníky, ale dravá konkurence je od tohoto nejspíše celkem spolehlivě odradí) vedlo k tomu, že budou nuceni sáhnout na své hotovostní rezervy.
Volkswagen má během následujících 12 měsíců splatit 67 miliard eur. Dalších 25 miliard bude potřebovat na to, aby mohl nadále soupeřit o pozici světové jedničky v prodejích s automobilkami Toyota a General Motors. V hotovosti má podle posledních statistik asi 33 miliard eur a dalších 47 miliard by měl obdržet ze splátek úvěrů od zákazníků a dalších 20 vygenerovat svou hlavní činností, tedy výrobou. Pokud budou úspěšné žaloby podávané na firmu, u kterých se mluví o možných vyrovnáních a pokutách v desítkách miliard, Volkswagenu mohou relativně rychle dojít peníze.
A podobné je to u dalších automobilek, pokud se u nich potvrdí podezření, že do svých dieselových motorů rovněž instalovaly podvodný software. Některé fundamentálně slabší výrobce, například PSA Peugeot Citroën (zhruba 40 % jeho prodejů tvoří dieselová auta), může situace doslova existenčně ohrozit.
Zdroj: The Economist
Aktuality

