Nova a Prima představily obchodní politiku na rok 2014

Tuzemské televize zahájily boj o inzerenty pro příští rok. Poučeny dosavadním vývojem přišly s nabídkou dříve než loni. Vedle zvýšení základních cen nabízejí i některé ústupky, což má přinést především "návrat" k běžnému obchodování a vyjednávání. Vyplývá to z vyjádření televizí a mediálních odborníků oslovených ČTK.
Nova svou obchodní politiku pro příští rok již představila mediálním agenturám a začala vyjednávat o podmínkách s klienty. Hlavním důvodem dřívějšího oslovení je podle ní poskytnout dostatek času pro plánování kampaní. V nabídce zůstaly zachovány principy vycházející z uplynulých dvou let. Podle Novy je ale obchodní politika celkově jednodušší a pružnější.
Základní cena u Novy se meziročně zvýšila o 5 %, což televize vysvětluje zvyšujícím se výkonem svých stanic. Nadále ale má platit, že dlouhodobá spolupráce znamená výhody, jako například cenové zvýhodnění, garanci ceny, přednostní přístup k pásmu super prime-time nebo vyšší míru plánování kampaně. Od některých parametrů, které byly pro zákazníky problematické, televize ustoupila. Podmínkou již například nejsou takzvané předplatby. Za včasný podpis klienti opět získávají 10% slevu.
Se zvýšením základní ceny, podle dostupných informací o 10 %, v příštím roce počítá i Prima. "Pokud klienti zareagují pozitivně na naše pobídky, zde mám na mysli hlavně včasný podpis smlouvy, kde se klient zaváže ke stejnému objemu jako v tomto roce, tak dostane stejné základní CPP (cost per point) jako v roce 2013," vysvětlil ČTK obchodní ředitel Primy Michal Beran. Letošní rok byl pro Primu, díky příchodu některých klientů od konkurence, mimořádně úspěšný a podle Berana jej charakterizoval zejména převis poptávky nad nabídkou. K dalším důležitým znakům podle obchodního šéfa patří snaha o větší vyváženost, co se týče sezonních indexů, a také větší transparentnost ohledně výběrových řízení.
Konkrétní změnou je například rozšíření hlavního vysílacího času o hodinu na 17.30 až 23.30. Klienti podle Berana totiž obecně projevovali zvýšený zájem právě o prime-time. Podle ohlasů z mediálního trhu se Primě tímto opatřením zároveň podaří zvýšit cenu i v méně sledovaném čase.
"Dobrá zpráva pro trh je, že obě televizní skupiny letos vydaly podmínky obchodování na rok 2014 docela brzo. Věřím, že i to může být znamením jejich vstřícnějšího přístupu k zadavatelům, než jaký jsme zažívali v letošním roce, a 'návratu' k běžnému obchodování a vyjednávání," řekl ČTK René Jež, partner společnosti FLEMEDIA, která se zabývá poradenstvím při mediálních investicích.
Pro Primu podle něj bude obtížné úspěch z letošního roku zopakovat. "Své obchodní výsledky nepotvrdila zvýšením či aspoň udržením sledovanosti svých kanálů. Nově se její politika vrátila poklesem výnosů o zhruba 1,28 miliardy korun za první tři čtvrtletí a zatím nedokázala obchodně zhodnotit svou zlepšenou sledovanost v posledních měsících," míní expert.
Nova, které se i v podzimním schématu daří vysokou sledovanost udržet, nyní usiluje především o růst výnosů. "Jsme přesvědčeni, že obnovení našich vztahů s mediálními agenturami a klienty při zachování cenového navýšení dosaženého během tohoto roku je zásadním krokem k posílení našeho postavení na tomto trhu," uvedl v tomto týdnu jednatel CET 21 a jeden z šéfů CME Christoph Mainusch. Zároveň dodal, že letos zatím nepočítá s návratem poptávky na loňskou úroveň.
Televize je také přesvědčena, že klienti kladou stále větší důraz na co nejvyšší možnou efektivitu svých kampaní a základní cena reklamy (CPP) již není hlavním parametrem při porovnání nabídek. Z vyjádření zástupců Novy vyplývá, že zákazníci požadují produkt zaručující vysoký zásah a afinitu pro co nejefektivnější oslovení cílové skupiny. Vysoká sledovanost pak podle televize umožňuje dosáhnout výsledku kampaně s nákupem daleko menšího počtu reklamních jednotek (GRPs) než u konkurence.
Zdroj: ČTK