Co musíte ráno vědět (8. července)

Jak se v úterý dařilo akciím v Evropě a v USA, kolik dala americká vláda firmě Novavax na vývoj vakcíny proti nemoci covid-19 a letadlo kterých známých aerolinek se k první cestě vzneslo přesně před 35 lety? To vše musíte ráno vědět.
1. Americké akcie v úterý klesly, investoři vybírali zisky po předchozím růstu
Americké akcie v úterý oslabily, protože investoři vybírali zisky po předchozím růstu. Náladu na akciovém trhu navíc podkopává pokračující rychlý růst počtu případů nákazy koronavirem ve Spojených státech. Index Dow ztratil 1,51 % na 25 890,18 bodu, širší S&P 500 klesl o 1,08 % na 3 145,32 bodu a index technologického trhu Nasdaq Composite se snížil o 0,86 % na 10 343,89 bodu. Index volatility VIX stoupl o 5,33 % na 29,43 bodu a výnos 10letých vládních dluhopisů USA se snížil o čtyři a půl bazického bodu na 0,64 %.
2. Evropské akcie v úterý oslabily, investory zklamala data z Německa a negativně působilo i šíření koronaviru
Akcie na evropských trzích v úterý zaznamenaly pád poté, co data o průmyslové výrobě v Německu nesplnila očekávání a zprávy o šíření nemoci covid-19 v USA potvrdily, že se za oceánem nedaří epidemii zpomalit. Panevropský index STOXX Europe 600 ztratil 0,61 % na 368,96 bodu, britský FTSE 100 odepsal 1,53 % na 6 189,90 bodu, francouzský CAC 40 klesl o 0,74 % na 5 073,73 bodu a německý DAX se snížil o 0,92 % na 12 616,80 bodu.
3. Pražská burza v úterý mírně oslabila, nejvíce ztrácely akcie Komerční banky a CME
Pražská burza v úterý mírně oslabila, index PX klesl o 0,13 % na 936,79 bodu. Nejvýrazněji klesly z hlavních emisí akcie Komerční banky a mediální skupiny CME, v červených číslech ale skončila většina hlavních cenných papírů.
4. Očekávané události
Středeční dopoledne bude patřit českým maloobchodním tržbám. Odpoledne Spojené státy přidají pravidelnou týdenní zprávu o počtu žádostí o hypotéku a večer ještě zprávu o spotřebitelských úvěrech. Hospodářské výsledky v USA představí firma Bed Bath & Beyond. Očekávané události celého týdne včetně odhadů analytiků najdete v našem burzovním kalendáři.
Zpravodajství sledujte na Investičním webu celý den on-line ZDE.
5. Společnost Novavax dostala od americké vlády 1,6 miliardy dolarů na vývoj vakcíny proti covidu-19
Farmaceutická společnost Novavax oficiálně oznámila vládní financování ve výši 1,6 miliardy USD. Firma byla začleněna do vládního programu Warp Speed, jehož cílem je dodat do roku 2021 miliony dávek vakcíny proti onemocnění covid-19. Financování má podpořit klinický vývoj v pozdním stadiu a zavedení výroby. Výstupem by měla být dodávka stovky milionů dávek vakcíny NVX-Cov2373. Výroba vakcíny by mohla v případě příznivých výsledků testů začít koncem letošního roku.
6. Lufthansa zruší pětinu vedoucích pozic a tisíc míst v administrativě
Německá Lufthansa zruší 20 % vedoucích pozic a tisíc míst v administrativě. Další oznámená úsporná opatření mají největší evropské letecké společnosti pomoci krýt výpadky příjmů způsobené koronavirovou krizí. Firma se zhruba 138 tisíci zaměstnanci to uvedla ve svém úterním sdělení a dodala, že také na polovinu sníží investice do nových letadel. Do roku 2023 si jich tedy pořídí maximálně 80.
7. Evropská komise zhoršila odhad propadu hospodářství EU na 8,3 %, ČR předpovídá pokles o 7,8 %
Ekonomiku Evropské unie těžce zasaženou koronavirovými omezeními čeká letos propad o rekordních 8,3 %. To výrazně překonává dřívější negativní očekávání. V letní makroekonomické předpovědi to v úterý uvedla Evropská komise, která o dalších devět desetin procentního bodu zhoršila svůj jarní odhad, ve kterém už zohlednila zásadní výpadek ekonomické aktivity. Pro země používající euro předpovídá unijní exekutiva pokles o 8,7 %. Příští rok naproti tomu čeká hospodářství EU růst o 5,8 %, v případě eurozóny pak o 6,1 %, předpokládá komise.
8. Průmyslová výroba v Německu v květnu stoupla o 7,8 %
Průmyslová výroba v Německu se v květnu podle sezónně upravených údajů zvýšila ve srovnání s předchozím měsícem o 7,8 % po poklesu o 17,5 % v dubnu. Údaje jsou známkou toho, že největší evropská ekonomika začíná po zahájení uvolňování omezení, která měla zabránit šíření nemoci covid-19, ožívat. Růst však byl nižší, než čekali analytici. Meziročně se pak výroba propadla o 19,3 %. Vyplývá to z údajů, které v úterý zveřejnil spolkový statistický úřad. Dubnový údaj statistici revidovali z původního propadu o 17,9 %.
9. OECD čeká nejvyšší nezaměstnanost od krize ve 30. letech
Míra nezaměstnanosti v členských zemích Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) by se v letošním čtvrtém čtvrtletí měla vyšplhat na 9,4 %, což by znamenalo nejvyšší úroveň od velké hospodářské krize ve 30. letech minulého století. V případě příchodu druhé vlny koronaviru by mohla vystoupit až na 12,6 %. Vyplývá to z nejnovější studie OECD.
10. ČR: Pokles průmyslu v květnu zpomalil na 25,7 %, objem stavební výroby se snížil o 7,6 %
Meziroční pokles průmyslové výroby v Česku v květnu zpomalil na 25,7 % z rekordní úrovně 33,7 % v dubnu. O více než 45 % se snížila výroba motorových vozidel. Vyplývá to z dat očištěných o vliv počtu pracovních dnů, která v úterý zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ). Propad stavební výroby naopak zrychlil, v květnu se meziročně reálně snížila o 7,6 % po poklesu o 4,6 % v dubnu.
BONUS
Letadlo Ryanairu vzlétlo k první cestě před 35 lety
Irské nízkonákladové aerolinky Ryanair, jejichž první let se uskutečnil 8. července 1985, nesou jméno po jednom ze svých zakladatelů - Tonym Ryanovi (* 1936, † 2007). Jejich filozofie spočívá v eliminaci všech doprovodných nákladů a ponechání co nejnižší ceny za letenku.
Ryanair, dnes největší nízkonákladový letecký přepravce v Evropě, začal skromně, první cestující vozil letadlem s 15 sedadly z irského Waterfordu do Londýna-Gatwicku a zpět. Zatímco v roce 1985 firma přepravila 5 000 cestujících, o 15 let později už jejích služeb využilo 7 milionů zákazníků.
V roce 1991 do malých a ztrátových aerolinek nastoupil tehdejší daňový konzultant Michael O’Leary, který se znal s Ryanovými syny, a jejich otec ho najal, aby vyvinul úspěšnou obchodní strategii. O tři roky později se O’Leary stal šéfem Ryanairu. Ve firmě provedl zásadní změny a začal bojovat s nadnárodními aerolinkami.
Pozice Ryanairu posílila po teroristických útocích z 11. září 2001. Pokles počtu cestujících tehdy vedl k bankrotům tradičních společností, jejichž náklady byly vysoké. Trh ovládli levní operátoři, kteří začali šlapat na paty i evropským lídrům jako British Airways či Lufthansa.
Dnes firma provozuje 82 evropských základen, v roce 2016 otevřela jednu i na pražském letišti. Letos se také Ryanair kvůli pandemii covidu-19 ocitl v problémech. Začátkem května oznámil, že plánuje propustit 15 % svých zaměstnanců, tedy asi 3 000 lidí. Dodal, že jedná se společností Boeing o pozastavení dodávek objednaných letadel, protože nečeká, že se letecký provoz v Evropě plně obnoví dříve než v roce 2022. Ve flotile má nyní přes 300 letadel typu Boeing 737-800.
Aktuality

