US MARKETOtevírá v 15:30
S&P 500+0,13 %
NASDAQ-0,21 %
DOW JONES+0,16 %
PX+0,35 %
ČEZ-1,00 %
NVIDIA-2,47 %

Omezení závislosti na Číně? Žádná hračka, a to i z tohoto důvodu

Úzkých míst takzvaného decouplingu ve vztazích s Čínou, tedy snížení výrobní a obchodní závislosti na ní (když kvůli ničemu jinému, tak kvůli geopolitickému napětí), je spousta. Jedním z nich je doprava, konkrétně přístavy.

Aktuálně se podle odhadů OSN přepravuje 80 % zboží na lodích. Čína v této oblasti dominuje i díky své kapacitě přístavů, které jsou schopné přijímat obrovské kontejnerové lodě (ty, které přepraví více než 14 tisíc 20stopých kontejnerů). Má jich 76, zatímco Indie a ostatní státy v regionu jen 31.

Nejde o nepřekonatelný problém, ale jeho řešení bude vyžadovat masivní investice. Co znamená masivní? Pro srovnání, Čína do přístavní infrastruktury v letech 2016-2021 investovala minimálně 40 miliard USD.

Počty velkokapacitních přístavů v Číně a regionu JV Asie
Asijská ekonomikaČínaDopravaEkonomické a politické hrozbyEvropská ekonomikaGeopolitikaRizikaSvětová ekonomika
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

22. 10.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Investiční portfolio