US MARKETOtevírá v 15:30
S&P 500+0,32 %
NASDAQ+0,22 %
DOW JONES+0,60 %
PX+0,00 %
ČEZ+0,00 %
NVIDIA-0,30 %

Omezení závislosti na Číně? Žádná hračka, a to i z tohoto důvodu

Úzkých míst takzvaného decouplingu ve vztazích s Čínou, tedy snížení výrobní a obchodní závislosti na ní (když kvůli ničemu jinému, tak kvůli geopolitickému napětí), je spousta. Jedním z nich je doprava, konkrétně přístavy.

Aktuálně se podle odhadů OSN přepravuje 80 % zboží na lodích. Čína v této oblasti dominuje i díky své kapacitě přístavů, které jsou schopné přijímat obrovské kontejnerové lodě (ty, které přepraví více než 14 tisíc 20stopých kontejnerů). Má jich 76, zatímco Indie a ostatní státy v regionu jen 31.

Nejde o nepřekonatelný problém, ale jeho řešení bude vyžadovat masivní investice. Co znamená masivní? Pro srovnání, Čína do přístavní infrastruktury v letech 2016-2021 investovala minimálně 40 miliard USD.

Počty velkokapacitních přístavů v Číně a regionu JV Asie

Aktualita pro rok 2026

Asijská ekonomikaČínaDopravaEkonomické a politické hrozbyEvropská ekonomikaGeopolitikaRizikaSvětová ekonomika
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Tenhle skeptik to nevzdává: AI boom může skončit horší krizí než tou v roce 2008

Tenhle skeptik to nevzdává: AI boom může skončit horší krizí než tou v roce 2008

10. 12.-Andrej Rády
Investiční bubliny