US MARKETOtevírá za: 0 h 28 m
DOW JONES-0,64 %
NASDAQ+1,61 %
S&P 500+0,72 %
META+2,60 %
TSLA+6,75 %
AAPL+1,02 %

6 způsobů, jak podvodníci ovlivňují nezkušené investory

Špatní finanční poradci, samozvaní guruové, brokeři, případně jen obyčejní podvodníci. Ti všichni mají několik způsobů, jimiž přesvědčují nezkušené investory k tomu, aby právě jim svěřili své peníze. Které? A jak se proti nim bránit?

1. Autorita

Věřte mi, jsem expert.

Tato fráze historicky nadělala mezi investory více škody než cokoli jiného. Příklady jako Bernie Madoff, Long Term Capital Management známe všichni. Ve všech podobných případech využívali experti, mnohdy dokonce držitelé takzvané Nobelovy ceny za ekonomii, svou autoritu k tomu, aby přesvědčili investory o výhodnosti investice, která se posléze ukázala být podvodem. Síla autority vede často k tomu, že se lidé chovají nerozumně.

Známý Milgramův experiment, přestože byly jeho výsledky častokrát zpochybňovány, ukazuje, jak daleko jsou lidé schopni zajít ve své poslušnosti k autoritě (až 65 % respondentů bylo ochotno použít nejsilnější dávku elektrického proudu na své "žáky", i když s tím sami nesouhlasili). Odbornost sama o sobě nemusí být špatná, ale pokud se někdo snaží druhé přesvědčit argumentem "věřte mi, jsem expert", je lepší držet se dál.

2. Závazek a souhlas

Zkrátka řekněte ano.

K tomu, aby investoři řekli ano, využívají podvodníci a prodejci několik typů otázek. Chcete, aby vaše bohatství rostlo? Nechcete se už starat o to, kolik máte peněz? Když vám řeknu, že mám pro vás dokonalý finanční produkt, budete chtít slyšet detaily? Když investor začne odpovídat "ano", má problém, protože později je těžké říci "ne". Problém je, že investor pak odsouhlasí něco, co je špatné nebo drahé.

Dalším problémem závazku a souhlasu je takzvaný dispoziční efekt, kdy investoři předčasně prodávají ziskové investice a ponechávají si ty ztrátové. Jakmile se investor zaváže k držení nějaké pozice, může pro něj být problém se jí zbavit, zejména když je ve ztrátě. Na to by si měli všichni dávat pozor. A zároveň přemýšlet, proč vlastně danou pozici drží.

3. Společenské potvrzení

Všichni ostatní to dělají.

Je jedno, zda jde o momentálně oblíbené akcie, nebo jiné módní investice (třeba kryptoměny). Když investor vidí, že do nich investuje "každý", může to mít na jeho rozhodování velký vliv. Největším problémem sociálního důkazu je skutečnost, že přispívá k volatilitě cen. Nadšení investorů vede k růstu ceny na úrovně, které jsou úplně mimo vnitřní hodnotu firmy, a následný propad a panické výprodeje vedou k tomu, že mnoho investorů skončí bez peněz. Následování stáda zkrátka ve finančním světě nemusí být dobrá volba.

4. Reciprocita

Oko za oko.

Většina lidí cítí určitou povinnost oplácet dobré skutky nebo laskavosti. Jde o jeden ze způsobů ovlivňování investorů, s nimiž se těžko bojuje, protože ignorování pomoci od jiných je nepřirozené. Podvodníci na finančních trzích si to dobře uvědomují a využívají toho k prodeji produktů, které pro investory nejsou zrovna výhodné. Finanční poradenství, které se tváří, že je zadarmo, nebo prezentace některých produktů patří mezi způsoby, jak podvodníci nutí lidi, aby cítili potřebu investovat. Každý investor by se ale měl nejprve zeptat sám sebe, zda daný produkt potřebuje, nebo je to jen potřeba opětování nějaké laskavosti.

5. Obliba

Máte mě rádi. Máte mě opravdu rádi.

Lidé raději spolupracují s někým, koho znají a mají k němu kladný vztah. Někteří pochybní obchodníci však využívají metody, které cílí na to, aby si je investoři a klienti oblíbili. Jde sice o nejméně nebezpečnou metodu ovlivňování, ale i tak by měli investoři být ostražití. To, že spolupracují s někým, koho si oblíbili, totiž může vést k přehlížení nedostatků jeho i produktů a řešení, jež investorům nabízí.

6. Vzácnost

Nabídka nepotrvá věčně.

Vyvolání dojmu vzácnosti nebo nedostatku může vést k tomu, že se investoři rozhodují pod časovým tlakem. To může vést k tomu, že jejich rozhodnutí je více založeno na emocích. Dalším nebezpečím vzácnosti je to, že v investorech vyvolává pocit, že jsou oni sami něčím speciální. Obyčejné ETF od firmy Vanguard, které jsou téměř zadarmo, si může koupit každý. Ale jen ti vyvolení mohou investovat do fondu, který si bere správcovské poplatky přes 2 % a výkonnostní poplatek 15 %. Ano, některé fondy mohou být pro nové investory uzavřené z logických důvodů, ale při každé zmínce o vzácnosti toho kterého nástroje by měli investoři zpozornět.

Jak s tím bojovat?

Nejlepším způsobem, jak s těmito technikami bojovat, je naučit se je rozeznávat. Když se pak někdo pokusí je použít, je jednodušší se zamyslet nad tím, co investora vůbec vede k tomu, aby do něčeho vložil peníze. Nemusí sice vždy jít o podvod, ale přemýšlení nad investicemi ještě nikomu neuškodilo.

Na závěr lze pouze dodat, že jako čtenáři Investičního webu (případně i zdroje článku) byste se měli přihlásit k odběru e-mailových upozornění na naše články, dokud je to přístupné všem (6). Uvědomte si, že jako experti na investice a peníze (1) vám přinášíme obsah zdarma již od roku 2009 (4). Na Facebooku nás sleduje více než 11 tisíc lidí, na Twitteru sleduje naše živé přenosy bezmála 500 lidí (3), ale určitě by nám pomohlo, kdybychom měli zpětnou vazbu i od dalších uživatelů (5). Pokud se vám naše články líbí, bude to pro vás pouze dodatečný bonus, když budete jejich přehled dostávat pravidelně do své e-mailové schránky (2). Funguje to na vás?

Zdroj: Of Dollars And Data

Chyby v investováníInvestiční a finanční poradenstvíInvestiční guruInvestováníPodvodPonaučení pro investory
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #12: Jádro a emise jako never ending story

Nahoru, nebo dolů #12: Jádro a emise jako never ending story

13. 5.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Česká republika