Fundament firmy: Jak využít informace o firmě v investování?

Fundament firmy – to, kolik společnost vydělává a jak efektivně využívá své zdroje – je tím hlavním faktorem, který určuje vývoj ceny akcie nebo CFD. Obchodníci kupují firmy, o kterých si myslí, že porostou, a prodávají společnosti, u kterých očekávají zastavení růstu, případně pokles. Obchodníci také rádi kupují akcie, které se jim zdají být podhodnocené. Ukážeme si několik základních fundamentálních konceptů, kterými se obchodníci řídí a které vám pomohou snáze odhadnout, kam se trh bude v budoucnu vyvíjet.
Obchodníci se při oceňování firmy soustředí na několik fundamentálních ukazatelů. Všechny tyto ukazatele a mnohé další máte jako obchodníci s akciemi a CFD k dispozici. I když profesionálové mohou mít některé informace k dispozici dříve, tak i vy máte přístup k těm samým údajům, na základě nichž profesionálové dělají svá investiční rozhodnutí. Pokud obětujete trochu času a naučíte se rozumět fundamentálním ukazatelům firem, dokážete pak lépe předvídat, kterým směrem se cena akcie bude v budoucnu vyvíjet. A dokážete to pak při obchodování využít.
Zaměříme na následující ukazatele: zisky, provozní efektivnost a cash flow (hotovostní toky).
Zisky
Obchodníci začínají analýzu tím, kolik společnost svým majitelům vydělá. Když si koupíte akcie, stáváte se také spolumajiteli dané firmy a tak by vás mělo zajímat, kolik vám firma přinese.
Fundamentální ukazatel, který obchodníkům řekne, kolik peněz společnost svým vlastníkům vydělala, se jmenuje earnings per share, EPS (zisk na akcii). Ten vypočítáte tak, že celkový zisk společnosti vydělíte počtem vydaných akcií. Pokud firma vydělá miliardu dolarů a vydala miliardu akcií, je zisk na jednu akcii $1.
Jakmile jednou znáte ukazatel EPS, tedy zisk na akcii, pak se podívejte, kolik akcie stojí v porovnání s tím, kolik na ni připadá zisku. Tento ukazatel se nazývá price-earning ratio, tedy poměr ceny akcie a zisku, P/E poměr.
Poměr P/E obchodníkům říká, jestli je akcie relativně drahá nebo levná. To je klíčová informace, protože obchodníci primárně hledají akcie, které jsou levné. Pokud má firma EPS (zisk na akcii) na hodnotě $1 a akcie na burze stojí $20, ukazatel P/E (poměr ceny akcie a zisku) je tedy na hodnotě 20. Pokud si to srovnáte s minulými hodnotami, zjistíte, jestli je akcie proti nim dražší či levnější.
Obchodníky také zajímá, jestli se společnosti do budoucna bude dařit zvyšovat zisky. Dnešní zisky jsou sice fajn, ale obchodníci chtějí především vědět, jestli se firmě podaří udržet růst i do budoucna. Současné zisky totiž nejsou zárukou zisků budoucích.
Naštěstí pro všechny drobné investory není nutné, aby sami zkoumali, zda další vyhlídky firmy jdou dobré. Velké finanční instituce zaměstnávají armádu analytiků, kteří zkoumají společnosti a příslušné sektory. Zkoumají, jak se společnostem daří dnes a jak se jim bude dařit v budoucích ekonomických podmínkách a většina jejich analytických výstupů je k dispozici i investorské veřejnosti, i když s malým zpožděním.
Pokud hledáte akcie nebo CFD k nákupu, ujistěte se, že vyhlídky pro danou společnost jsou růstové. A pokud hledáte akcie nebo CFD k prodeji, soustřeďte se na ty, u nichž se předpokládá pokles růstu.
Provozní efektivnost
Jakmile obchodníci stanoví, kolik peněz firma vydělá, soustředí se na to, jak efektivně společnost využívá svoje zdroje. Akciím firem, které jsou efektivnější, se daří lépe než těm neefektivním, protože větší efektivita vede k vyšší ziskovosti a tak akcionářům těchto firem plynou do kapsy vyšší zisky. Samozřejmě je třeba zohlednit daný sektor, protože co je například efektivní v dopravě, nemusí být efektivní ve zdravotnictví. Je tedy dobré znát prostředí nebo standardy sektoru, ve kterém ohodnocovaná firma působí.
Nejčastěji se investoři dívají na vlastní kapitál firmy. Ten představuje hotovost, majetek firmy a zadržené zisky (ty, které si firma nechala na další investice, místo aby je vyplatila akcionářům). Investory zajímá vlastní kapitál z toho důvodu, že pokud firma neumí efektivně hospodařit s aktivy, která náleží akcionářům, tak ti raději svoje aktiva přesunou tam, kde se jim bude dařit lépe.
Ukazatel, jak firma efektivně využívá svoje aktiva, slouží opět pro porovnání jednotlivých společností a je podobný ukazateli P/E, který srovnává zisky. Ukazatel se jmenuje price-to-book ratio (poměr tržní a účetní hodnoty akcie).
Jak to funguje? Představte si dvě spořící prasátka, každé stojí $100. Uvnitř ovšem stejná nejsou. V jednom najdete $100 a ve druhém jenom $10. Které prasátko bude mít cenu $100? Samozřejmě to druhé, které obsahuje oněch $100. Ukazatel ukazatele price-to-book ratio představuje podobný koncept.
Abyste ho dokázali určit, je třeba nejprve zjistit účetní hodnotu akcie. Ta je rovna vlastnímu jmění firmy děleno počtem vydaných akcií. Pokud firma vydala 1 miliardu akcií a má jmění v hodnotě 5 miliard dolarů, je účetní hodnota jedné akcie $5. To představuje obsah spořícího prasátka. Potom obchodníci jen vydělí tržní cenu účetní hodnotou a získají tak výsledný poměr tržní a účetní ceny akcie (price-to-book ratio). Pokud by se akcie na burze obchodovala za $20, poměr by byl 4.
Stejně jako ukazatel P/E tak i poměr tržní a účetní hodnoty akcie vám pomůže utvořit si představu o tom, zda je akcie drahá či nikoliv.
Cash flow (hotovostní toky)
Hotovost je jako krev. Bez ohledu na to, jak se společností daří, pokud dojde hotovost, chod společnosti se zastaví. Firma musí mít peníze na výplaty zaměstnancům a obchodníkům, i pro své akcionáře - ať už je vyplácí formou dividend nebo si je nechává pro další investice a rozvoj společnosti, čímž zvýší hodnotu akcií.
Někteří obchodníci sledují čistý zisk společnosti a domnívají se, že to je hotovost, kterou firma dokázala vygenerovat. Čistý zisk byl mělo být to, co vám zbude z příjmů po odečtení výdajů. Jenže tak jednoduché to není.
Čistý zisk je hodnota, kterou vláda používá k výpočtu daně. Avšak vláda také chce, aby firmy rostly, vytvářely pracovní místa a pomáhaly tak růstu ekonomiky. Díky tomu vláda podporuje firmy i určitou formou pobídek, ať už jsou to odpisy nebo možnost odpočtu úroků, které mají pomoci firmám růst a expandovat. A to ovlivňuje čistý zisk.
Obchodníci se však mnohem více zajímají o to, kolik hotovosti je schopna firma vytvořit, než o čistý zisk, který je ovlivněn různými účetními úpravami. Proto sledují hotovostní toky, tedy kolik firma může investovat nebo vyplatit na dividendách. Abyste získali volnou hotovost, vezmete čistý zisk, přičtete k němu odpisy a amortizace, odečtete změny v pracovním kapitálu a kapitálové výdaje z rozvahy.
Čistý zisk
+ amortizace
+ odpisy
- změny pracovního kapitálu
- kapitálové výdaje
= volná hotovost
Obchodníci také používají disponibilní hotovost při výpočtech modelu založených na diskontovaném cash flow, aby zjistili, zda je akcie drahá ve srovnání s hotovostí, kterou je schopná generovat.