Arca byla letadlo. Mička řídil cessnu, Velič s Krúpou ale pilotovali boeing

Image
Rastislav Velič, Arca Capital
Obrázek: Investiční web, Arca

V těchto dnech je to rok, co jsem se poprvé začal profesně zabývat pádem skupiny Arca Investments. Píši profesně, protože i já jsem byl v předchozích letech několikrát osloven s nabídkou "velice výhodné" investice do dluhopisů či směnek této slovenské skupiny.

Že tu Arca je, jsem tedy věděl. Také jsem ale věděl, že pokud se investiční nabídka tváří až příliš výhodně, je potřeba se mít na pozoru. Když si někdo půjčuje krátkodobě, tedy na rok nebo třeba jen na tři měsíce, a nabízí výnos šest nebo devět procent, musí si na tuto půjčku za takto krátkou dobu vydělat procent patnáct i více. To je mimořádně obtížné, pokud nejste developer nebo nemáte opravdu velice funkční byznys. Ale to si pak většinou takto draze na provoz nepůjčujete.

Do Arcy jsem tedy nikdy neinvestoval. Investovali ale jiní, a to hodně. Podle informací samotného dlužníka by pohledávky za společností Arca Investments měly dosahovat 18,6 miliardy korun. Jak velkou částku si nakonec v místním insolvenčním řízení v České republice budou věřitelé nárokovat, se uvidí 12. července, kdy vyprší lhůta pro přihlašování pohledávek.

Hra o čas

Je to zhruba rok, co mě poprvé oslovili klienti s tím, že investovali miliony do Arcy, která ale přestala splácet. A že po špatných zkušenostech z jiných investic nechtějí čekat, ale chtějí to hned začít řešit. A tak jsme začali.

Bohužel, uplynul rok a jsme v situaci, kdy Arca Capital Slovakia na Slovensku žádá o přerušení řízení, aby mohla požádat o restrukturalizaci, a v České republice probíhá přihlašování pohledávek. Ve zkratce, insolvence ještě ani nezačala.

Že se vše nevyřeší za rok, jsem samozřejmě jako insolvenční správce se zvláštním povolením věděl. Pád Arcy navíc u nás nemá v této oblasti obdoby. Vše by ale přece jen mohlo jít rychleji, pokud by to chtěl dlužník, tedy Arca v čele s předsedou představenstva a majoritním vlastníkem Rastislavem Veličem. Právě ten ale pro zdárný průběh insolvence, na jejímž konci by mělo být co největší uspokojení věřitelů, nedělá vůbec nic. Naopak, za poslední rok se ukázalo, že zájem Rastislava Veliče není shodný se zájmem věřitelů. A to je špatně.

Když někdy loni v létě začal Velič tvrdit, že Arcu zachrání jakýsi tajemný investor Blantyre Capital z Velké Británie a že je potřeba ji reorganizovat, bylo jasné, že pouze hraje o čas. O svůj čas. Pak k tomu přidal, že aby se Blantyre Capital na záchraně Arcy opravdu podílel, musí být úpadek Arcy veden v České republice, nikoli na Slovensku. Z naprosto jasně slovenské společnosti začal náhle dělat českou, soudu předkládal své výkazy cest do Prahy, smlouvu o pronájmu bytu v Česku, webové stránky byly náhle přeloženy do češtiny a tak dále.

Namočení jsou Krúpa i Velič

Tvrzení Rastislava Veliče a fondu IFIS, že je Arca díky svým aktivitám primárně českou společností a její úpadek se má odehrát v České republice, nejprve odmítl Městský soud v Praze, následně Vrchní soud v Praze a pak opět Městský soud v Praze. Nakonec vrchní soud konstatoval, že je Arca slovenská společnost, ale že v České republice může proběhnout místní insolvenční řízení se společností Arca Investments a že se mohou začít přihlašovat pohledávky. V této fázi nyní jsme. Po roce!

A proč to vše píši? Jednoduše proto, že už toho mám dost. Mám toho dost profesně jako advokát, mám toho dost jako člověk, který v kanceláři vyslechl příběhy o celoživotních úsporách, našetřených penězích na rodinný dům nebo penězích z prodeje desítky let budované firmy, které všechny zmizely v černé díře zvané Arca. Mám toho dost tváří v tvář chování Rastislava Veliče, ale i Pavla Krúpy, kteří se jakožto současný a bývalý majoritní vlastník Arcy (Krúpa do roku 2018) v médiích dohadují, kdo za co může, kdo koho okradl a kdo komu co dluží.

Už mě nebaví být právně korektní a vyhýbat se pojmenování věcí pravými jmény. A tak bych vám, pánové Veliči a Krúpo, rád sdělil následující:

  • Zaprvé, vy oba za to můžete. Vy jste stvořili kolos jménem Arca, vy jste ho vedli, vy jste přesvědčovali lidi, aby do něj investovali za nesmyslných podmínek.
  • Zadruhé, to vy jste připravili investory Arcy o miliardy. Jestli jste se přitom připravili také o něco vzájemně, je mi ve světle těchto věcí jedno. A hlavně je to jedno věřitelům.
  • Zatřetí, to vy dlužíte miliardy tisícům lidí. Jestli si dlužíte také navzájem? Možná, klidně se o to můžete poprat, nyní se totiž poperete jen o dluhy, o nic jiného.

Arca byla letadlo!

Jsem o tom přesvědčený už dlouho, ale přece jen je těžké něco takového veřejně říct o firmě, která fungovala přes 20 let a která bezesporu investovala i do smysluplných věcí.

Když jsem letos označil za letadlo firmu C2H Michala Mičky, nebylo to nic složitého, protože je to naprosto evidentní. Arca je ale mnohem větší a starší, má nějakou tradici. Jenže za poslední rok jsem dospěl k jasnému závěru. Jak C2H, tak Arca byly letadla, jen jinak velká.

C2H byla v porovnání s Arcou jako malá cessna vedle boeingu. Ten na první pohled vypadá stabilněji, doletí dále a během letu v něm se cítíte pohodlněji. Ale jakmile dojde palivo, spadne stejně jako ta cessna. A s ním bohužel i více cestujících.

V pilotní kabině 747 s nápisem Arca na trupu seděli dlouho dva piloti. Když v roce 2018 předal hlavní pilot Pavol Krúpa řízení kopilotovi Rastislavu Veličovi, letadlo už ztrácelo výšku. Ano, ani toto letadlo totiž nesestřelila raketa zvaná covid-19, ta je zasáhla až ve chvíli, kdy už nějakou dobu padalo. Svědčí o tom vzájemné půjčky uvnitř skupiny, krátkodobé financování směnkami na tři měsíce i účetní závěrky z let 2018 a 2019.

Nehodlám dále nečinně poslouchat v posledních dvou letech hlavního pilota Arcy (a před tím významného kopilota), jak tvrdí, že chce Arcu reorganizovat a zachránit. Vždyť to byl právě Rastislav Velič, kdo roky tankoval do děravých nádrží stále dražší palivo, aby cestující nepoznali, že se řítí k zemi. Vždyť to byl on, kdo tohle letadlo řídil tak, že nakonec spadlo. Jak může takový člověk nyní něco reorganizovat a mít na zřeteli hlavně zájem věřitelů? Když pilot pošle k zemi letadlo, tak mu pak přece neřeknete: "Fajn, tak to znovu postavte a zase si sedněte za knipl."

Rastislav Velič, jak jsem poznal nedávno na prozatímním věřitelském výboru, s věřiteli či jejich právními zástupci prakticky vůbec nespolupracuje. Nedodává potřebné materiály, neodpovídá na závažné otázky. Stále netušíme, co se v Arce za poslední rok odehrálo a co by s ní chtěl vlastně dělat dále.

A protože už tomuto jednání nehodlám dále přihlížet, rozhodl jsem se za naše věřitele podat na schůzi věřitelů návrh na odebrání práva přednostního sestavení reorganizačního plánu dlužníkovi. A předat toto právo právě věřitelům.

Je sice možné, že se reorganizace nakonec ukáže být nemožná. To ale v tuto chvíli nevíme, protože stále nevidíme do účetnictví, neznáme majetkovou podstatu a netušíme, jak si jednotlivé části společnosti Arca Investments stojí. Rozhodně by ale již v tom neměl mít důležité slovo Rastislav Velič, který je výrazně spoluodpovědný za to, že jsou trosky obrovského investičního letadla Arca nyní rozesety na území celé střední Evropy.

Autorem textu je JUDr. Jan Langmeier.

Česká republika
Přestat sledovat
Firemní dluhopisy
Přestat sledovat
Nejbohatší investoři a byznysmeni
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Slovensko
Přestat sledovat
21. 9. 2021 12:07
Igor Müller (NN Investment Partners): Ve střední a východní Evropě jsou stále velice atraktivně…
Akcie ČR
Přestat sledovat
Akciové tipy
Přestat sledovat
Erste Group Bank
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Pražská burza
Přestat sledovat
Střední a východní Evropa
Přestat sledovat
Varšavská burza
Přestat sledovat
20. 9. 2021 12:00
Investorský magazín: O rezidenčních nemovitostech s makléřem Petrem Vomastkem
Bydlení
Přestat sledovat
Investiční alternativy
Přestat sledovat
Investorský magazín
Přestat sledovat
Nemovitosti
Přestat sledovat
Realitní trh
Přestat sledovat
20. 9. 2021 9:30
Petr Novotný (Investiční web): Trh řeší problémy Evergrande a jejich možné dopady, ceny akcií se…
Akcie ČR
Přestat sledovat
Americké akcie
Přestat sledovat
Evropské akcie
Přestat sledovat
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Světové akcie
Přestat sledovat
20. 9. 2021 6:11
6 let dieselgate a smutná česká statistika: 160 tisíc poškozených a nulové odškodnění. Vrátí téma…
Přestat sledovat
Evropské akcie
Přestat sledovat
Knihy a literatura
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Volkswagen
Přestat sledovat