Naučte se cokoli na světě v rekordním čase

Nová kniha Tima Ferrise "The 4-Hour Chef" vás nenaučí jen vařit. Ferris vám poradí, jak zrychlit učení se jakékoli dovednosti.
Dekompozice
Jaké jsou nejmenší učební jednotky (kostičky Lega), se kterými lze začít? Lidé často vzdají úkol jen proto, že jsou přehlceni informacemi. Klíčem je najít oblast, na kterou se můžete zaměřit, a rozebrat ji do menších - zvládnutelných - částí. Začněte s tím nejzákladnějším, co využíváte často.
Na jazykových kurzech brzy zjistíte, že je časování nepravidelných sloves je neskutečná nuda. Stačí se ale naučit jen několik nejpoužívanějších (například sloveso být, mít a podobně) a začít jazyk zkoušet v praxi. Úspěchy vás povzbudí a snáze se vám bude pokračovat na další úroveň.
Výběr toho důležitého
Použijme opět analogii se stavebnicí Lega. Jakých 20 % dílků použiji, abych postavil 80 % plánované stavby?
Menší krůčky si mnohem snáze osvojíte. Nepřehlcujte svou "pracovní paměť" tím, že se budete snažit učit příliš věcí naráz. Mnozí lidé před sebou vidí velký projekt, zaleknou se a ztratí motivaci. Paměť se rychle zaplňuje, když musíte dělat něco nového a neznámého. A jakmile je přehlcena, děláte chyby.
Neztrácejte čas hledáním informací. Vytvořte si jednostránkový tahák s tím nejdůležitějším, co potřebujete mít při ruce. Ušetří vám to čas.
Řazení
V jakém pořadí bych měl s dílky pracovat? Zkuste postupovat opačným směrem, než je obvyklé. Když máte pocit, že jste uvízli ve slepé uličce, zkuste problém "překlopit naruby". Možná se budete divit, jak rychle řešení najdete.
Stanovte si pilíře
Důležitá je sebekontrola. Udržte pozornost na úkol, který chcete splnit, nenechte se rozptýlit. Jednou z cest je přístup známý z behaviorálních - stanovte si "trest", pokud se přistihnete, že se soustředíte na něco jiného než na svůj úkol. A odměňte se až po výkonu, například kávu si dejte až ve chvíli, kdy splníte určitou fázi úkolu.
S předstihem se připravte na těžkosti, aby vás později nevykolejily
I s tím nejchytřejším mozkem narazíte na limity učení. Nejdříve jste koncentrovaní, učení vás baví a jde vám rychle. Postupně ale přichází únava a menší motivace. Jakmile přijdou komplikace, vzdáte to. Často se stane, že zvládnete základy, ale pak začnete stagnovat.
Mozek si nejlépe zapamatuje informace, které se učíte na začátku a na konci hodiny. Pokud je to možné, rozdělte si lekci do dvou bloků, abyste minimalizovali čas uprostřed. Von Restorffův efekt poukazuje na to, že když doprostřed monotónní řady vložíte prvek, který vybočuje, zvýšíte tím efektivnost učení, jinak platí pravidlo, že si zapamatujete pouze položky na začátku a na konci řady.
Zdroj: The 4-Hour Chef