
3. 2. 2023 10:09
Koblic (BCPP): Ceny energií půjdou dolů, zestátnění ČEZ je ekonomická pitomost
Zásoby ropy docházejí, prim proto budou hrát alternativní paliva a zdroje energie. Výhled jasný a jednoduchý. Nebo to tak přímočaré není?
Podle výročního výhledu elektromobility agentury Bloomberg bude v roce 2030 stále pouze zhruba 8 % aut na elektřinu. Celkově má být na světě okolo 1,4 miliardy osobních vozů, což znamená přírůstek asi 200 milionů oproti současnému stavu. Aut s motory spalujícími benzín nebo naftu má být nadále okolo 1,3 miliardy, tedy každoročně zhruba o 0,7 % více. Spalovací motor není mrtvý a s ním zatím neumírá ani trh s ropou.
Vedle celkového počtu osobních automobilů a další osobní přepravy (autobusů a dalších), které se na spotřebě ropy podílejí zhruba 60 %, je navíc na světě obrovské množství užitkových a přepravních velkých vozidel, mimo jiné v průmyslu. A v těchto oblastech mají spalovací motory jasně dominantní pozici.
Můžeme s tím nesouhlasit, můžeme preferovat jiné typy pohonů, ale jako investoři bychom toto měli brát na vědomí. Ropný trh bude i v dalších mnoha letech, možná desetiletích, hrát ve světové ekonomice zásadní roli.
Je také dobré vědět, že si ropné společnosti riziko přechodu k elektromobilně a čistší energetice uvědomují. A jistě nebudou (jistě ne všechny) pasivně čekat na to, až je z trhu vytlačí provozovatelé solárních a větrných parků. Vedle dlouhodobé transformace lze proto předpokládat větší příklon k těžbě v mělčích vrstvách, kterou je možné i rychleji a s menšími náklady přerušovat či ukončovat, na úkor těžby z hloubkových vrtů v oceánech.
Někteří těžaři z břidlic v USA jsou i proto poměrně opatrní ve svých výhledech. Scott Sheffield, ředitel a spoluzakladatel Pioneer Natural Resources, která je největším hráčem v oblasti Spraberry v texaské pánvi Permian, nedávno uvedl, že nepředpokládá výraznější navyšování objemů těžby než o 5 % ročně, ani kdyby barel ropy stál 100 USD a suroviny byl globální nedostatek. Podobně se vyjadřují i představitelé dalších amerických těžařů z břidlic.
Globální produkce ropy mimo břidlicové oblasti prakticky stagnuje od roku 2015. Nárůst světové nabídky suroviny tak táhly společnosti, které jsou mnohdy na hraně, ba za hranou rentability. Pokud tedy těžba v tradičních ložiscích neporoste a producenti z břidlic budou opatrní i při výraznějších růstech cen barelu, globální nabídka ropy může překvapit svou slabostí.
Přeměna světové energetiky bude pokračovat, stejně jako příklon k elektromobilitě. Jako relativně méně riziková investice v rámci ropného odvětví se proto jeví projekty zaměřené na krátkodobější cíle, zejména ty založené na mělkých vrtech v pobřežních vodách. Z tohoto trendu by mohly těžit zejména akcie firem, které v rámci těchto těžebních aktivit nabízejí související služby.