Denní glosa: Pepsi, reklama a aktivisté

Ani PepsiCo, ani reklamní průmysl obvykle nepotřebují hájit. Když se proto v první polovině dubna celý internet spojil, aby odsoudil reklamní spot na Pepsi, mělo to člověku přinést jistou úlevu. Mě to naopak vyděsilo.
"Jak vůbec mohl takový spot projít?" ptal se jeden koumes v televizní show Saturday Night Live. "Já nechci být hashtag!" nesl transparent jiný chytrák. "Není nic sanfranciského na tom, že si Pepsi chce vydělat," napsal dokonce mluvčí sanfranciské policie (policisté, kteří jsou ve spotu vidět, mají na rukávech napsáno "San Francisco Police", ale jsou to herci v kostýmech).
Jak napsal časopis Wired, celý internet se proti spotu spojil. Tím je míněno, že jej skoro nikdo neobhajuje. Dokonce ani Pepsi ne, den po zveřejnění, když firma viděla, co způsobila, jej raději stáhla.
Proč to všechno? Celému internetu se nelíbí, že se ve spotu objevuje protestní průvod. Všichni ti aktivisté z Black Lives Matter a Pochodů žen a ze které ještě jiné zpovykanosti jsou nadmíru uraženi, že jejich svaté poslání bylo zlehčeno.
Aby bylo jasno, nikomu by se nebylo možné divit, kdyby nechtěl být spojován s firmou, která založila svou živnost na imitaci slazené hnědé vody. To ale zjevně není ten problém. Aktivist(k)y uráží, že jaksi nejsou bráni dostatečně vážně. "Kdybych tak věděla, že by ty demonstrace byly o tolik lepší, kdybych měla Pepsi!" postěžovala si ironicky jedna z rozdurděných.
Zadržte, aktivisté! Máte pravdu, že spot na Pepsi je krapet ošklivý na pohled, urážlivě povrchní, plný klišé, nicneříkající a vůbec nadmíru blbý. Téměř nic na světě nemůže omluvit jeho existenci. To však má společné s 99 % všech reklamních spotů, které v televizi vidíte, aniž byste si na ně stěžovali vy nebo kdokoli jiný. Má se urazit svaz domácích zvířat kvůli tomu, že se v reklamě na Budweiser objevili pes a kůň? Slyšeli jste protestovat klasické muzikanty, když banka Sabadell použila ve spotu Beethovenovu Devátou? Nemělo by se načuřit pražské Staré Město, protože figuruje v reklamě na sbližování becherovkou?
Tihle aktivisté si zkrátka myslí, že to, čím se zabývají – černošský rasismus v podání Black Lives Matter nebo radikální feminismus v podání Pochodů žen, například –, je o řád důležitější než cokoli, čím se zabývají jiní lidé. Budiž proto předložen pádný důkaz, že tomu tak není – s cenami akcií PepsiCo jejich on-line rozhořčení nehnulo ani o dolar. Nerad to říkám, aktivisté, ale jste všem dost jedno.
Aktuality
