US MARKETZavírá za: 2 h 33 m
DOW JONES-0,29 %
NASDAQ+0,00 %
S&P 500-0,07 %
META+7,92 %
TSLA+6,75 %
AAPL+6,18 %

Jak zbohatnout na globálním oteplování

Rejdaři si mnou ruce, protože máme na Zemi stále tepleji. A ti, kdo trpí mořskou nemocí, si mohou alespoň vsadit na teplotní rekord.

Je pravda, že počasí vyvádí pěkná alotria, a je klidně možné, že (ačkoli to obvykle tvrdí levice) se na tom lidé nějakým způsobem aktivně podílejí. To ale neznamená, že to není byznys. Jak velký? Inu, zvící šesti tisíc kilometrů.

Levnější přepravní trasy

Nejběžnější námořní obchodní trasa spojující západní Evropu s jihovýchodní Asií (třeba z Hamburku do Šanghaje) přes Suezský průplav měří 20 tisíc kilometrů. Severní cesta, která vede na sever od Sibiře, má jen 14 tisíc kilometrů. Onen šestitisícový rozdíl představuje zhruba čtrnáct dnů cesty.

Současná globální ekonomika závisí velkou měrou na osobní spotřebě čehokoli. Je to stále o tom, co lze vyrobit levně (v Asii) a prodat draze (v Evropě či Americe). Rychlost doručení je často klíčovým parametrem úspěchu. Zkrátit dopravu přes půl světa málem o třetinu se tedy vyplatí.

Smůla je, že jezdit kolem Sibiře není žádný med. Nejen proto, že jezdit okolo Srí Lanky a Dubaje je vděčnější než mrznout u ústí Kolymy a Jeniseje, nýbrž především proto, že na sever si s sebou musíte brát ruský jaderný ledoborec. Kdyby nic jiného, dopravu to šeredně prodražuje.

V takovou chvíli přichází na pomoc jinde obávaný fenomén klimatické změny. Jak se světové oceány oteplují, led v Arktidě taje. Na Maledivách z toho nemají radost, protože za pár let nejspíše nebudou mít kde bydlet, transkontinentální rejdaři (a všech sedm obyvatel ruského severu) si ovšem mnou ruce.

Dánské rejdařství Maersk potvrdilo na začátku září, že zmíněnou severní cestou vyslalo z Koreje do Petrohradu na zkoušku loď o kapacitě 3 600 kontejnerů. Firma není sama, během léta touto cestou putovalo 9,95 milionu tun nákladu, o 80 % více než loni.

Sázka na teplý rok

Pokud i vy řešíte, jak na globálním oteplování vydělat, investice do rejdařství zaháčkovaných v Severním ledovém oceánu může být dobrý tip. Klimatické změny však nabízejí možnosti i těm, kdo hledají dobrodružství méně geograficky náročné.

Jaké? Jde o sázky. Nabízí je novozélandská firma PredictIt.org, jež se jinak zabývá předpovídáním událostí politického charakteru (sázka na výdrž australského premiéra je stálicí). Firma tvrdí, že existuje 9% šance, že letošní rok bude nejteplejší v živé paměti lidstva. Tím se dostává do sporu se západní ekologistickou lobby, která o tom měla jasno již třetího ledna, ale to teď není důležité.

Při odhadování tepelného vývoje roku 2018 si dejte pozor. Prognózy optimistické i pesimistické zhusta vycházejí z ideologicky nabitých zdrojů, tudíž z definice nespolehlivých. Málokterá oblast lidského zájmu je tak důkladně protkána fámami jako právě počasí.

Klima jako ideologické téma

Jako příklad lze uvést často omílanou souvislost mezi letošními vyššími teplotami a katastrofálními požáry, jež sužují (mimo jiné) západní pobřeží USA. Ačkoli jsou jí plné noviny, je to nesmysl. Tak to alespoň tvrdí Cliff Mass, washingtonský klimatolog, tedy exponent branže, která má ve zvyku takové souvislosti hledat i tam, kde nejsou.

Podle statistik, jež dal Mass dohromady (a jež s obvyklou dávkou škodolibosti zveřejnil blog Zero Hedge), jsou současné požáry legrace ve srovnání s tím, jak umělo hořet před sto či osmdesáti lety. Graf to řekne lépe než tisíc slov.

Takže pokud jste se již začali s manželkou hádat, zda vaše nové porsche bude červené, nebo žluté, zadržte. Investice do klimatu je stejný hazard jako cokoli jiného, jen vám u toho bude horko i doslova. Tedy možná.

DopravaInvestiční tipyMezinárodní obchodPočasíSvětová ekonomika
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

6. 5.-Vendula Pokorná
Evropa