US MARKETOtevírá v 15:30
DOW JONES+0,74 %
NASDAQ+1,02 %
S&P 500+0,82 %
ČEZ+0,33 %
KB+2,75 %
Erste+0,06 %

Desatero přikázání pro ty, kdo chtějí facebookový lajk

Z malé modré pěstičky pod články se stal zajímavý ukazatel obliby textů. "Lajkování" nelze přeceňovat, ale o čemsi vypovídá. Má úspěch ve sdílení článků nějaké zákonitosti? Nabízíme deset odpozorovaných pravidel, kdy má novinářský článek velkou šanci na hromadné sdílení na Facebooku či Twitteru.

Otázku, zda bude burzovní IPO Facebooku překřtěno na kauzu Failbook, Fuckbook, Flowbook nebo Fakebook, kterou si položil týdeník Euro na minimalistické obálce svého nedávného vydání, řešit nehodlám. Inspirací mi byl spíše poslední květnový výtisk Reflexu a slova jeho elitního přispěvatele Miloše Čermáka, bloggera a twítera, který dokáže psát i do deníku Sport.

LIKE znamená "vím o tom"

Čermák tvrdí, že si díky sociálním sítím, jejichž potenciálu stále více využívají česká média, novináři častěji hlídají "lajky", "twíty" a "G-pluska" u svých webových výtvorů. Oficiálně ale prý palcování textů bagatelizují.

V hospodě u piva se před kolegy ofrňujeme, že nás to fakt nebere a že ty čtenářské ovce (myslíme tím vás, milí čtenáři – pozn. redakce) olajkují kdejakou pitomost, ale když večer přijdeme domů, kontrolujeme, kolik lajků nám pod článkem přibylo.

"Nevěřili byste, kolik autorů telefonuje editorům, aby zkontrolovali, jestli náhodou není nějaká chyba v systému, protože jim pod články naskakuje nějak podezřele málo lajků," píše Čermák. Jako zkušený grafoman to naschvál přehání, ale něco na tom i bude.

V článku, který řeší placení za texty prostřednictvím Flattru, mě ale zaujala spíše takzvaná Čermákova hypotéza o jakési facebookové "inflaci". Ještě před rokem prý běžný uživatel rozdal na zpravodajských webech řekněme deset "likes" denně, a dnes jich už udá až třikrát tolik! Dříve se zřejmě "lajkovaly" jen výjimečné věci, ale dnes prý i to, co čtenáře neurazí.

Existují pravidla pro lajkování?

Nevím. Každopádně stojí za úvahu, jaká pravidla platí pro nejsdílenější texty, pakliže nějaká jsou. Někdy je to záhada; záleží samozřejmě na tom, aby se dotyčný článek dostal ke správnému "facebook-keeperovi", jenž žurnalistický (vý)plod rozmnoží v té správné skupině. Mašinou na lajky jsou novinářské celebrity typu Čermáka, Jindřicha Šídla z Hospodářských novin nebo redaktorů kultovního časopisu Respekt.

Co mají společného Facebook a Bernard Madoff?

Co mají společného Facebook a Bernard Madoff?

Desítky lajků signalizují, že článek funguje, stovky lajků mívají mediální hity

Kolik je hodně? Desítky lajků (a sdílení) zpráv na serverech Lidovky.cz, iHNed.cz nebo Aktuálně.cz už signalizují, že článek dobře funguje, že lidi zajímá. Stovky lajků mívají mediální hity – ale může to být někdy i přepsaná tisková zpráva –, tisíce sdílení jsou už výjimkou, ale povede se to i u složitějších textů typu nedávného článku Petra Holuba z Aktuálně.cz, že čeští úředníci falšují auditorské zprávy Evropské unie (1 318 naštvaných dislajků).

Facebook milují světoví zločinci

Facebook milují světoví zločinci

Malé lajkovací desatero

V nadsázce nabízím deset osobních postřehů, kdy má článek šanci na hromadné lajkování. Říkejme tomu třeba Malá teorie facebookového lajku, jež by si zasloužila rozpracovat. Sdílení článků se často dostaví, když:

1. Jde o novinku nevídaného typu, pecku, rychlovku, jíž je třeba brejkově a lavinovitě šířit, aby homo facebookensis všem svým "přátelům" ukázal, že je prostě in a sleduje dění. Ideální případ: zatčení doktora Ratha a "takové-jakoby-neformální" chycení Janouškovo.

2. Text je výjimečný svým provedením – je vtipný, napsaný naprosto originálně, skvěle, chytře; je to literární událost, ze které české srdíčko zrychleně buší. Příkladem mohou být některá dílka Šídlova, ale i píšících intelektuálů. Napsala ho báječná, unikátní osobnost.

3. Článek se týká do očí bijící zlodějiny, lumpárny, bezskrupulózní sígroviny. Za příklad poslouží loupeže karibských pirátů v Dopravním podniku hl. m. Prahy, zlaté padáky nebo rozhovor, v němž podnikatelský guru označí ministra financí za "nejbohatšího Čecha".

4. Materiál převrací vzhůru nohama současný náhled na cokoli: přináší jinačí prizma, rozebírá kauzy nečekaně, šokuje a často přidává hodně konspiračních teorií. Skvělá ingredience!

5. Facebookově úspěšný bývá taktéž komentář se silným a řádně zdůvodněným názorem. Prostě úder do koulí, řečeno slušně. Když je terčem politická a kontroverzní osobnost typu prezidenta V. K., potěší to spoustu odběratelů. A souhlasně lajkují.

6. Značný potenciál pro laikismus, abychom se drželi prezidentské terminologie, má článek o naší vlasti, ke které se někdo vyjadřuje zvenčí. Nejlépe nepěkně. Že Češi nejvíc chlastají, fetují, hodně se tu krade a korumpuje. Příklad? Přejaté zprávy z The Economist.

7. Dalším důvodem může být silná vizuální stránka, za kterou autor vděčí grafikovi a měl by ho za to zulíbat nebo pohladit.

8. Divy dělá titulek, laicky "nadpis". Vtipný, drsný, originální – to je výhra! V případě, když se takové načančání textu povede, by zase dotyčný pisálek měl velebit svého editora, vynášet mu smetí a popelník, a pak věřit, že se to zase jednou povede.

9. Klíčem k lajkům (a twítům) je i řešení vážného, ožehavého, navýsost aktuálního tématu, kolem kterého se dějí změny – zdanění, školné, penze, konec eura a podobně. Anebo úplně naopak naskakují lajky u naprosto bizarních zpráv o homosexuálních Teletubbies atd.

10. Desítku měl Pelé, Maradona a má ji i Messi. Desítka je ve hře, i té mediální, prostě nejdůležitější, protože má v ideálním případě všechno z devíti předchozích. Pokud to výjimečně nastane, stane se zázrak. A pak k nějaké šokující události (nejlépe kmotrovské rozkrádačce s mezinárodním a sociálním dopadem) zaboduje ostrý, originální, moudrý a vtipný komentář s hezkým obrázkem a sexy titulkem. Stovky lajků zaručeny.

Ale pozor. Článek nemůže být příliš dlouhý a přetékající vyfikundacemi – musí včas skončit. U témat složitějších a takových, které lze těžko podat vtipně, naopak facebookové lajky příliš nenaskakují. Pro kolegy, kteří stráví týden nastudováním tří analýz, deseti schůzkami a ověřováním, je pak zklamáním, když se pod článkem dočkají třeba jen tří sdílení.

Jenže: lajk není všechno. Ale na druhou stranu ukazuje už docela hodně. Kdo souhlasí, ať klikne na "LIKE". Ehm, vhodné tlačítko je dole pod článkem, případně i vpravo vedle titulku... Doma si to zkontroluju.

Kompletní článek najdete na serveru Českápozice.cz

MédiaMeta Platforms (Facebook)Sociální sítě
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Tokenizované akcie: Robinhood otevírá revoluční cestu plnou příležitostí, není ale bez rizik

Tokenizované akcie: Robinhood otevírá revoluční cestu plnou příležitostí, není ale bez rizik

dnes-Pavel Kohár