Češi a peníze: Jste běžci, plavkyně, nebo snad motorkáři?

Jak jsou na tom Češi v přístupu k penězům? Pomozme si sportovní terminologií a rozdělme populaci na tenisty, běžce, motorkáře, jogínky a plavkyně.
Nejpočetnější skupinu v Česku podle průzkumu Sberbank tvoří běžci, kteří si vedou alespoň základní přehled o svých financích. Do hloubky se finančními produkty ale nezabývají. Pozitivní je, že dvě nejpočetnější skupiny, tenisté a běžci, tvoří lidé, kteří přistupují k penězům poměrně zodpovědně a efektivně. Dokáží své úspory i dlouhodobě zhodnocovat Nejhůře z hlediska přístupu k penězům dopadli plavci a plavkyně (14 %), kteří peníze příliš neřeší.
Tenisté (20 %)
Tenisté patří z hlediska přístupu k financím mezi nejrozvážnější a nejzkušenější. Mají vše dopředu promyšlené, ale dokáží rychle reagovat i na nenadálé situace. Jsou šetřiví. Vedou si přehled veškerých rodinných příjmů a výdajů (64 % z nich) a rádi zhodnocují finance. Všechny špatné nabídky dokáží vyhodnotit a odpálkovat. Půjčku berou jako něco, co může zkvalitnit jejich život, ale zásadně si půjčují jen od banky a po předchozím porovnání podmínek na trhu (59 %). Převažují muži (56 %) s věkovým průměrem 47 let.
Doporučené finanční rady: U tenisty se vyplatí uvažovat o investování. Vhodná a hned dostupná rezerva by se měla rovnat až šesti měsíčním příjmům a měla by být uložena na spořicím účtu. Finance, které tuto rezervu přesahují, by měl investovat. K dispozici má podílové fondy různého zaměření, od konzervativních přes smíšené po dynamické.
Doporučené finanční produkty: Akcie, investiční hypotéky, úvěry na podnikání, stavební spoření (pro děti), životní pojištění, doplňkové penzijní spoření.
Běžci (30 %)
Běžci představují nejpočetnější skupinu. Jsou vytrvalí a ve svém snažení poctiví. Nezakládají si ani na rychlosti, ani na vysokém skóre. Ve financích kontrolují své výdaje. Nejčastěji se jedná o starší muže (61 %). Jsou vytrvalí, poctiví a snaží se mít alespoň základní přehled o rodinných financích. 42 % z nich si vede přehled příjmů a výdajů na papíře. Ačkoli nejsou materiálně založení, půjčky přirozeně patří k jejich životu. Na rozdíl od tenistů si ale půjčují bez hlubších úvah a bez řádného srovnání nabídek na trhu.
Doporučené finanční rady: Byť běžci běžně využívají finanční produkty, měli by se vždy dopředu blíže podívat, co nabízí trh. Porovnat si nabídky. I na finančním trhu vznikají novinky, jejichž prostřednictvím lze financovat své plány nebo zhodnocovat peníze.
Doporučené finanční produkty: Podílové fondy, investiční zlato jako uchovatel hodnoty peněz, hypotéka na vlastní bydlení, stavební spoření pro děti, úvěry s bonusy za bezproblémové splácení.
Motorkáři (18 %)
Motorkáři mají rádi rychlost a riziko. S penězi zacházejí velice spontánně. Motorkář nemá rád stereotyp a nechce mít nalinkovanou trasu. Žije okamžikem a vychutnává si ho se vším, co nabízí. Občas ale s penězi zachází skutečně spontánně. Jedná se především o mladé lidi do 30 let (40 %) s podobným zastoupením mužů a žen. Ačkoli mají silnou touhu ušetřit hodně peněz (až 88 % z nich), daří se jim to nejméně ze všech skupin. Peníze jsou podle nich k tomu, aby se především utrácely (89 %).
Doporučené finanční rady: Ač milují rychlou jízdu, občas by měli zpomalit, případně zastavit. Základním doporučením je začít finančně plánovat. Dále se rozhodně vyvarovat situace, kdy se peníze z dobrého sluhy promění ve špatného pána. Motorkáři by proto neměli zapomínat na kontrolu svých půjček. Pokud jich mají více, mohou zvážit jejich konsolidaci a refinancování. Spíše než kontokorent by si měli založit spořicí účet. Zbytek volných prostředků mohou investovat.
Doporučené finanční produkty: Spořicí účty, kryptoměny, podílové fondy, ale třeba i pojištění proti neschopnosti splácet a pro nahodilé události.
Jogínky (18 %)
Jogínky jsou opakem motorkářů. Ze všech skupin nejvíce spoří. Mají dokonalý přehled o financích. Více než na finanční instituce spoléhají na sebe. V této skupině převažují ženy (62 %) ve středním věku. Nadprůměrně zvažují každý výdaj (až 67 % z nich). Potřebují mít i velkou finanční rezervu (76 %). Jsou konzervativní a k životu jim většinou stačí to, co mají. Peníze si prakticky nepůjčují. A pokud by se náhodou ocitly ve finanční nouzi, raději se obrátí na rodinu než na banku.
Doporučené finanční rady: Jogínky mají své finance pod kontrolou jako nikdo jiný. Problém může nastat, když přesvědčení, že skromnost z nich dělá lepší lidi, převažuje nad zdravým rozumem a stane se chorobným škudlením. Občas je potřeba si něco dopřát jen tak pro radost. I kdyby to mělo stát pár korun.
Doporučené finanční produkty: Termínované vklady, spořicí účty, případně stavební spoření nebo bezpečnostní schránka.
Plavkyně (14 %)
Pro plavce a plavkyně nejsou peníze důležité. Často je to dáno i tím, že o ně prozatím neměli nouzi. Preferují klid a pohodu. To proto, že to od nich nevyžaduje žádnou větší námahu. V této skupině převažují mladé ženy (57 %) s průměrnými 35 roky věku na celou skupinu. Rády se pohybují nad hladinou a nic moc neřeší. Pokud by někdy potřebovaly peníze, obrátí se na rodinu či přítele. Finance i finanční produkty jsou jim lhostejné.
Doporučené finanční rady: Není dobré vždy spoléhat na to, že nám druzí hodí pomyslný záchranný kruh. Ačkoli si plavkyně na penězích tolik nezakládá a zatím do detailů neřešila finanční budoucnost, jednou určitě nastane doba, kdy bude potřebovat větší obnos peněz. Na tyto chvíle by měla myslet již dnes.
Doporučené finanční produkty: Finanční plánování, konzultace s finančním poradcem, podílové fondy jako pravidelné investice, spořicí účet, stavební spoření, doplňkové penzijní spoření.
Kvantitativní výzkum provedený společností Response now pro Sberbank analyzoval postoje české populace k financím, zkoumal motivace k půjčování peněz a kvalitu hospodaření s příjmy. Realizován byl prostřednictvím dotazování respondentů se zaměstnáním ve věku 18-65 let. Účastnilo se jej 505 respondentů, mezi nimiž byly rovnoměrně zastoupeny věkové skupiny, regiony i pohlaví.
Další informace ze světa financí najdete na serveru Finančnímyš.cz.
Zdroj: Sberbank, Finančnímyš.cz