Anketa: Akcie Twitteru pohledem českých tržních expertů

Twitter se léta tak trochu krčí ve stínu většího Facebooku. Právem? Inspirovaní otázkou jednoho z diváků našich pravidelných expertních výhledů jsme o názor na akcie Twitteru koncem července požádali české tržní experty.
Vladimír Vávra (WOOD & Company)
Akcie Twitteru během uplynulých 12 měsíců zaostávaly za cennými papíry nejbližších rivalů, firem Snap a Facebook. Po zveřejnění hospodářských výsledků za první čtvrtletí se tato výkonnostní mezera ovšem začala zužovat. Investoři především pozitivně vnímají strmý nárůst počtu unikátních uživatelů (ve 2Q2020 meziročně +34 % na 186 milionů), a to navzdory poměrně razantnímu propadu příjmů z reklamy během pandemie koronaviru. Analytici oslovení agenturou Bloomberg letos očekávají pokles tržeb o bezmála 5 %, napřesrok ale čekají nárůst o 24 %.
Co se týče provozní výkonnosti, zisk EBITDA má letos klesnout o 32 %, ale pro rok 2021 je očekáván růst o 44 %. Dle ukazatele EV/S (odhad pro rok 2021) se akcie Twitteru na 6,5násobku obchodují zhruba v souladu s akciemi Facebooku, ale s významným diskontem vůči akciím Snap (10,4násobek).
Twitter má ovšem velké rezervy ve zpeněžení (monetizaci) uživatelů. Zatímco Twitter měl v roce 2019 v průměru reklamní příjmy zhruba 20 dolarů na jednoho uživatele, Facebook za každého uživatele utržil 30 dolarů. Jedná se o jednu z nejhlasitějších výtek aktivistických akcionářů Twitteru na adresu firmy, respektive jejího zakladatele a ředitele Jacka Dorseyho.
Reklamní příjmy provozovatelů sociálních sítí budou pravděpodobně pokračovat v poklesu i ve třetím kvartálu, pro Twitter by se však mohly stát pozitivním impulzem americké prezidentské volby. Vzhledem k tomu, že významná část příjmů firmy z reklamy je navázána na kulturní, společenské či sportovní akce či uvedení nových produktů, které byly (a jsou) v době pandemie významně omezeny, lze na Twitter nahlížet také jako na významného beneficienta případného znovuotevírání ekonomiky.
Akcie Twitteru jsou pro mě volbou číslo jedna mezi provozovateli sociálních sítí. Z krátkodobého hlediska, po relativně silné výkonnosti v posledních týdnech, bych však raději počkal na atraktivnější příležitost k opětovnému nástupu do pozice.
Pavel Hadroušek (Fio banka)
Firma reportovala za druhý kvartál slabší tržby, které však vyvážil růst počtu uživatelů. Akcie Twitteru zaznamenaly v posledních týdnech silnější růst, z úrovní okolo 30 USD se cena zvedla do blízkosti 40 USD, kde akcie vnímám jako "valuačně naplněné". Společnosti navíc může uškodit nedávný skandál s útokem hackerů. Vlastnit akcie Twitteru zatím je otázka ceny, krátkodobý potenciál u 40 USD je omezenější, ale roste s poklesem k 30 USD.
zdroj: Google Finance
Ondřej Hartman (FXstreet.cz)
Z hlediska finančních čísel je na tom Twitter velice špatně, neumí zkrátka přetavit počet uživatelů v tržby a zisk. Již nejde o žádný startup, ale etablovanou sociální síť, která má za sebou několik let hájení, kdy měla ukázat, že umí generovat cash flow pro akcionáře. To ale management Twitteru (na rozdíl od vedení Facebooku) neumí. Akcie Twitteru mi proto nepřipadají levné, žádná FAANG společnost to totiž není.
Petr Lajsek (Colosseum)
Twitter dlouhodobě zaostává za Facebookem prakticky ve všech směrech. Pro investory však může být titul zajímavý, protože díky poměrně vysoké volatilitě nabízí celkem často dobrou příležitost k nákupu. Na dlouhodobé držení však Twitter kvůli zmíněné volatilitě a absenci dividendy tak docela vhodný není.
Firma měla poměrně dlouhodobě potíže s růstem počtu uživatelů a jejich (ne)zpeněžením. Pozitivně vyzněly výsledky za uplynulý kvartál, kdy počet zpeněžitelných denních uživatelů vzrostl meziročně o 34 % na 186 milionů, což je největší nárůst od doby, kdy tento ukazatel začala společnost zveřejňovat.
zdroj: CNBC
Negativně naopak působil zejména bojkot sociálních sítí ze strany velkých zadavatelů reklamy. Tržby z reklamy tak poklesly v meziročním srovnání o 23 % na 562 milionů USD. Investorům na důvěře příliš nepřidalo ani nedávné hacknutí účtů slavných osobností, které (opět) ukázalo, jak zranitelné je zabezpečení.
Ve zbytku roku lze očekávat návrat firem k placeným reklamám tržby Twitteru by tak v tomto segmentu měly opět vzrůst. Zároveň se blíží americké prezidentské volby, které by mohly rozvířit aktivitu na Twitteru a nalákat velké množství uživatelů. Podobný růst jako v druhém kvartálu se však již očekávat nedá. Twitter tak podle mého názoru zůstává společností vhodnou spíše pro krátkodobější investici.