US MARKETOtevírá v 15:30
S&P 500+1,20 %
NASDAQ+1,94 %
DOW JONES+0,53 %
PX+0,35 %
ČEZ+0,54 %
NVIDIA+3,51 %

Finanční vzdělávání na ZŠ? Má výsledky!

"Co udělám, když mi dojdou peníze na účtu? Zajdu si do bankomatu." I takto vypadaly odpovědi dětí z průzkumu finanční gramotnosti. Ale svítá na lepší časy. Děti, které prošly finančním vzděláváním, byly úspěšnější.

Petr Zámečník
Petr Zámečník
31. 8. 2010 | 12:15
Děti

"Co se v mládí naučíš...," říká staré přísloví. Platí to ve všech oblastech lidského počínání. A všemi oblastmi se prolínají finance. Základy finanční gramotnosti děti získávají již od prvního kapesného. Skutečná finanční gramotnost však v Česku stále ještě chybí. Mnozí lidé se neefektivně zadlužují, jiní nechávají ležet úspory na bankovním účtu.

Finanční vzdělávání se dostává do stále většího počtu základních škol. Nejrůznějšími projekty je řešena i otázka, kdo má finanční vzdělávání učit: jsou školeni učitelé, kteří budou vzdělávat další učitele i děti. Projekty jsou zpravidla významně financovány Evropským sociálním fondem, ovšem zapojují se do něj i soukromé společnosti, jako je např. GE Money Bank nebo OVB Allfinanz.

Rozumíme penězům,-?

Projekt "Rozumíme penězům,-" běží od roku 2006 a zapojilo se do něj již přibližně 60 škol. Do konce roku 2011 by mělo vzděláváním projít cca 2000 učitelů a 5000 dětí. GE Money Bank, garant projektu realizovaného občanským sdružením AISIS, uskutečnila průzkum mezi absolventy kurzu a mezi dětmi, které ještě finančním vzděláváním neprošly. Výsledky ukazují, že finanční vzdělávání má význam.

Děti zapojené v průzkumu (žáci 2. stupně, 6. - 9. třída) poměrně hojně (21 % z 1146 respondentů) používají vlastní platební kartu. Všechny děti zapojené do finančního vzdělávání již ví, že v případě ztráty ji musí v prvé řadě zablokovat. Takové povědomí u "neabsolventů" zdaleka není - jen 90 % dotázaných by kartu zablokovalo, 7 % by ztrátu nahlásilo policii (ta by je ale následně také navedla na blokaci karty v bance... snad?), 2 % respondentů by si pořídilo kartu novou (otázkou je, jak dlouho po ztrátě...) a 1 % by jednoduše začalo platit hotovostí. Vztah mezi bankomatem a účtem děti příliš "neuznávají". Když dojdou peníze na účtu, lze podle mnohých zajít k bankomatu a vybrat si hotovost. To by fungovalo, ovšem pouze za předpokladu kontokorentu - a ten banky stejně jako jiné úvěrové produkty nabízejí až plnoletým.

Běžný účet zároveň velká část dětí považuje za spořicí nástroj. U absolventů projektu by ho ke spoření využilo 29 % respondentů a další 3 % dokonce k investicím. U neabsolventů je situace ještě horší - 34 % dotázaných vidí běžný účet jako nástroj ke spoření a 7 % dokonce k investování.

V úvěrové oblasti je pozitivní, že za rozumné zadlužení vnímají žáci především úvěr na bydlení (92 %). Horší je, že by si 13 % z nich ani nepřečetlo úvěrovou smlouvu a třetina by si nesrovnala, zda bude mít na splácení dostatek prostředků. Smutné v tomto ohledu je, že není zásadní rozdíl mezi absolventy a neabsolventy vzdělávání...

Další detaily o finančním vzdělávání dětí najdete na webu Investujeme.cz

DětiFinanční gramotnostPeníze
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

22. 10.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Investiční portfolio