US MARKETOtevírá za: 15 h 25 m
DOW JONES-0,29 %
NASDAQ+0,00 %
S&P 500-0,07 %
META+7,92 %
TSLA+6,75 %
AAPL+6,18 %

Proč vítězí stále ti samí?

Pokud v dnešním překotně se vyvíjejícím světě existuje nějaká jistota, je to rozhodně ta, že se příštím Zlatým slavíkem stane Karel Gott. Co rozhoduje o vítězích a jak se stát těmi, kdo vždy vyhrávají?

Většina spisovatelů se řídí osvědčenou radou, že by měli vydávat jen jednu knihu ročně. Stephen King psal na konci 70. let 20. století dvě knihy ročně, a řešil tak velké dilema. Nakonec si zvolil pseudonym Richard Bachman a některé tituly publikoval pod tímto jménem.

Zpětně je zajímavé srovnat prodeje knih publikovaných pod jmény King a Bachman. Zatímco Kingovy knihy se prodávaly po milionech, o Bachmana se nikdo nezajímal. Když s odstupem času Stephen King přiznal, že on a Richard Bachman jsou jedna a ta samá osoba, a knihy dříve vydané pod jménem Bachman znovu publikoval jako King, pravidelně se tyto nově vydávané tituly objevovaly na předních pozicích žebříčků bestsellerů.

Podobné to bylo i v případě J. K. Rowlingové, která po úspěchu s Harrym Potterem vydala pod mužským pseudonymem Robert Galbraith knihu Volání kukačky. Když se zjistilo, že Galbraith je Rowlingová, vyskočily prodeje Volání kukačky o 150 000 % a na Amazonu kniha v žebříčku nejprodávanějších titulů postoupila z 4 709. místa na třetí pozici.

Rozhodnuto již na začátku?

Za zaručeným úspěchem známých spisovatelů stojí takzvaný Matoušův efekt. Ten přitom platí nejen v literatuře, ale i ve vědě, sportu či hudbě. Pojmenování vychází z verše v Matoušově evangeliu: "Každémukdo mábude dáno a přidánokdo nemátomu bude odňato i to, co má."

Matoušův efekt lze vysvětlit pomocí jednoduchého pokusu. Do pytlíku vložíme 400 kuliček - 100 černých, 100 modrých, 100 červených a 100 zelených. Nyní náhodně vytáhneme jednu kuličku, do pytlíku ji obratem vrátíme a přidáme ještě jednu kuličku téže barvy. Po několika desítkách opakování tohoto postupu bude v pytlíku stále zhruba stejný počet kuliček jednotlivých barev.

Následující grafika je vyjádřením toho, jak bude výsledek vypadat po 40 kolech losování, pokud do pytlíku při prvním "tahu" přidáme větší počet kuliček jedné barvy (zvýhodnění 20 % = navíc 100 kuliček jedné barvy, 30 % = navíc asi 200 kuliček, 45 % = navíc asi 300 kuliček, 50 % = navíc asi 400 kuliček jedné barvy). Během zbývajících 39 kol se již dodatečné zvýhodnění barev neuplatňuje.

Je zřejmé, že počáteční zvýhodnění má na konečný výsledek obrovský vliv. Místo kuliček v pytlíku si přitom můžeme představit například peníze, popularitu nebo třeba vzdělání.

Nenechte se ovšem ovládnout pocity marnosti. Výchozím bodem pro vás může být klidně dnešek nebo příští rok. Jakákoli výhoda, kterou kdykoli získáte, tak pro vás do budoucna může být velkou konkurenční výhodou.

Zdroj: Of Dollars And Data

ÚspěchZajímavost dne
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #12: Jádro a emise jako never ending story

Nahoru, nebo dolů #12: Jádro a emise jako never ending story

13. 5.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Česká republika