Co jeden 93 let starý zákon znamená pro americký trh s ropou

Podle Jonesova zákona nesmí mezi dvěma americkými přístavy plout loď pod jinou než americkou vlajkou. Takže když pluje plná čínská loď s nákladem zboží z Číny do USA, nemůže například zastavit na Havaji, vyložit část zboží a pokračovat třeba do New Yorku.
Proto je běžné, že se zboží z čínských lodí plně vyloží někde na západním pobřeží a odtud se do amerických přístavů plaví na jiných, už amerických plavidlech. To zboží prodražuje. Zákon je reliktem z dob kolem roku 1920, kdy chtěli kongresmani chránit domácí firmy a v době po 1. světové válce Americe pomoci v námořní dominanci.
Desítky let to nikoho moc nezajímalo, jen na Havaji byly z toho důvodu dovážené věci dražší než ve zbytku Ameriky. Nyní se škodlivost této regulace projevuje v problémech s dodávkami ropy, které je nyní ve Spojených státech nadbytek.
Uměle udržovaný nízký počet lodí, které podle Jonesova zákona smějí převážet ropu mezi americkými přístavy, nestačí pokrýt požadavky, které oživený ropný sektor vyvolává. V USA se nyní denně vyprodukuje 8 milionů barelů ropy a mohlo by jí být klidně více, kdyby bylo k dispozici více než současných 32 tankerů a 42 vlečných lodí, které splňují podmínky Jonesova zákona.
Proto se za posledních 18 měsíců denní cena pronájmu jednoho tankeru téměř zdvojnásobila, konkrétně vyrostla o 87 %, na 85 tisíc USD. 200metrový American Phoenix se pronajímá dokonce za víc než 100 tisíc USD za den. Energetická firma Valero Energy odhaduje, že se cena barelu ropy se zvýší o 5 až 6 USD, když z jihu USA pošle ropu lodí do některého z přístavů na východním pobřeží. Když ale pošle ropu lodí do Kanady, vyjdou ji dopravní náklady na barel jen na 2 USD.
Dopravci tak nyní vydělávají daleko více, než kolik by dokázali při otevřené konkurenci. "Jonesův zákon není nic jiného než daň na americké spotřebitele," říká Fadel Gheit, analytik z Oppenheimer.
Zákon se už několikrát pokusili změnit někteří kongresmani, většinou ti, co pocházeli z Havaje a v jeho zrušení nebo změně viděli šanci, jak Havajcům pomoci k nižším cenám dováženého zboží. Zákon je ale takovým oblíbencem odborářů a levicově laděných zástupců v Kongresu, že se podobné návrhy nikdy nedostaly ani na program jednání parlamentu.
Ve Spojených státech se nyní staví 16 velkých lodí, které mají doplnit americkou ropnou flotilu. K tomu jsou ve výrobě stovky malých plavidel. Lodě vyrobené v USA jsou navíc 4-5krát dražší, než by stejná plavidla stála v Asii. Na drahotě lodní dopravy vydělávají železnice, které přepravují historicky nevídané množství ropy. Meziroční objem po železnici přepravené ropy se zvětšil o 40 %, ve srovnání s rokem 2008 dokonce o 900 %.