Za rok tohle budete chtít ve svém obýváku

Ještě před zhruba pětadvaceti lety si jen málokdo dokázal představit, že by se jednoho dne počítače staly samozřejmou součástí našich životů. Dnes bez nich prakticky nelze existovat. Pokrok jde ale dál a lidstvo podle všeho stojí na prahu nové éry, která smaže rozdíly mezi reálným a virtuálním světem.
Zavedené společnosti i mladé startupy tvrdí, že budoucnost počítačů tkví v plynulém přechodu mezi reálným a virtuálním světem. Vstupní branou do dosud nepoznaného rozměru virtuální reality se podle nich stanou speciální brýle schopné uživatele během několika vteřin přenést o stovky let zpět nebo klidně na opačnou stranu Země či jinou planetu. Následující tři produkty zatím vypadají nejslibněji.
Oculus Rift
S projektem Oculus přišel před třemi roky Palmer Luckey, který razil myšlenku, že prožívání virtuální reality není při využití současných technologií dostatečně intenzivní. Luckey poprvé Oculus představil přes crowdfundingovou platformu Kickstarter, prostřednictvím které se snažil získat peníze na zahájení výroby speciálních brýlí pro zobrazování virtuální reality. Investoři z řad počítačových nadšenců se jen hrnuli a Luckeymu se vytčeného finančního cíle podařilo dosáhnout ani ne za 24 hodin.
Zlomovým dnem byl pro ambiciózní startup 25. březen 2014, kdy se v médiích objevila zpráva, že ho za dvě miliardy dolarů koupí sociální síť Facebook. "Platformami dneška jsou mobilní zařízení, my se ale připravujeme na platformy zítřka," řekl tehdy zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg. "Oculus má šanci vytvořit nejsociálnější platformu v historii a změnit způsob, jak pracujeme, komunikujeme a bavíme se," dodal.
Sada brýlí a sluchátek Oculus Rift by se na pultech prodejců měla objevit na začátku příštího roku. Brýle od Oculusu jsou zatím zahaleny mlhou tajemství, očekávání uživatelů jsou ale obrovská a uvedení produktu na trh bude jistě i díky zapojení Facebooku do projektu jednou z nejzajímavějších událostí roku 2016.
Project Morpheus
Japonský výrobce elektroniky Sony se vlastními brýlemi pro zobrazování virtuální reality poprvé pochlubil v březnu 2014. Letos v březnu pak společnost oznámila, že se brýle do prodeje dostanou již v průběhu příštího roku. Různé zdroje o brýlích Morpheus hovoří jako o extrémně lehkém zařízení, jehož nošení je až překvapivě pohodlné.
Sony by měla těžit z toho, že její herní konzoli PlayStation 4, pro niž jsou brýle Morpheus určeny, mají v obývacím pokoji již nyní miliony lidí. Na druhou stranu by ale pro japonskou firmu mohla tato výhoda být i značně limitujícím faktorem. Pokud totiž budou brýle fungovat jedině ve spojení s PlayStation, odřízne se firma od podstatné části trhu, kterou tvoří majitelé herních konzolí konkurenčních firem.
HTC Vive
Brýle HTC Vive vznikly v rámci spolupráce tchajwanského výrobce chytrých mobilních telefonů HTC se společností Valve, která je známá především svojí platformou Steam pro on-line distribuci počítačových her. Když si vybraní počítačoví odborníci brýle HTC Vive letos v březnu poprvé nasadili, jen těžko hledali superlativa, kterými by je nejlépe charakterizovali. Shodovali se, že jsou pocity z virtuální reality zobrazované brýlemi HTC Vive až neuvěřitelně silné a důvěryhodné.
Brýle HTC Vive využívají na rozdíl od konkurenčních brýlí pro zobrazování virtuální reality nejen senzory umístěné uvnitř těchto brýlí, ale také dva speciální ovladače, které uživatel drží v rukách. Kromě toho navíc brýle od HTC a Valve využívají speciální laserový systém, který do nejmenších detailů zmapuje místnost, v níž se uživatel nachází, a tu pak zrekonstruuje ve virtuálním světě. Pokud se HTC a Valve podaří splnit všechny dříve představené termíny, měli by si první uživatelé jejich brýle vyzkoušet ještě letos.
Zdroj: Business Insider