US MARKETOtevírá za: 2 h 21 m
DOW JONES-0,64 %
NASDAQ+1,61 %
S&P 500+0,72 %
META+2,60 %
TSLA+6,75 %
AAPL+1,02 %

Vítězové velké recese - 9. díl: Hollywood zachráněn díky novým trhům?

Diváci už se nemusejí hrnout do kin jen ve Spojených státech. Krize Hollywood "popostrčila", aby konečně rozpoznal, kde se skrývá potenciál. Zahraniční tržby jsou pro jedno z amerických největších odvětví spásou. Hollywood může hrdě tvrdit, že americké filmy jsou exportem, na který se ekonomika USA může i do budoucna spolehnout.

Velkým americkým studiím klesly americké tržby v období od začátku května do začátku září o 3 % ve srovnání s minulým rokem. Přitom příjmy za tyto měsíce obvykle obstarávají 40 % celoročních zisků. Nadšení z 3D technologií vyprchává, tržby z prodejů DVD stagnují a americká kina navštěvuje neméně lidí v historii. Přesto nad těmito čísly managementy velkých studií s klidem mávnou rukou.

Boom Hollywoodu pokračuje

Podle Motion Picture Association of America stouply neamerické tržby filmových studií za posledních pět let o 35 % a tvořily 69 % jejich celkových příjmů v roce 2011. Jak Amerika bojuje s dopady krize z roku 2008, zmenšuje se prostor pro domácí růst. Vzhledem k tomu, že trh zábavního průmyslu je již v USA nasycený, nezbylo Hollywoodu nic jiného, než vsadit na expanzi do zahraničí. A výsledky se velmi rychle dostavily.

Mladé trhy, zejména pak Čína a Rusko, jsou velkými tahouny růstu tržeb ze zámoří. Velkou roli hraje také Indie, která se začala americkým studiím otevírat po dlouhé době, kdy se zuby nehty bránila přílivu amerických filmů díky svému vlastnímu prosperujícímu zábavnímu průmyslu.

Po letech, kdy Hollywood věnoval pozornost hlavně americkému trhu, dostaly poprvé zelenou některé vysokorozpočtové filmy zaměřené především na zahraniční poptávku, jako například Doba Ledová 4: Země v Pohybu od 20th Century Fox. Animovaný film vydělal do začátku září sice jen 157 milionů USD v Severní Americe, ale 677 milionů USD v zahraničí.

Loňský trhák Harry Potter a Relikvie Smrti: Část 2 vydělala v USA 381 milionů USD, což byla zanedbatelná suma ve srovnání s 947 miliony USD ve světě. Mezi pěti filmy, které přinesly v roce 2011 studiím nejvíce peněz, nevydělal ani jeden více v USA než v ostatních částech světa. Dokonce i dva propadáky Battleship od Universalu a John Carter od Disneyho (který stál místo šéfa studia Riche Rosse) vydělaly více v zámoří než v USA.

Vítězové velké recese - 7. díl: Superboháči se mají vždycky dobře

Vítězové velké recese - 7. díl: Superboháči se mají vždycky dobře

Úspěch Hollywoodu v zámoří není náhoda

Americká studia se specializují na velkofilmy, ke kterým mohou natáčet další díly, s důrazem na akční prvky a speciální efekty spíše než na hlubší dialogy, které se jen stěží překládají zahraničním divákům. Mnohem lépe v zámoří než v USA se daří zpravidla animovaným filmům, u nichž dialogy nehrají tak významnou roli.

Země jako Rusko a Čína budují stále rychleji moderní kina. Mezi lety 2007 a 2011 se počet sál zdvojnásobil na 6 200 a očekává se, že do roku 2015 vzroste číslo na 16 500. I tak zde zůstane prostor pro velký růst, když vezmeme v úvahu, že podle National Association of Theatre Owners mají Spojené státy s mnohem menším počtem obyvatel téměř 40 000 filmových sálů.

Čína navíc začala po letech restrikcí více tolerovat americké filmy. V únoru uzavřely USA s Čínou dohodu umožňující promítat čínským divákům 14 amerických 3D filmů ročně. Hollywood již díky tomuto paktu sklízí ovoce. Rostoucí apetit Číňanů pro americké filmy byl patrný třeba u Cameronova Titaniku 3D, který zaznamenal jen v prvním týdnu od svého uvedení 67milionové tržby – tedy téměř o 10 milionů více, než vydělal za stejnou dobu od premiéry v USA.

Hollywood dělá vše pro to, aby svůj zahraniční podíl tržeb maximalizoval. Některá studia se snaží přiblížit své produkty lokálním podmínkám. Legendary Pictures, které spolufinancují série o Batmanovi, dokonce vytvořily venture, aby mohly spolupracovat na čínských filmech. 20th Century Fox má například podíl na Krvavém pobřeží od Johna Wooa.

Mnoho studií se také rozhodlo uvádět své filmy nejdříve v zahraničí, což zcela popírá zažité pravidlo, že základ úspěchu filmu ve světě závisí na získané publicitě v USA. Steven Spielberg prolomil toto tabu minulý rok, když měla jeho Tintinova dobrodružství premiéru v Bruselu a Paříži o měsíc dříve než v USA.


Poslední díl seriálu o vítězích Velké recese nabídneme na Investičním webu v pátek 2. listopadu.

Vítězové velké recese - 3. díl: Jak Nouriel Roubini skvěle načasoval nástup katastrofismu

Vítězové velké recese - 3. díl: Jak Nouriel Roubini skvěle načasoval nástup katastrofismu

Zdroj: Foreign Policy

Filmy
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #12: Jádro a emise jako never ending story

Nahoru, nebo dolů #12: Jádro a emise jako never ending story

13. 5.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Česká republika