Paládium LONG: Sázka na oživení v automobilovém průmyslu

Cena paládia, na rozdíl od ostatních vzácných kovů, během posledního roku významně vzrostla. Pro další zdražení mluví pokračující fundamentální nedostatek kovu posílený o fakt, že ruské zásoby paládia, které v minulosti zaplňovaly deficit na trzích, jsou téměř vyčerpané. Pro příznivý vývoj ceny mluví i zájem investorů.
Analytici oslovení společností Bloomberg očekávají, že paládium bude v prvním kvartálu 2014 stát 840 USD za unci. Kov, který se používá v automobilovém průmyslu v katalyzátorech, má letos díky pozitivním informacím o vývoji tohoto sektoru slušné vyhlídky. Automobilový průmysl bude totiž podle odhadů průmyslových analytiků expandovat více než jiná odvětví.
Zatímco pouze 10 % světové produkce zlata je využíváno v průmyslu, u paládia je to 91 % produkce. Poptávka po paládiu vzrostla loni o 16 % na rekordních 9,9 milionu uncí a podle odhadů společnosti Barclays bude tento trend pokračovat i v roce 2014.
Po provedení fundamentální analýzy očekáváme, že by cena paládia obchodovaného na New York Mercantile Exchange měla v horizontu 3 až 6 měsíců značně stoupnout. V tomto časovém období lze očekávat zdražení na 810 USD za unci.
Hlavní důvody pro růst ceny paládia:
1. Rostoucí deficit paládia na světových trzích
Trh s paládiem se v roce 2012 dostal podle údajů společnosti Johnson Matthey do celkového deficitu 1,07 milionu uncí. Pokud se nezapočte sekundární produkce, je celkový deficit rekordních 3,35 milionu uncí. Primární produkce poklesla u obou největších producentů Ruska i Jihoafrické republiky, a to i přes relativně vysoké ceny na světových trzích.
Hlavním důvodem pro snížení těžby v Jihoafrické republice byly stávky a nepokoje v největších dolech. Například firma Anglo American Platinum, největší producent paládia v zemi, kvůli tomu zaznamenala minulý rok propad ceny akcií o 39 %. Značný pokles zisku společnosti donutil management zredukovat počet pracovních míst o 6 tisíc. To bude znamenat roční pokles produkce paládia o 170 tisíc uncí. Dalším zásadním důvodem deficitu je snižování prodejů z ruských státních rezerv.
Celková globální poptávka po paládiu by se měla v příštích letech nadále zvyšovat. Hlavním tahounem poptávky je použití paládia v automobilových katalyzátorech. Zde bylo minulý rok celosvětově spotřebováno 6,615 milionu uncí.
2. Rusku docházejí státní zásoby
Rusko, největší producent paládia, v minulých letech pravidelně rozprodávalo své státní rezervy paládia na světových trzích. Zatímco v roce 2011 prodalo celkem 775 tisíc uncí ze svých zásob, loni to bylo již pouze 250 tisíc uncí. Podle analytiků společnosti Johnson Matthey by množství prodaných zásob tento rok nemělo překročit 100 až 125 tisíc uncí. Celkové množství zásob je ruské státní tajemství.
3. Investiční i spekulativní poptávka po paládiu roste
Množství zlata uloženého v ETF se zmenšilo od začátku roku o 17 %, což byl podle našeho názoru jeden z hlavních důvodů pro jeho cenový propad. Naopak množství paládia v ETF o 17 % vzrostlo. Celkově od začátku roku stouplo množství paládia v ETF o 61,2 tuny. Napomohl tomu i vznik nových ETF v USA na začátku roku.
Paládium začíná být zajímavé jak pro ETF, tak pro spekulanty. Ostatní vzácné kovy zaznamenaly díky klesající ceně značný odliv spekulativních investorů. Paládium je vhodnou alternativou pro investory, kteří ztratili důvěru v růst ceny stříbra nebo zlata.
4. Prodej aut roste
Hlavním tahounem prodejů automobilů je Čína. Podle údajů Čínské asociace výrobců automobilů se v dubnu prodalo v nejlidnatější zemi světa 1,44 milionu osobních vozů, což překonalo očekávání analytiků společnosti Bloomberg, kteří předpokládali 1,4 milionu aut. Prodeje všech aut vzrostly meziročně o 13 % na 1,84 milionu kusů.
Nejrychleji roste segment SUV s meziročním zvýšením prodejů o 46 % na 228 tisíc aut. V Evropě jsou vyhlídky na zvýšení prodejů vázány na konec hospodářské recese, přesto prodeje aut vzrostly v dubnu poprvé po 19 měsících. V USA se prodej automobilů oživuje v souvislosti s nastartovaným hospodářským růstem.
Globálně by se podle předpovědí společnosti LMC Automotive mělo prodat 83,8 milionu vozidel, což je o 3,4 % více než minulý rok. V roce 2014 předpokládá LMC Automotive zvýšení prodejů automobilů dokonce o 6 %.
5. Přísnější emisní normy zvyšují množství paládia v katalyzátorech
Po celém světě dochází ke zpřísňování emisních norem. Od března letošního roku platí v Pekingu nová emisní norma, která zvyšuje celkový objem paládia v katalyzátorech. Norma se má v následujících letech rozšířit i na zbytek Číny.
Snižující se produkci aut v EU částečně kompenzuje nová přísná emisní norma Euro VI. Podobně i v Rusku byla prosazena nová norma, která vyžaduje větší množství paládia v katalyzátorech.
Možná rizika
- Přes 70 % koncových nákupů paládia bylo v roce 2012 určeno pro automobilové katalyzátory. To činí trh značně závislým na jednom odvětví. Ochlazení hospodářského růstu v Číně by mohlo přinést výrazné zpomalení růstu produkce automobilů i průmyslové poptávky po paládiu.
- Velikost ruských zásob je státním tajemstvím, proto nemusejí být informace o docházejících zásobách přesné.
Specifikace kontraktu
Futures na paládium (NYMEX, New York)
měsíc dodání: září 2013 (případně další měsíce při dlouhodobé investici)
objem kontraktu: 100 trojských uncí
kurz: v USD za unci
hodnota bodu: 1 bod = 100 USD (pohyb kurzu o 1 bod znamená zisk/ztrátu 10 USD)
margin: 5 000 USD/kontrakt