Investiční horečka + vrchol akciového trhu = Facebook jako propadák?

Nemáme v popisu práce analyzovat akcie, natož pak jejich nové úpisy. Přesto nelze pominout nepříliš povedenou obří emisi akcií Facebooku, která se ovšem stala (co do objemu) největší mezi technologickými tituly.
Nejprve si zrekapitulujme, co se od pátečního úpisu na americké technologické burze Nasdaq vlastně stalo. Po dlouho očekávaném rozjezdu obchodování, kdy pro údajný převis poptávky emitent navýšil nabídku akcií o 25 %, uzavřely akcie Facebooku jen nepatrně nad upisovací hodnotou. To by nebyla až taková tragédie, neboť akcie byla emitována na samé horní hranici upisovacího pásma, přičemž z hlediska očekávaných zisků šlo o velmi drahou akcii (P/E přes 80). Nicméně včera - již bez podpůrných intervencí emitenta - banky Morgan Stanley - akcie zahučely o 11 %.
Fenomén doby
Facebook je komunikačním fenoménem doby, takže nepřekvapí, že jsou finanční média - speciálně ta anglosaská - touto akcií fascinována.
Když však člověk čte o této akcii všude, kam se podívá, nemůže si nevzpomenout na slavnou knihu profesora Roberta Shillera Investiční horečka (Irrational Exurbance). Shiller, který patří k těm několika málo ekonomům, kteří předpověděli finanční krizi roku 2008, ve své knize hezky popisuje, kterak může být cena akcie "posílena existencí dobrého a konverzačně atraktivního příběhu". Úpis akcií Facebooku přitom musí být z podstaty věci atraktivní pro miliony lidí, kteří ani nemusejí mít jeho akcie v portfoliu.
Fascinace akciemi Facebooku však může mít i jiné, z pohledu jeho investorů i méně lichotivé vysvětlení. To lze najít v jiné slavné knize, jež se příznačně jmenuje Inteligentní investor a je od Benjamina Grahama. Ten upozorňuje, že většina nových emisí se na trhu nabízí za příznivých podmínek (na vrcholu), což přeloženo znamená příznivé pro emitenta a méně příznivé pro investora.
Aktuality
