Letní olympiáda jako výhra známých sportovních značek? Krátkodobě určitě ne!

Letní olympijské hry by měly být logicky zlatým dolem pro společnosti vyrábějící značkové sportovní oblečení. Každý by chtěl ukousnout něco z koláče, který v čase sportovního svátku hodně naroste, ale ani tento potenciálně obrovský trh nemusí být pro slavné značky zlatým dolem. Často je to naopak.
Dobrým příkladem tohoto paradoxu je společnost Nike, jejíž akcie v období velkých sportovních akcí spíše stagnují, nebo dokonce zaznamenávají (dočasné) ztráty. Před posledními dvěma letními olympiádami v Pekingu a Londýně akcie Nike ztratily 9 %, respektive 10 %.
Není to o tom, že by se společnosti nedařilo. V dlouhodobém horizontu může jít o naprosto zdravou firmu. Hlavním důvodem dočasných propadů jsou velké investice společnosti do reklamy před velkými sportovními událostmi. Ty se negativně projevují v hospodářských výsledcích společnosti a investoři na to reagují, možná trochu nelogicky a uspěchaně, výraznějšími výprodeji. Průměrně tak akcie společnosti Nike ztrácejí před sportovními svátky v reakci na hospodářské výsledky 3–4 % a obvykle trvá šest měsíců, než se z toho vzpamatují.
"Za posledních 10 let akcie firmy Nike klesly v reakci na tři ze čtyř výsledkových zpráv, které předcházely velkým sportovním událostem, ve zbývající čtvrtině případů se pak musely vzpamatovávat z poklesů souvisejících s předchozí sportovní soutěží," upozorňuje Tom Nikic, analytik z Wells Fargo. "Nike je ale jeden z nejsilnějších spotřebitelských brandů na světě s velkými příležitostmi na růst tržeb a marží. Letní olympijské hry byly pro firmu historicky vždy odrazovým můstkem a hnacím motorem pro inovace, které byznys společnosti podporovaly v dalších letech."
Zdroj: Wells Fargo