Delta Air Lines hledají cestu z ropného zakletí

Americká výsledková sezóna ve čtvrtek s trochou nadsázky zamířila do oblak. Svá hospodářská čísla představila letecká společnost Delta Air Lines. Co z její aktuální situace stojí za vypíchnutí?
Již sedmý kvartál v řadě platí, že tržby z přepravy pasažérů přepočtené na jedno sedadlo (jednotkové tržby) meziročně klesají, tentokrát o 6,8 %. Část poklesu způsobená technologickým výpadkem je mimořádné povahy, obecný problém ale přetrvává. Je jím pokračují pokles cen letenek, a to nejen na domácích, ale také na transatlantických linkách. Připočtěme k tomu obavy zámořských turistů z teroristických útoků v Evropě, prudké oslabení libry a nastupující nízkonákladovou konkurenci (zejména ve sféře transatlantické dopravy) a mix příčinných faktorů promítajících se do jednotkových tržeb je na světě.
Logická otázka zní: Jak z toho ven? Za zmínku stojí zejména tři způsoby:
1. Zvýšit obsazenost letadel. V případě Delty v třetím čtvrtletí ukazatel vyšplhal na 85,4 %, což je nad průměrem sektoru (za srpen v USA 85,2 %, globálně 83,8 %). Tendence posunout jej výše by si pravděpodobně vyžádala další snížení cen. Taková cesta by nicméně byla trnitá. Bez adekvátního snížení nákladů by se v důsledku takového kroku snížily realizované marže a snaha maximalizovat tržby by se minula účinkem. Tím je totiž nakonec čistý zisk, popřípadě generovaný peněžní tok.
2. Snížit, nebo alespoň příliš rychle nezvyšovat letové kapacity. Logika je zřetelná. V případě, že kapacity nerostou, ale poptávka ano, tlak na růst cen letenek roste, případně se zvýší obsazenost letadel. Přesně tímto směrem se Delta hodlá vydat. Pro příští rok počítá s růstem kapacit zhruba o procento. Otázkou, kterou možná zodpoví již probíhající výsledková sezóna, je, zda se obdobně zachovají i konkurenční přepravci.
3. Vyšší cena ropy jako naděje. Důvod je prostý – letecký sektor je sférou s velice slabou "cenovou silou". Jinými slovy, je tradiční tendencí soupeřit s konkurenty nižší cenou. Pokles provozních nákladů související s letovým benzínem tak přepravci přenášejí na zákazníky snížením cen letenek. A to dopadá na jednotkové tržby. Stávající stabilizace cen ropy slibuje zlepšení. Vztah mezi cenou ropy a úpravou cen letenek je historicky zpožděný o zhruba 3–5 měsíců. I proto Delta pro čtvrtý kvartál nadále počítá s poklesem jednotkových tržeb o zhruba 3–5 %. Na přelomu roku by nicméně mělo docházet ke zlepšení a dle slov managementu k posunu do kladného teritoria.
Příjmová stránka je pochopitelně pouze jednou proměnnou ziskové rovnice. Tou druhou jsou náklady. Hodnota jednotkových nákladů bez započtení vlivu nižších cen letového benzínu ve čtvrtletí zůstala prakticky beze změny. Do dalších let Delta plánuje jejich postupné snižování o 2 % meziročně. Klíčovou roli sehraje zejména platová politika (největší provozní náklad), která se odvíjí od vyjednávání s odbory. Příznivě do výsledku hospodaření ve třetím čtvrtletí promluvil pokles palivových nákladů.
Ve výsledku zisk na akcii dosáhl 1,7 USD a předčil o pět centů konsenzus trhu. Pro další vývoj akcií Dely Air Lines bude klíčové to, zda stabilizace cen ropy přispěje růstu cen letenek, či naopak konkurence bude tlačit na marže.