Anketa: Dokážou Volkswagen a spol. nahlodat pozici Tesly a čínských výrobců na trhu s elektrickými auty?

Volkswagen koncem března zaplnil média (ne)chtěným únikem aprílové tiskové zprávy o přejmenování svých amerických aktivit na Voltswagen. Nástup elektromobility a snaha tradičních automobilek v čele s německým gigantem na něj reagovat ale žádným aprílovým žertíkem nejsou, zavedené společnosti plánují investovat do vývoje vozů na elektrický pohon desítky miliard dolarů jen v nejbližších letech. Zvládnou urvat podstatný tržní podíl Tesle nebo čínským automobilkám? Téma jsme předložili domácím tržním profesionálům.
Petr Lajsek (Colosseum)
Volkswagen je aktuálně jednou z nejvíce skloňovaných automobilek. Akcie firmy od začátku roku posílily o více než 60 %, což je v sektoru evropských automobilek nevídaný výkon. Výrobci aut obecně bojovali spíše s poklesy prodejů, které ještě umocnila pandemie covidu-19. Růst ceny akcií Volkswagenu přitom souvisí právě s expanzí společnosti na trhu elektromobilů. Podle analýzy Deutsche Bank by Volkswagen mohl překonat i samotnou Teslu, jen samotný byznys spojený s elektromobilitou do budoucna oceňuje na 230 miliard USD, přičemž aktuální kapitalizace celé firmy je jen zhruba 140 miliard EUR.
VW začal dodávat svůj vůz ID.4 Crozz vedle USA a Evropy také v Číně. Volkswagen očekává, že letos dodá podobný počet elektromobilů jako Tesla. ID.4 Crozz je velký trhák, při základní ceně kolem 30 000 USD umožňuje dojezd až 342 mil na jedno nabití. Volkswagen navíc plánuje stavbu šesti nových továren na baterie.
Akcie Tesly se i ve světle rostoucí aktivity konkurence mohou jevit jako vysoce předražené. Na čínském trhu se Tesla musí poprat vedle VW také s vozy od společností Li Auto, Nio, General Motors nebo Ford. Volkswagen navíc ani zdaleka neřekl poslední slovo, v příštích pěti letech se chystá investovat 73 miliard EUR do technologií v oblasti elektromobility. Toto téma se rozhodně vyplatí sledovat. Nezapomínejme, že pod křídla VW patří také Porsche, která se vydala směrem výzkumu syntetických paliv, která jsou vzhledem k ekologičnosti de facto rovněž konkurencí elektromobility.
Ondřej Hartman (FXstreet.cz)
Volkswagen nemusí svými aktivitami přímo zabrzdit růst tržeb Tesly, ohromný rozdíl ve velikosti firem (tržní kapitalizaci) Tesly a VW se ale dříve nebo později uzavře.
Branislav Soták (Patria Finance)
Konkurence pro Teslu v nejbližší době pořádně zhoustne. Dobře našlápnuto mají především právě Volkswagen, ale také General Motors nebo Daimler. Jsme přitom toho názoru, že hlavním kolbištěm nakonec nebude automobilový hardware, ale software (snad s výjimkou baterií).
Co se týče baterií a softwaru, Tesla má podle všeho technologický náskok. U ostatního hardwaru tomu tak ale není. Novou generaci baterií přitom nevyvíjí pouze Tesla, slibně se jeví technologie solid state battery třeba u Toyoty nebo startupu QuantumScape, mezi jehož akcionáře patří i Volkswagen. Stále více se také hovoří o vodíkových pohonech, které se masivně rozvíjejí například u skladové techniky a dalších vozidel.
V oblasti softwaru bude velice zajímavé sledovat, zda v rámci odvětví nedojde ke strategickým partnerstvím některých automobilek a velkých technologických koncernů. To platí i pro Čínu. Samostatnou kapitolou je deklarovaný zájem Applu o vstup do automobilového sektoru. Apple je totiž tradičně silný nejen svou značkou a designem, ale také v oblastech softwaru a polovodičů.
To vše jsou témata zejména pro dlouhodobé investory. Bezprostřední budoucnost akcií Tesly a mnoha dalších titulů s vysokými valuacemi bude ovlivňován zejména vývojem na americkém dluhopisovém trhu (v souvislosti s ožíváním ekonomiky a rostoucími inflačními očekáváními).
Tomáš Vranka (XTB)
Předpovídat cokoliv ohledně akcií Tesly a s nimi korelujících cenných papírů čínských (elektro)automobilek je hodně náročné. Tesla byla první zajímavou společností v segmentu a i díky osobnosti Elona Muska působila na některé investory doslova magicky. Mnoho lidí vnímalo akcie výrobce elektrických aut jako jedinečnou příležitost. Pak přišla čínská konkurence (hlavně Nio, Xpeng, BYD Company), jejíž akcie sílily podobně jako cenné papíry Tesly.
Tyto společnosti mají jedno společné – buď nevydělávají vůbec, nebo jen minimálně, ovšem jejich akcie jsou z hlediska valuací velice drahé. Dříve či později (v sektoru elektromobility bych se nedivil, kdyby to spíše výrazně později) ale musejí akcionářům začít dodávat stabilní zisky, což v automobilovém odvětví plném regulace a rostoucích nároků na bezpečnost a kvalitu nemusí být zrovna snadné.
Právě kvůli optimalizaci nákladů a výrobních procesů se automobilky v posledních zhruba deseti letech spojují. Na světě je tak nyní v podstatě jen několik velkých skupin. Vyladit výrobní proces přitom není vůbec jednoduché. S tím, jak bude hype okolo velkých jmen v segmentu elektromobility opadávat, bude stále důležitější (pro zákazníky, a tedy i pro ziskovost firem a ceny jejich akcií) poměr ceny a kvality. Do odvětví vstupují tradiční značky, Teslu a spol. dohánějí po technické stránce, přičemž mají naopak velký náskok v oblasti kvality a vyladění automobilu jako celku, na které je zejména evropský trh velice náročný. To potvrzuje i vývoj cen akcií automobilových společností, které se v mnoha případech (například VW, BMW, Daimler) obchodují na několikaletých maximech s tím, jak se tyto firmy stále více orientují na elektrické vozy.
Nelze zapomínat ani na Apple, který plánuje vyrábět vlastní elektrické auto. V jednom průzkumu jsem se dočetl, že 80-90 % majitelů Tesly používá iPhone a mnoho z nich je skalních fanoušků Applu i Tesly. Umím si představit, že pro tyto lidi bude těžké si vybrat, až bude v nabídce vůz od Applu i od Tesly.
Podle mého názoru to ze současných dominantních elektromobilek bude mít možná nejtěžší právě Tesla. Tradiční výrobci vstávají z popela a nemají již příliš kam případně padat, čínské automobilky mohou nadále rychle růst zejména na domácím trhu (kde jsou podporovány vládou), a naproti tomu Tesla může postupně ztrácet auru průkopníka a inovátora s technologickým náskokem.