Případ Doosan Škoda Power: Nahlédněte pod pokličku IPO s těmi, kteří je mají na starost
Na pražské burze se od 6. února obchoduje s akciemi společnosti Doosan Škoda Power. Emise byla v rámci primárního úpisu (IPO) takzvaně přeupsána, poptávka tedy byla větší než nabízený počet akcií. Nabídka vzbudila silný zájem u institucionálních i retailových investorů v Česku i Evropě. Co všechno předchází tomu, než může burzovní zvon vítat nový titul na trhu? A jak je na tom vůbec český kapitálový trh? Nejen o tom jsem mluvila s Vladimírem Jarošem z WOOD & Company a Tomášem Jelínkem z Raiffeisenbank, kteří vedli úpis akcií strojírenské společnosti "z první linie".
Jaroš (WOOD & Company): IPO Doosanu proběhlo ve správnou dobu, peníze z termínovaných vkladů hledaly výnosnější cíl
Pro firmy je vstup na burzu důležitý nejen v tom, že načerpají nový kapitál, ale i proto, že jejich značka získá na legitimitě. Pražská burza má potenciál, v Česku je řada lidí, kteří mají volné prostředky na investice. Čím větší úpis, tím lákavější pro velké zahraniční instituce. Neplatí tedy, že pokud by se upisovala větší firma, že nebude dostatečný zájem. Je to přesně naopak.
Jelínek (Raiffeisenbank): Firmy vstupující na burzu musejí počítat s tím, že jim veřejnost "uvidí do kuchyně"
Před rozhodnutím o vstupu na burzu musejí firmy splňovat určité podmínky, například mít mezinárodní účetní standardy nebo corporate governance. Důležitá je ale samotná byznysová část, řeší se brand a jeho síla v Česku, protože to je podstatné pro české drobné investory. Dále jsou podstatné produkty, zákaznická základna, výzkum a vývoj, kvalita rozvahy nebo dividendová politika. Je škoda, že si v Česku více firem nechodí pro peníze na burzu, lokální tituly jsou pro české drobné investory stále něčím speciální.