Na trhu s nealkoholickými nápoji klesá zájem o slazené nápoje. Táhne přidaná hodnota a zdravý životní styl

Trh s nealkoholickými nápoji ve světě je ovládán zejména společností Coca-Cola, jednoznačným lídrem, převaha sycených a slazených nápojů ale slábne. V České republice je situace mírně odlišná a společnost Kofola má poměrně unikátní postavení, zejména v oblasti hotelů, restauračních zařízení a cateringu (HoReCa).
Rok 2014 vyzněl pro výrobce nealkoholických nápojů díky růstu o více než 3 % v objemu prodejů poměrně pozitivně. Celkový objem prodaných nealkoholických nápojů vzrostl globálně na 1,974 bilionu litrů. Z hlediska ocenění trh vzrostl o více než 6 % na 867,4 miliardy dolarů. Podle předpokladů firmy Canadean bude celkový růst v oblasti nealkoholických nápojů pokračovat také v roce 2015.
Nejvýraznějším globálním trendem v oblasti nealkoholických nápojů je rostoucí preference zdravých, nesycených a neslazených nápojů, především vody a také energetických nápojů. U energy drinků vzrostl celosvětově objem prodejů o 9,8 %, u balené vody o 6,1 %. Největší podíl na trhu měly v roce 2014 stále sycené nápoje a džusy, jejich podíl ale klesá, zejména díky klesající preferenci nápojů obsahujících cukr a umělá sladidla.
Největším trhem, a to v objemu i v ocenění, zůstávají s poměrně velkým odstupem USA, pronásledovatelé jako Čína, Mexiko nebo Brazílie však díky rychlému růstu americký náskok postupně snižují. Velkou výzvou v nejrychleji rostoucích regionech, jako jsou Asie a Pacifik (růst objemu o 6,9 %) a Blízký východ s Afrikou (+8,7 %), jsou investice do infrastruktury a distribuce.
Významným faktorem je také cena a rostoucí obliba domácích výrobků. Nezanedbatelný vliv mají například speciální daně na slazené nápoje, například v Mexiku. Kvůli tomu také zaznamenali pokles dva největší výrobci na trhu, Coca-Cola a PepsiCo. Podle výzkumu společnosti Canadean by měl objem prodané balené vody již v letošním roce předstihnout objem prodejů sycených nápojů v poměru 233 miliard litrů ke 227 miliardám litrů.
Kofola má na českém trhu specifické postavení
V České republice se loni vypilo 1,95 miliardy litrů nealkoholických nápojů, z čehož 1,7 miliardy tvořil segment retailu a 255 milionů segment HoReCa. Z hlediska ocenění trh vzrostl na 42,14 miliardy korun (25,05 miliardy retail, 17,09 HoReCa).
Společnosti Kofola se daří v poslední době zvyšovat podíl na trhu, ačkoli ten zažívá spíše stagnaci. V segmentu retailu se společnosti podařilo zvýšit svůj podíl z 12 % v roce 2011 na 14 % v roce 2014. V nejsilnější kategorii společnosti, u kolových nápojů, se Kofole podařilo i přes silnou konkurenci zvýšit svůj podíl z 29,7 % na 31,3 %.
V segmentu HoReCa je v Česku patrná velká obliba čepovaných nealkoholických nápojů, což je ze světového hlediska unikát. Díky tomuto postavení se podíl společnosti v tomto segmentu od roku 2011 zvýšil z bezmála 20 % na 24 % v roce 2014, v oblasti kolových nápojů pak její podíl na trhu vzrostl až na 48,9 %.
Společnosti velice pomohlo letošní nadprůměrně teplé léto, které mělo velmi pozitivní vliv na výsledky společnosti.
I když je faktor sezónnosti značně nestálý a špatné počasí může mít v příštích letech negativní dopady, široká diverzifikace společnosti Kofola pomáhá omezovat sezónní vlivy, na něž je tak firma mnohem méně citlivá než její konkurence.
Zájem o vodu klesá
Ani České republice a dalším zemím, v nichž působí společnost Kofola, se nevyhýbají trendy. I zde je vidět rostoucí zájem o produkty, které cílí na zdravější životní styl, čerstvost, nebo také točené nápoje. Řešením pro společnosti působící na zdejším trhu je široká diverzifikace portfolia s několika silnými značkami.
Kofola má ve svém portfoliu zástupce ve všech třech zmiňovaných segmentech (Rajec, Jupík bez konzervantů, džusy Mr. UGO, Kofola a Top Topic). Zejména čepovaná Kofola má v segmentu HoReCa výjimečné postavení v porovnání s jinými trhy a firma v této oblasti zaznamenává velký růst. Samotné Kofole pomáhá fakt, že oproti největším konkurentům obsahuje méně cukru a některých konzervantů.
Na rozdíl od jiných vyspělých zemí není v Česku patrný růst poptávky po balené vodě, spíše naopak. Důvodů je více. Prvním je návrat lidí k vodě z kohoutku, oproti které balená voda nemá prakticky žádnou přidanou hodnotu (na kterou spotřebitelé jednoznačně slyší), druhým je růst obliby domácích limonád (i v segmentu gastronomie) a třetím opět sezónnost, která má velký vliv na zájem o balenou vodu. Celkový růst hodnoty trhu je zapříčiněn hledáním zmiňované přidané hodnoty a kvality i za cenu vyšší ceny, silnou nabídkou a dobrou strukturou produktů hlavních hráčů na trhu a také novými produkty.
Zdroj: Euromonitor International, AC Nielsen, Dataservis, Beverage World, Canadean, Quartz, Wall Street Journal, Kofola, Statista, Beverage Digest
Aktuality
