US MARKETOtevírá za: 12 h 3 m
DOW JONES-0,29 %
NASDAQ+0,00 %
S&P 500-0,07 %
META+2,60 %
TSLA+6,75 %
AAPL+1,02 %

Kofola zahajuje primární veřejnou nabídku akcií na pražské burze

AKTUALIZOVÁNO (20. 11. 00.01) Výrobce nealkoholických nápojů Kofola začíná nabízet své akcie na pražské burze v rámci IPO v pátek 20. listopadu. Prvním obchodním dnem titulu na BCPP bude druhý prosinec. Akcie budou uvedeny primárně na trhu v Praze, později také na Varšavské burze, k dispozici bude 10 % všech akcií. Maximání cena bude 650 korun za akcii.

Společnost, která je jedním z největších výrobců nealkoholických nápojů ve střední Evropě, plánuje uvést na trh až 2,175 milionu akcií (původně plánovaný počet byl 1,1 milionu akcií), z čehož bude 275 tisíc nově emitovaných cenných papírů a zbytek nabídne k prodeji jeden ze stávajících majitelů firmy, společnost CED Group (původní počet 825 tisíc akcií může být podle zájmu a ceny navýšen o dalších 1,075 milionu akcií). Jde o veřejnou nabídku akcií, která bude probíhat v České republice, Polsku a na Slovensku. Na trhu by se tak mělo obchodovat bezmála 10 % celkového počtu akcií firmy.

Cenové pásmo v rámci veřejné nabídky bylo stanoveno na 500-650 korun za akcii.

Základní parametry veřejné nabídky akcií Kofoly ČeskoSlovensko shrnul pro Investiční web Antonín Piskáček, ředitel odboru Erste Corporate Finance.

Společnost vstoupila na pražskou burzu již 1. října ve formě technického listingu v souvislosti se změnou struktury a přesunem sídla společnosti z Polska do Ostravy. Později došlo k upsání 22 milionů nových akcií, čímž se společnost Kofola ČeskoSlovensko stala majoritním vlastníkem společnosti a základní kapitál se zvýšil na 2 202 000 000 korun.

Prahu máme rádi a jsme tu doma

Hlavním trhem se po primárním úpisu akcií stane pražská burza, do Varšavy bude titul uveden v rámci duálního listingu. Z hlediska působení společnosti jde o celkem logický tah. "Kofola a ostatní značky v našem portfoliu vždy stály a budou stát na emocích a na respektu k lokálním zvyklostem. Mám proto velkou radost, že se na budoucnosti Kofoly budou moci podílet i naši spotřebitelé, kteří nápoje Kofoly dobře znají a mají je rádi," komentoval nabídku akcií generální ředitel Kofoly Jannis Samaras.

Na dividendu půjde třetina zisku

Společnost podle vyjádření managementu plánuje vyplácet dividendu i po veřejné nabídce, vzhledem ke svým akvizičním a růstovým cílům ale nebude typickým dividendovým titulem s vysokým dividendovým výnosem, na pražské burze celkem běžným. V plánu je vyplácení zhruba třetiny zisku.

Plánů je mnoho, ale ne veřejných

Z hlediska plánů a akvizic má společnost dostatek nápadů, o nichž ale nechce hovořit. V každém případě chce pokračovat v rozšiřování svých aktivit v regionu, v němž působí a v němž má zkušenosti. To zahrnuje trhy Česka, Slovenska, Polska a států bývalé Jugoslávie. Společnost se chce podle Jannise Samarase nadále profilovat jako silná lokální firma, která rozumí potřebám svých spotřebitelů a má jiný přístup k trhu než velcí globální konkurenti.

Silné postavení na trhu je podpořené akviziční činností a diverzifikací portfolia výrobků

Kofola má osm výrobních závodů. Působí v Polsku, České republice, na Slovensku, ve Slovinsku a v Rusku. Zaměstnává 2 300 lidí, z toho zhruba 700 v Česku.

V České republice se její podíl v retailovém segmentu pohybuje na úrovni 14 % (mezi kolovými nápoji je to 31,3 %), v segmentu HoReCa (hotely, restaurace, catering) pak na úrovni 24 %, přičemž v nejsilnějším segmentu společnosti, mezi kolovými nápoji, je to až 48,9 %.

K výrobkům firmy Kofola vedle stejnojmenného nápoje patří ovocné nápoje a sirupy Jupí, dětské nápoje Jupík, energetické nápoje Semtex, nápoje značky Chito, Top Topic nebo Citro Cola. Společnost své portfolio v posledních dvou letech výrazně rozšířila, reaguje tak na měnící se trendy a zvyklosti spotřebitelů. Kromě akvizice slovinské značky minerálních vod Radenska by měla získat 40% podíl v druhém největším producentovi nealkoholických nápojů na Slovensku, skupině Water Holding (vlastní značky Budiš, Zlatá studňa, Gemerka, Fatra nebo Šofokola). Kromě vlastních výrobků začala firma v Čechách a na Slovensku také s exkluzivní distribucí džusů rakouské společnosti Rauch, ale i prémiových značek minerálních vod Evian a Badoit či tradiční minerální vody Vincentka z léčivého zdroje.

Historicky nejúspěšnější rok

Za první tři čtvrtletí letošního roku společnost dosáhla historicky nejlepších výsledků, když zaznamenala růst prakticky na všech nejdůležitějších úrovních. Prodeje vzrostly meziročně o 16,3 % na 5,56 miliardy korun, ukazatel EBITDA (provozní zisk před odpisy) se zvýšil o 34,6 % na 988,5 milionu korun a čistý zisk vzrostl o 67 % na 438 milionů korun. Hrubá marže společnosti stoupla o 27,2 % na 2,29 miliardy korun. Jedinou negativní zprávou byl pokles prodejů v Polsku, ale v Čechách, na Slovensku i ve Slovinsku tržby rostly.

Akcie ČRKofola ČeskoSlovenskoPrimární úpis akcií (IPO)
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #12: Jádro a emise jako never ending story

Nahoru, nebo dolů #12: Jádro a emise jako never ending story

13. 5.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Česká republika