Apple jako nový Microsoft?
|

Apple jako nový Microsoft?

Podle některých investorů má společnost Apple to nejlepší za sebou, takže tak dobré hospodářské výsledky a s nimi spojený růst ceny akcií již nelze očekávat. Podle jiných je to spíše o tom, že se Apple pouze vyvíjí a dospívá, ostatně stejně jako jakákoli jiná úspěšná společnost. Může být z výrobce iPhonů další Microsoft?

Apple Microsoft Zisky Technologie Americké akcie

Dobrým příkladem toho, jak může technologická firma s dlouhou historií úspěšně fungovat na akciovém trhu, je Microsoft. Přestože společnost nepřišla v posledních letech s žádnou převratnou novinkou, za poslední rok její akcie posílily o 40 %, přičemž celý trh (index S&P 500) pouze 11 %. Díky tomu, že se firma zbavila špatných návyků, zaměřila se na fungující byznys a zlepšila plánování, za poslední tři roky (+115 %) překonala nejen celý trh (+21 %), ale také Apple (+45 %).

A právě ten, zdá se, kráčí ve stopách Microsoftu. Přestože mu někteří investoři vyčítají ztrátu inovativnosti a schopnosti růst, firma evidentně dozrála. To znamená, že nemusí dosahovat tak rychlého růstu, ale má více možností se rozvíjet. V čem je tedy Apple podobný Microsoftu?

1. Zaměření na služby

Microsoft se v posledních letech snažil prosadit v mnoha nových oblastech, ale nakonec zjistil, že se mu bude dařit nejlépe jako společnosti poskytující své služby založené na cloudu. Apple se svezl na vlně rostoucího mobilního trhu, přičemž využil své schopnosti inovativního přístupu, tato vlna ale začíná slábnout. Prodeje telefonů slábnou a firma musí řešit, co dále. Může přijít s něčím novým, nebo se poučí z chyb Microsoftu a využije stávající portfolio služeb a produktů, aby stabilizovala své příjmy.

A Apple to vlastně již činí, když využívá množství prodaných iPhonů a iPadů k prodeji služeb přes iTunes, Apple Play a podobně. Segment služeb v posledním kvartálu meziročně vzrostl o 31 %, což by mělo vygenerovat za rok příjmy kolem 35 miliard. To je více než dvojnásobek předpokládaných ročních příjmů Netflixu. Vydělávání na službách sice není tak sexy jako tvorba vlastního obsahu, ale tyto příjmy mohou být stabilnější a ziskovější.

2. Vyplácení zisků

Apple je dnes jedinou společností ze skupiny FAANG (Facebook, Amazon, Apple, Netflix a Alphabet), která vyplácí dividendy, a to od roku 2012 (předtím je vyplácela v letech 1987-1995). To je pro investory atraktivní, protože Apple od roku 2013 na burze zpevnil o 190 %, ale s dividendami si investoři mohli přijít na 230 %. Podobně je na tom Microsoft, a to jen s lehce méně bombastickými čísly (180 %, respektive 220 %).

Dalším pozitivem pro investory, i když trochu rozporuplným, je odkupování akcií, v čemž je Apple přeborníkem. V roce 2014 bylo na trhu 6,3 miliardy jeho akcií, nyní je to jen 4,9 miliardy. A opět, i Microsoft je v tomto směru poměrně přesvědčivý, když za stejné období zmenšil počet svých akcií na trhu z 8,3 miliardy na 7,7 miliardy. Mnoho investorů tento přístup kritizuje jako způsob, kterým chce firma zakrývat špatné výsledky, ale investorům jako celku to vyhovuje.

3. Dobré vedení

Obě společnosti měly v začátcích své existence v čele ikony technologického sektoru, které lze jen těžko překonat. Obě ale v současnosti vedou lidé, kteří jsou ve firmách dlouhodobě a mají dostatek zkušeností, aby byli dobrými šéfy.

Satya Nadella z Microsoftu sice nebyl favoritem Wall Street, ale ukázal schopnost poučit se z chyb a citlivě přistupovat jak k zaměstnancům, tak k byznysu. Tim Cook je opakem Stevea Jobse. Nejde na první pohled o výraznou osobnost, ale je schopen naslouchat zaměstnancům a vyjednávat s partnery, což firmě pomáhá plnit její plány.

V obou případech není otázkou, zda současní šéfové dokáží firmy restartovat. Spíše jde o to, jestli jsou schopni vést velké společnosti ve vysoce konkurenčním prostředí a udržet se dlouhodobě na vrcholu. Z toho, jak se daří akciím Applu a Microsoftu, se zdá, že jsou oba muži na správném místě.

Zdroj: MarketWatch