US MARKETOtevírá v 15:30
DOW JONES+0,77 %
NASDAQ+1,02 %
S&P 500+0,83 %
ČEZ+0,33 %
KB+2,75 %
Erste+0,06 %

Brexit se odkládá, podnikatelé nejásají

Britská ministerská předsedkyně Theresa Mayová a šéfové vlád evropské sedmadvacítky se v noci na čtvrtek dohodli na tom, že Británie opustí Evropskou unii nejpozději do 31. října letošního roku. Pro evropskou ekonomiku, Českou republiku nevyjímaje, to však nijak zvlášť dobrá zpráva není.

Nejistota a odklady zvyšují českým firmám výdaje. Celkový dopad nákladů podniků na přípravy brexitu činí desítky miliard korun. Agentuře ČTK to ve čtvrtek řekla mluvčí Svazu průmyslu a dopravy Eva Veličková. Často uváděný dopad 55 miliard korun je podle ní optimistický. Česko do Británie vyváží hodně, proto patří mezi členy EU nejvíce ohrožené brexitem, připomněla.

Sedmadvacet zemí EU a Británie se dohodly na odkladu britského odchodu z EU do 31. října. Pokud ale britský parlament schválí dohodu o vystoupení, odejde země z unie dřív. Podle předsedy Evropské rady Donalda Tuska může britská strana nejen ratifikovat smlouvu, ale také přehodnotit strategii okolo brexitu.

"Brexit bez dohody nechceme, ale do míry, do jaké to jde, se na něj firmy, EU i stát připravují," uvedla Veličková. Podniky nemohou plánovat na měsíce, jejich strategie jsou spíše na roky dopředu. Malé firmy nyní podle ní spíše vyčkávají, zatímco větší se častěji připravují na brexit bez dohody.

"Žádná firma nemůže hazardovat a čekat na to, že nastane nějaká nepravděpodobná varianta, jako například zrušení brexitu. Jen opravdu velké firmy mohou mít více scénářů, ale i ty se spíše chystají na tvrdou variantu. Omezují investice v Británii, přemísťují svá sídla, hledají alternativní dodavatele i trhy k vykrytí výpadků," dodala mluvčí.

Při brexitu bez dohody by dopady výrazně pocítil automobilový sektor, ať už přímo prostřednictvím vývozů automobilů či automobilových součástek do Británie, tak nepřímo přes vývoz součástek do jiných evropských zemí, upozornil mluvčí Hospodářské komory Miroslav Diro. Dále bude zřejmě postižen český vývoz elektroniky, počítačů, strojů a zařízení nebo hraček.

Velkým problémem budou podle Dira případná cla a nové administrativní formality ve formě povolení a licencí, týká se to i platnosti certifikátů a licencí. Evropské země by měly uznat platnost takových licencí tak, aby zboží, které získalo osvědčení či licence u britských certifikačních agentur, mohlo nadále fungovat na evropském trhu. Pro české firmy je důležité zajistit i volný pohyb jejich pracovníků do Británie i v době jejího výstupu z EU, respektive možnost dokončit 'již rozpracované' vysílání pracovníků bez průtahů a komplikací, podotkl.

Plánovaný odchod Británie z EU ovlivní i farmaceutické firmy působící v Česku. Už dříve uvedly, že situaci by měly zvládnout, dlouhodobě se na ni připravují. Například nadnárodní koncern GlaxoSmithKline od letošního ledna spustil pohotovostní plán, který například obsahuje převod povolení k uvedení léčiv na trh, která jsou registrována v Británii, na subjekty v EU nebo aktualizaci obalů a příbalových letáků.

"Nelze nevnímat ekonomické konsekvence podobného nekvalifikovaného rozhodování," uvedl mluvčí Metrostavu Vojtěch Kostiha. V Británii firma podniká prostřednictvím dceřiné společnosti BeMo Tunneling, která staví podzemní dráhu Cross Rail. "Takže se nás nejistota na tamním trhu a oslabování britské libry týká. Svoje podnikání však máme teritoriálně diverzifikované, takže nepředpokládáme, že by brexit nějak významně ovlivnil naše celkové hospodaření. Proti kolísání libry jsme finančně zajištěni," poznamenal.

Zdroj: ČTK

Byznys a podnikáníEvropská unieSpojené království
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Tokenizované akcie: Robinhood otevírá revoluční cestu plnou příležitostí, není ale bez rizik

Tokenizované akcie: Robinhood otevírá revoluční cestu plnou příležitostí, není ale bez rizik

dnes-Pavel Kohár