Kde roboti ještě nevyhráli? Ve finančním poradenství

Digitální svět nabízí investorům analytické nástroje, informace v reálném čase a přístup ke službám 24 hodin denně. Nedávný průzkum Wells Fargo, Gallup Investor a Retirement Optimism Index ale nabídl zajímavé závěry. Američtí investoři zatím z digitální revoluce ve finančním poradenství nejsou zrovna "odvaření" a nové on-line nástroje nepovažují za plnohodnotnou náhradu tradičních finančních poradců z masa a kostí, s nimiž si mohou promluvit a budovat dlouhodobé vztahy.
Průzkum mezi 9. lednem a 7. únorem 2016 mezi 1 012 americkými investory (podmínkou byla částka minimálně 10 tisíc USD zainvestovaná v akciích, dluhopisech, podílových fondech nebo jiných investičních nástrojích).
Osobní kontakt s poradcem nade vše
Pokud by měli američtí investoři na vybranou, největší procento z nich (49 %) by nadále preferovalo kontakt s osobním finančním poradcem. Jen necelá čtvrtina respondentů považuje digitální prostředky za svůj hlavní zdroj informací potřebných k investování.
Nejmenší skupina investorů (18 %) upřednostňuje možnost mít po ruce osobního poradce "v případě potřeby". Podle všeho jsou investoři už z digitální revoluce mírně "unaveni", protože on-line poradenství v současnosti preferuje méně investorů než v loňském roce.
Kombinace digitálu a osobního poradenství jako přípustná varianta
I když většina investorů nevnímá digitální prostředky jako preferovaný zdroj investičního poradenství, z jiné otázky vyplynulo, že je pro většinu investorů nejpříjemnější kombinace "digitálu" a osobního poradenství.
Když měli respondenti vybrat ze čtyř zdrojů finančního poradenství, zhruba 4 z 10 vyžadovali rady od osobního poradce, ale v kombinaci s digitálními metodami. 27 % oslovených pak chtělo využít především digitální nástroje, ale v případě potřeby s možností obrátit se na osobního poradce. Vyplývá z toho tedy, že dvě třetiny investorů preferují některý z kombinovaných přístupů.
Naproti tomu jedna pětina chtěla dostávat rady pouze od osobního finančního poradce, zatímco 6 % respondentů (oproti 9 % z loňského roku) vyhovovalo, že se spoléhají už jen na digitální zdroje.
Podíly investorů, kteří favorizují ostatní možnosti, se povětšinou příliš nezměnily v porovnání s průzkumem z loňského května.
Mírně odlišný obrázek dostaneme, pokud se podíváme na hodnocení čtyř hlavních zdrojů finančního poradenství. Investoři kladou velký důraz na dobré vztahy s osobním poradcem, 74 % respondentů je považuje za velmi důležité.
Čím starší, tím konzervativnější
Preference se liší podle věku. Mladší investoři mnohem častěji než nejstarší skupina (65+) vidí přidanou hodnotu v digitálním poradenství - 47 % investorů mladších 50 let považuje digitální nástroje za velmi důležité, spolu s 36 % z věkové skupiny 50-64 let a 21 % z kategorie nad 65 let.
V otázce preferovaného druhu poradenství tíhnou dokonce i 18-49letí investoři k osobnímu kontaktu na úkor využití nejnovějších on-line technologií (48 % versus 31 %). A nůžky se rozevírají s přibývajícím věkem (53 % versus 25 % mezi 50-64letými respondenty). Investoři starší 65 let také preferují osobní poradenství, ale čtvrtina - nejvíce ze všech věkových skupin - chce využívat příležitostně služeb poradce "v případě potřeby".
Budoucnost v digitálu?
V dohledné budoucnosti by mohlo dojít k inovacím ve finančním poradenství a rozmachu digitálních možností v kombinované formě s osobním přístupem. V současnosti se sice ještě největší skupina investorů spoléhá čistě na osobní poradenství, ale je ochotna ho začít doplňovat i jinými (digitálními) kanály. Dalším krokem bude pravděpodobně digitální komunikace jako hlavní zdroj informací a osobní poradenství jako podpora. Podle všeho jde ještě o běh na dlouhou trať.
Zdroj: Gallup