US MARKETOtevírá v 15:30
DOW JONES+0,91 %
NASDAQ-0,82 %
S&P 500-0,11 %
ČEZ-1,05 %
KB+0,30 %
Erste-0,31 %

Volkswagen chce omezit konkurenci ze strany české Škody, ve hře je prý přesun části tuzemské výroby do Německa i zvýšení plateb za sdílené technologie

Vedení a odbory německé automobilky Volkswagen se snaží omezit konkurenci, kterou pro značku VW představuje sesterská značka Škoda. Chtějí, aby se část produkce divize Škoda Auto přesunula do Německa a aby česká divize platila více peněz za sdílené technologie. Agentuře Reuters to řekly zdroje z podniku.

Redakce IW
Redakce IW
4. 10. 2017 | 13:52
Volkswagen

Příznivé recenze a ziskovost automobilů značky Škoda podle Reuters stupňují rivalitu uvnitř koncernu Volkswagen v době, kdy značka VW směřuje k rušení tisíců pracovních míst v rámci odbourávání nadbytečných kapacit v německých továrnách.

Německé odbory vidí v úspěchu škodovek hrozbu, ale zároveň také potenciální záchranný kruh. Podle zdroje blízkého dozorčí radě VW požadují, aby se část produkce škodovek přesunula do německých továren. Domnívají se rovněž, že Škoda by měla platit vyšší poplatky za využívání hlavní koncernové platformy pro konstrukci automobilů označované jako MQB.

Předseda podnikové rady Škody Auto Jaroslav Povšík již minulý měsíc upozornil na možnost přesunu výroby následníka modelu Superb do Německa. "Zvažuje se přesun následníka modelu Superb do daleko dražší lokality v Německu, čemuž hodláme zabránit," řekl Povšík v rozhovoru pro týdeník Škodovácký odborář. Nástupce Superbu se ale neobjeví před rokem 2020.

Podle agentury Reuters se značka VW domnívá, že Škoda má nepoctivou výhodu v podobě kombinace německé technologie s levnější pracovní silou. Cílem značky VW je upevnit své vedoucí postavení v koncernu před uvedením řady nových elektrických automobilů na trh, tvrdí zdroje Reuters.

Středula: VW chce z ČR odčerpat peníze a pomoct si po dieselgate

Podle předsedy Českomoravské konfederace odborových svazů Josefa Středuly za úvahami o přesunu části produkce Škody do Německa a zvýšení poplatků za sdílené technologie stojí záměr německé automobilky získat peníze na ztráty vzniklé kvůli dieselgate. Vláda by podle něj měla zbystřit, protože jde o snahy, které by mohly skončit větším odlivem peněz z Česka.

"Tady se prostě hledá způsob, jak peníze legální cestou dostat do Německa. Myslím si, že by měl velmi zbystřit český stát, ministerstvo průmyslu a obchodu, ministerstvo financí, jestli jsou takové poplatky adekvátní," řekl Středula ČTK. Škoda je podle něj extrémně výdělečnou jednotkou koncernu, a to i kvůli násobně nižším platům českých zaměstnanců.

"Jednoznačně se tady projevuje, že jsme záložní německou ekonomikou, ale není možné, aby to ve finále dopadlo tak, že tady zavřeme závod společnosti VW ne proto, že by byl špatný, ale proto, že někdo chce stále víc peněz," uvedl. Poznamenal také, že jestliže někdo přesune výrobu z ČR do Německa, znamená to, že je rentabilní, i když jsou mzdové náklady vyšší. "Takže to je taky špatně," konstatoval.

Aféra dieselgate vypukla před dvěma lety, kdy americké úřady zjistily, že značky koncernu VW, včetně Škody, k motorům TDI s emisní normou Euro 5 instalovaly software, který uměl rozpoznat homologační měření emisí a upravit režim motoru tak, aby testem prošel. V běžném provozu však byly emise vyšší. Celkově se problém dotkl 11 milionů aut, z toho 1,2 milionu škodovek. V Česku se týká asi 165 000 aut, ze dvou třetin značky Škoda.

Havlíček: Věřím, že investice VW ve Škodě Auto budou pokračovat

Ministr průmyslu a obchodu Jiří Havlíček (ČSSD) věří, že všechny plánované investice německého koncernu Volkswagen ve Škodě Auto budou dále pokračovat.

"Bližší informace v této věci dosud nemáme k dispozici," uvedl dnes Havlíček. Ministerstvo podle něj ví pouze o vnitřní diskusi, která se v rámci koncernu už nějaký čas odehrává. Bližší detaily k ní ale ve stanovisku zaslaném agentuře ČTK nezmínil.

Havlíček dále připomněl, že jednou z komparativních výhod koncernu VW je možnost sdílet výrobní kapacity napříč značkami. "Společnost Škoda Auto zajišťuje výrobu vozů Seat ve svých závodech v Mladé Boleslavi a Kvasinách. A naopak využívá kapacit závodu Volkswagen v Bratislavě pro výrobu modelu Škoda Citigo. Vozy značky Škoda se vyrábějí ve stejných závodech jako vozy dalších značek koncernu VW například v Rusku nebo Alžírsku," podotkl.

O případných přesunech výrobních aktivit uvnitř koncernu VW proto podle něj nyní nemá smysl spekulovat. "Vyčkejme na případná konkrétní rozhodnutí managementu společnosti, tedy zda vůbec a v jaké podobě by mohlo k přesunům výroby některých budoucích modelů dojít," zdůraznil.

Doplnil, že Škoda Auto a automobilový průmysl jako takový hrají v české ekonomice velmi významnou roli. "A mým jednoznačným cílem je, aby i do budoucna zůstaly konkurenceschopné a byly i nadále vlajkovou lodí našeho zpracovatelského průmyslu," dodal.

Dlouhý: Rivalita VW a Škody je spekulace, výroba se sdílí běžně

Prezident Hospodářské komory ČR Vladimír Dlouhý upozornil, že i takovéto spekulace ukazují, jak složité je v této době mluvit o rychlém zvyšování mezd.

Dohoda o převodu peněz firmy Volkswagen do nové československo-německé akciové společnosti, čímž prakticky začala fungovat nynější Škoda Auto, byla uzavřena v dubnu 1991. Dohodě předcházelo vládní rozhodnutí z 9. prosince 1990 o prodeji české automobilky koncernu Volkswagen. Prodej zbývajícího 30% státního podílu ve Škodě Auto Volkswagenu schválila vláda Miloše Zemana v květnu roku 2000. Mimo jiné bylo odsouhlaseno, že minimálně do konce února 2007 bude mít vláda právo na konzultace s představenstvem Škody v otázkách zastavení nebo redukce výroby aut, převodovek a motorů v Mladé Boleslavi.

Zdroj: ČTK

AutaVolkswagen
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Vyšší výdaje na obranu: Kde najít stovky miliard, bude je za co utratit a jak to "hrát" jako investoři?

Vyšší výdaje na obranu: Kde najít stovky miliard, bude je za co utratit a jak to "hrát" jako investoři?

1. 7.-Tomáš Beránek
Zbraně