Tania le Moigne (Google): Internet je nejlepší investice

Internet je v Česku jediným médiem, které roste. Vyhledávání na mobilním internetu je na cestě k novému rekordu a způsob nakupování se díky internetu hodně změnil, říká velice osobitá regionální šéfka společnosti Google Tania le Moigne. Google má podle ní firemní kulturu, která drží společnost několik kroků před konkurencí, a je navíc firmou, která se nebojí zkoušet nové věci, a to ani za cenu finančně náročných přehmatů, protože ví, že když jedna věc vyjde, tak se z ní může stát světový online hit.
O čem vlastně bude tento rozhovor?
Hlavně o vás a o Googlu. Jak dlouho pro něj děláte? A je pravda, že při pohovorech dostávají uchazeči otázky typu, kolik golfových míčků se vejde do školního autobusu, kolik bych si měl účtovat za umytí všech oken v Seattlu nebo jak vysvětlit osmiletému synovci ve třech větách slovo databáze?
V Googlu pracuji již sedmým rokem, ale co si vzpomínám, mě se v interview na podobné věci neptali (smích). Řešili jsme, co zrovna dělám. Ale je pravda, že kritéria pro práci v Googlu jsou hodně náročná. Pár netradičních otázek může o uchazeči hodně prozradit.
Co Google a český trh? Už jste jedničky, nebo stále za Seznamem?
V roce 2006 jsme byli na třetím místě ve vyhledávání a patřilo nám 9 % trhu. Dnes jsou na českém trhu dva vyrovnaní hráči ve vyhledávání, navíc jsme se stali jedničkou v prohlížečích díky Chromu, jedničkou jsme i v chytrých mobilech díky systému Android a podobně si vedeme v online videu díky YouTube. Takové vysvědčení nás těší. Česko je jediný trh na světě, kde se Googlu podařilo tak zásadně změnit situaci.
Velká gratulace. Otázkou je, zda takto dobré výsledky dlouhodobě udržíte.
Dnes je to vlastně o čtyřech obrazovkách – mobil, tablet, stolní počítač a televize. Začínáme být hlavním vyhledávačem na všech těchto obrazovkách, což je základ pro to, abychom byli úspěšní i v dalších letech.
A co vaše hospodářská čísla v České republice? Třeba zase v porovnání se společností Seznam.cz, který má ročně v průměru více než miliardový provozní zisk.
To vám bohužel nemůžu říct.
Proč? Vaše firma je přece veřejně obchodovanou společností, měla by to být dostupná informace. Když jste na burze, investoři by měli vědět, kolik vyděláváte v jednotlivých zemích a regionech.
Google své investory pravidelně a transparentně informuje. Máme i speciální stránku, kde najdete všechny důležité finanční informace a výsledky.
Řada investorů se obávala, co bude znamenat návrat zakladatele Larryho Page na pozici šéfa společnosti. Nyní je ve funkci přibližně dva roky.
Podle mého názoru důvod k obavám nebyl na místě. Larry Page a Sergej Brin jsou klíčové osobnosti schopné nejlépe udržet inženýrskou kulturu ve firmě. Naprostý důraz na neustálou inovaci a ochota zkoušet nové věci je zapsána v naší firemní DNA. Oba dva v tomto táhnou firmu dopředu.
V posledních letech cena akcií Googlu takřka lineárně roste, od března 2009 zhodnotily přibližně o polovinu. Je to práce obou zakladatelů?
Leadership je důležitý, ale klíčová je hlavně týmová práce. Larry má okolo sebe řadu zkušených kolegů, kteří mu radí a pomáhají vést firmu směrem, který zajímá naše akcionáře. Ale jsou tady další klíčová jména, třeba Andy Rubin, který přišel z Androidu, nebo další základní figura ve firmě Eric Schmidt. Jedna věc jsou lidé, ale pak zde jsou také produkty. Dnes je Google široce rozkročen a stojí na pevných pilířích, což není u celé řady firem, a nejen velkých internetových, až tak běžné.
Zmínila jste operační systém Android. To je jeden z vašich veleúspěšných produktů.
Android nastupoval relativně pomalu a jako většina našich služeb bez jakékoli reklamy. V loňském roce tento systém opanoval ve světě i v Česku chytré telefony, letos má dobře našlápnuto k podobnému úspěchu na trhu s tablety.
Android se rozhodně povedl, ale hodně vašich služeb zákazníci nikdy pořádně nepřijali, takže byly ztrátové.
Spousta věcí se povede, spousta ne. Třeba takový Google Player, do toho jsme investovali hodně peněz a času. Ale po určité době, přibližně dvou až čtyřech letech, když se nám vlastní věc z různých důvodů nedaří prosadit, se díváme po něčem, co je třeba technologicky vyspělejší, a zvažujeme nákup. Díky tomu, že má Google celosvětový zásah, z takové akvizice může udělat úplně jinou službu. A to je příklad našeho vlastního produktu na video, který nebyl úspěšný. Proto jsme se rozhlédli jinde. YouTube je dnes největším videoserverem a druhým největším vyhledávačem na světě, je to zároveň naše největší sociální služba a hospodaří v černých číslech.
Mluvíte o úspěšných akvizicích. Za YouTube jste dali v roce 2006 1,6 miliardy dolarů a dnes má jistě tržní hodnotu několikanásobně vyšší. Od té doby jste ale stamiliony v zatím nevyvedených nákupech, jako jsou Motorola nebo Open Table.
Když jedete v tempu jako my, musíte riskovat. Google se nebojí dělat chyby. Musíme zkoušet nové věci, proto samozřejmě některé naše akvizice nedopadnou, jak bychom si my nebo burzovní analytici přáli. Navíc od lidí, které zaměstnáváme, ani nemůžeme chtít, aby vždy sázeli na jistotu.
Neřídíte jen regionálně Google, ale věnujete se i mobilním aplikacím pro děti. Jak jsou úspěšné?
Aplikace jen vymýšlím, grafiku a programování přenechávám profíkům. Mám zatím online jen jeden titul, který má aktuálně zhruba 20 tisíc organických stažení.
Těch stažení přece může být více – můžete na aplikaci upozornit a poslat tam lidi z webu. Jste přece šéfka Googlu.
Bylo by to hezké, ale to samozřejmě nemůžu. Všechno má navíc svůj čas.
Vlastníte akcie Googlu, třeba v rámci opčního programu pro management?
Ano, nicméně se nepovažuji za velkého hráče na akciových trzích. Sleduji akcie konkurence, ale maximálně tak jednou za čtvrtletí. Investoři do akcií Googlu by měli vědět, že pro nás nejsou rozhodující kvartální výsledky, nechceme za každou cenu maximalizovat zisk na akcii. Pro nás jsou důležitější dlouhodobé hospodářské cíle. Chceme být velkým hráčem na trhu i za padesát let, Google proto není firma, která bude za každou cenu tlačit na čtvrtletní výsledky.
Máte nějaké oblíbené ceny, kdy akcie Google kupujete nebo prodáváte?
Nejste náhodou z Investičního magazínu (smích)?
Chápu, že to asi neprozradíte. Co vaše další služby, třeba Street View? Donutil jsem Google rozmazat mojí babičce obličej na záběrech z kamer, na zahradě byla hodně vidět, což mě trošku vystrašilo. Určitě úžasná služba, ale podle mého názoru obnažila zranitelnost internetu.
Fotky jsou všude, třeba v televizi a časopisech, a nejsou rozmazané. Všude samozřejmě musíme respektovat lokální zákony, než takovou službu vůbec spustíme. Češi mají technologie rádi a je vidět, že jsme relativně liberální národ, protože tato služba zde byla ze všech zemí nejlépe přijata. Díky Street View navíc popularizujeme Českou republiku v zahraničí a nepřímo do ní lákáme turisty.
V rozhovoru pro Wall Street Journal řekl váš šéf Eric Schmidt, že Windows 8 podle něj nebudou produktem, který vytvoří nový trend, jenž by vás nějak ohrozil. Osobně Microsoft nevnímá jako konkurenci. Kdo je vaše konkurence?
Microsoft nebo Apple používají uzavřené technologie, zatímco Google má otevřenou technologii. Diskuze nebude o tom, jaká značka nebo jaká firma, ale jaká technologie je vhodná pro koho a na co. Google vždy byl a je plně cloudová firma. Rozjížděl jste nějaký svůj byznys?
Několik. Proč se ptáte?
Super. V poslední době zaznamenáváme silný růst poptávky po Google Apps, aplikacích Google. Člověk k podnikání potřebuje kancelářské nástroje, potřebuje někde dělat reklamu, ukládat data, postavit web či nasdílet v reálném čase dokument přes videokonferenci. To vše můžete díky Google Apps. Firmy tím mohou hodně ušetřit, a nejen ty začínající – na cloudová řešení přechází stále častěji i velké společnosti. Snaží se šetřit a zvyšovat produktivitu práce. Je rozdíl, když si posíláte dokument přílohou k připomínkování sem a tam, a když ho sdílíte a editujete společně v reálném čase. A to je jen malá ukázka toho, co takové řešení dokáže. Nezanedbatelným dopadem přechodu na Google Apps je také zásadní změna firemní kultury, která je často ovlivněna právě tím, jak spolu zaměstnanci komunikují, spolupracují a sdílejí informace.
Máme na Google Drive soubory celé redakce. Nemáme to mít ještě někde jako zálohu vypálené na DVD nebo uložené na externím disku?
Data jsou plně zálohována, o ně mít strach rozhodně nemusíte. Ale je tady určitá psychologická bariéra, když přicházíte z uzavřeného do otevřeného prostředí. Je to hodně o překonání obav. Dříve měli lidé peníze ve slamníku, nyní v bance. Dříve se platilo hlavně v hotovosti, dnes platebními kartami. Banka 21. století je svým způsobem velké cloudové řešení.
Banka jako cloudové řešení, řešení "v mraku"?! Asi máte pravdu, ale takové přirovnání může nejednoho střadatele vylekat. Mít peníze v bance není samozřejmě až tak nebezpečné, ale pragmatický investor má mít část peněz vždy v něčem hmotnějším než nějakém "oblaku", nemyslíte?
Nejsem investiční poradce, spíše se vám snažím přiblížit, jak masivní je nástup cloudových řešení napříč byznysem – od malých podnikatelů třeba po zmíněné banky.
Ne všichni si myslí, že budete nadále zářit. Cituji jednu z poslední analýz Deutsche Bank: "Google bude zkrátka stále jen vyhledávačem, jehož byznys je postavený na reklamách, které většina lidí považuje za spam. Navíc je Google zaneprázdněn nesmyslnými projekty, které ani negenerují zisk, ani nevylepšují konkurenční pozici."
To je jejich názor. Máme prostě jinou firemní kulturu. Některé projekty jsme museli odepsat, ale ty klíčové se zatím vždy povedly, i když to nebylo zrovna z kvartálu na kvartál. Ale když jsme se bavili o špatných akvizicích, musím připomenout jednu velice povedenou, na niž lidé občas zapomínají: Reklamní systém Double Click je dnes hlavní burzou výměny reklamních ploch v reálném čase.
Google v roce 2012 poprvé překonal tržbami z reklamy příjmy tištěných amerických médií. Vzestup online reklamních příjmů jako takový není žádnou novinkou, online reklama si udržuje pozici druhého nejvýznamnějšího inzertního média za dosud nepřekonanou televizní obrazovkou. Doženete někdy televizi?
Jednou to bude nejspíše nějaký mix, ale důvodů k velkému přetahování moc nevidím, protože televize i internet jsou digitální média, která jsou na rozdíl o printu nebo billboardů přesně měřitelná. Televize vám ovšem nenabídne takovou přesnost na úrovni demografie ani možnost interakce či flexibility, jaké vám umožní internet. V tom jsou bezesporu jeho obrovské výhody, nemluvě o ceně. S nástupem online videa, mobilní reklamy a sociálních sítí je to stále patrnější. Pokud dnes chcete efektivně zasáhnout mladší či střední věkovou kategorii, bez internetu se v mnoha oborech neobejdete.
Znáte někoho, kdo má doma televizní peoplemetr? Se statistikami jsme v případě televize podle mě docela na vodě.
Neznám, rozumím hlavně internetu. Jednáme s klienty, kteří nakupují reklamu v televizi a na internetu, ale s námi se baví zdaleka ne pouze o internetové výkonnostní reklamě, ale stále častěji řeší internetovou reklamní strategii vlastní značky. Když máte brand, pozici značky potřebujete ošetřit. A protože lidé tráví stále více času online, je potřeba mít silnou pozici i v reklamě na internetu. Především skupina mladých ve věku 18 až 35 let je třeba hodně na YouTube a netráví tolik času u televize.
Když už se bavíme o reklamě na internetu, co podle vás funguje nejlépe?
Je to více věcí. Ale hodně dobře zabírá remarketing. Jednoduše řešeno, někdo přijde na váš web a zdá se mu zajímavý nějaký výrobek nebo služba, ale přesto to ještě nekoupí; s pomocí remarketingu ho přivedeme zpátky na váš web, aby svůj nákup mohl dokončit. Nemohu opomenout reklamu při mobilním vyhledávání, která silně roste, ale firmy to podceňují, protože jejich stránky na to nejsou dostatečně optimalizovány. Velmi činná je také internetová videoreklama, z níž největší úspěch zaznamenává ta, kterou můžete přeskočit. A pak jsou to data – právě detailní datové analýzy a trendy jsou klienty nejvíce poptávanou službou. Klienti dnes očekávají za své peníze daleko více.
Jedna z uznávaných analytiček internetu Mary Meeker ve své aktuální prezentaci tvrdí, že růst internetu zůstává robustní, adopce mobilního internetu je stále v raném stádiu a že internet změnil snad úplně všechno. Jak to vidíte vy?
Pod to se můžu podepsat. Internet je v Česku jediným médiem, které roste, vyhledávání na mobilním internetu je na cestě k novému rekordu a způsob nakupování se díky internetu hodně změnil. Když jste si chtěl před deseti lety něco koupit, co jste udělal?
Většinou to byly reference od známých, nebo třeba testy v časopisech.
Dnes jdete na internet, zjistíte si všechny informace a možná se zeptáte kamaráda na jeho názor. Když pak jdete do obchodu, tak už většinou víte, co přesně chcete koupit. Dokonce máte z internetu o produktu více informací než samotný prodavač. Změna v nakupování je revoluční.
U spotřebního zboží ano, ale jsou oblasti, kde to přece není tak jednoduché. Co třeba oblečení? Tam je potřeba si věci vyzkoušet, podívat se do zrcadla.
Když zůstanu v Česku, segment "fashion" se za poslední rok hodně změnil. Lidé se především u značkového oblečení nebojí nakupovat online. Už vědí, do čeho jdou, do jaké značky, do jakého čísla konfekce a podobně. Je to posun. Češi aktivně používají platební karty šest let, ale pořádně platit online s nimi začali až loni. Český online trh je ale hodně citlivý na ceny – zatímco Brit se jednou nebo dvakrát podívá na internet a jde nakupovat, Čech mnohem více vyhledává a srovnává.
Rozhovor byl připraven pro Investiční magazín.