US MARKETOtevírá za: 6 h 5 m
DOW JONES-0,29 %
NASDAQ+0,00 %
S&P 500-0,07 %
META+7,92 %
TSLA+6,75 %
AAPL+6,18 %

Jaroslav Brychta (X-Trade Brokers): 4 nevšední dlouhodobé investiční tipy

Hledáte něco, čím nepohnou slova ani činy centrálních bankéřů? Mnoho zdaru! Úplně bez šance ale nejste, říká hlavní analytik X-Trade Brokers Jaroslav Brychta. Nabízí čtyři sektory, na které nyní Fed a další těžké váhy nemají zase tak velký vliv. I těmito aktivy by razantní utažení penězovodů zamávalo, ostatní sektory by na ně ale doplatily více, protože jsou aktuálně výrazně dražší. České akciové tituly ovšem v Brychtově výběru nehledejte.

Roman Chlupatý
Roman Chlupatý
15. 8. 2013 | 9:00
Zlato

Uhlí

Uhlí má za sebou extrémně špatný rok a půl, zejména kvůli zemnímu plynu. Ten ale není a nebude levnější než uhlí. Ve Spojených státech jsou přitom těžaři, kteří jsou nyní schopni i na extrémně levném uhlí vydělat. Jejich akcie zažily razantní výprodeje, spadly až o 80 %. Právě tam je podle mě potenciál, i když hodně dlouhodobý. Nyní tyto akcie stále oslabují, v podstatě jde tedy o pověstné chytání padajícího nože.

Pokud chce někdo spekulovat na to, že odhadne, kdy si sektor sáhne na dno, radu pro něj nemám. Myslím si však, že má smysl již nyní alokovat jistý kapitál, který je člověk do tohoto sektoru schopen zainvestovat, a postupně začít nakupovat. Uhlí tu totiž s námi bude vždy, i když je nyní pro něj nálada hodně nepříznivá. Bude ho možná méně, ale bude tu.

Uran

Je na tom podobně jako uhlí. Ne tak špatně, ale dozvuky problémů v Japonsku (havárie jaderné elektrárny ve Fukušimě) jsou stále cítit. Přitom jde o sektor, který je extrémně odolný vůči výkyvům hospodářského růstu. Zatímco například cena uhlí se hodně vyvíjí podle průmyslové produkce, u uranu podobná závislost neplatí. Jaderné elektrárny vyrábějí elektřinu, ať se ekonomice daří, nebo nedaří, nejde je jen tak ze dne na den zastavit.

Důležitým tématem je zavírání jaderných provozů v Německu, Japonsku a jinde. V Německu k němu zřejmě dojde, v Japonsku se ale podle všeho elektrárny začnou opět pomalu rozjíždět. Na mnoha místech světa se navíc stavějí nové bloky. To znamená, že potenciál pozvolného růstu poptávky po uranu tu výhledově je, a to poměrně vysoký. Sektor je přitom docela levný, protože samotný uran levný. Proto si myslím, že je zajímavý.

Těžaři drahých kovů

V posledních měsících akcie těžařů extrémně krvácely, určitě tedy stojí za zmínku. Odlišil bych přitom těžaře stříbra a těžaře zlata. Stříbro je zhruba z 50 % průmyslová komodita, zlato zhruba z 10 %, a to může být pro zlato problém. Pokud se totiž nespotřebovává, může být jeho cena na trhu poměrně dlouho pod cenou produkční. Těžaři se mohou dostat pod tlak, řada z nich zkrachovat. U průmyslových komodit se něco podobného nemůže dít příliš dlouho – pokud se komodita prodává za méně, než za kolik se těží, a těžaři začnou krachovat, přiškrtí se nabídka, takže cena průběžně spotřebovávané suroviny naroste. Vytěžené zlato zůstává uloženo v trezorech, a proto jeho cena může být delší dobu nižší než náklady na jeho produkci.

Nedávno jsem četl studii, podle níž se nyní daří firmám dostat stříbro ze země za 19 až 20 USD. Právě tolik teď kov stojí na trhu. U zlata jde o nějakých 1 300 USD, tedy rovněž současnou úroveň ceny na trhu. Ačkoli jsem optimista, pokud jde o cenu zlata v dlouhodobém horizontu, může tento kov nyní ještě nějakou dobu zlevňovat. A to může producenty extrémně bolet. Proto bych se vyhnul akciím těžařů zlata, ale pomalu začal přemýšlet o producentech stříbra, tam již prostor je. Pokud ovšem máte zájem o tento sektor, musíte počítat s tím, že tam může nastat ještě třeba 50% pokles, a proto by do drahých kovů neměl směřovat ani zdaleka veškerý váš kapitál.

Lodní přeprava

Lodní přeprava všech sypkých věcí – obilí, železné rudy a tak dále – je hodně specifická a mně se líbí. Jde o zajímavý sektor, v němž jsou cykly extrémně dlouhé. Vyrobit loď trvá několik let, takže až nyní na trh začínají proudit objednávky, které se zadávaly před krizí. Lodí je najednou moc, přepravní ceny v lodní dopravě výrazně poklesly a všechny firmy, které mají nakoupeny zmíněné lodě, jsou na hranici přežití. Nevyplácí se jim přepravu provozovat, ale musejí, když už ty lodě mají. Mají tedy velké problémy, navíc ten cyklus stále dobíhá. Proto očekávám, že tyto firmy ještě dlouho budou v nepříjemné situaci.

Loděnice krachují, protože si nikdo neobjednává nové lodě. Ty, které by mohly bez problémů brázdit světové oceány a velké dopravní říční tepny, často míří do šrotu. Není pro ně práce. Díky tomu se začíná nabídka a poptávka v odvětví vybalancovávat, bude to ale trvat ještě dlouhou dobu. Toto je prostě long shot, sázka s hodně dlouhodobým horizontem. Podle mě je ale sektor atraktivní, protože je levný a má potenciál. Je ale potřeba počítat s tím, že se jedná o mnohem delší horizont než třeba v případě uhlí.

StříbroUhlíUranZlato
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

6. 5.-Vendula Pokorná
Evropa