US MARKETOtevírá v 15:30
S&P 500+0,01 %
NASDAQ-0,28 %
DOW JONES+0,51 %
PX+0,40 %
ČEZ-0,31 %
NVIDIA-0,69 %

Jižní Korea vyměřila Volkswagenu kvůli emisím rekordní pokutu

Jižní Korea vyměřila německému automobilovému koncernu Volkswagen kvůli manipulaci s testy emisí pokutu 14,1 miliardy wonů (313 milionů Kč). Současně firmě nařídila svolat k úpravě 125 522 naftových vozů, které falšování údajů o emisích umožňují. Podle agentury Reuters jde o nejvyšší pokutu, jaká kdy byla v Jižní Koreji některé automobilce vyměřena.

Redakce IW
Redakce IW
26. 11. 2015 | 19:59
Auta

Jihokorejské ministerstvo životního prostředí navíc oznámilo, že bude nadále zkoumat dalších 30 000 naftových automobilů z koncernu Volkswagen, u kterých zatím neobjevilo důkazy o podvádění s emisemi. Vyšetřování rozšíří i na další výrobce.

"Tato opatření Jižní Koreje jsou podobná tomu, co dělá řada dalších zemí. Německo nařídilo povinné svolávání vozů, zatímco Spojené státy zahájily proces stanovení výše pokuty," uvedla analytička Esther Yimová ze společnosti Samsung Securities. Jižní Korea se nicméně stala po Spojených státech první zemí, která se rozhodla potrestat Volkswagen na základě vlastních emisních testů, uvedla agentura Reuters.

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující falšování údajů o emisích instaloval po celém světě do zhruba 11 milionů naftových aut, včetně asi 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto. V Evropské unii Volkswagen v důsledků tohoto skandálu svolá k úpravě zhruba 8,5 milionu automobilů.

Celkové náklady Volkswagenu na pokuty, právní spory a svolávání automobilů související se skandálem by podle analytiků mohly překročit 40 miliard eur. Ve Spojených státech bylo softwarem umožňujícím falšování testů vybaveno asi 482 000 vozů. Za každý z těchto automobilů může firma dostat pokutu 37 500 dolarů, takže celková pokuta v USA by teoreticky mohla dosáhnout až 18 miliard dolarů.

Skandál vypukl 18. září, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) obvinila Volkswagen, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. V listopadu se ve Spojených státech skandál rozšířil na vozy se silnějšími naftovými motory. Volkswagen podle EPA uvedl, že v celkem 85 000 větších vozech značek Volkswagen, Audi a Porsche je software pro kontrolu emisí, o kterém automobilky americké regulátory neinformovaly.

Generální ředitel společnosti Audi Rupert Stadler v rozhovoru zveřejněném ve čtvrtek uvedl, že automobilka po rozšíření aféry na větší auta dva techniky dočasně zbavila funkce. Šéf závodní rady v Audi a člen vlivného řídícího výboru v rámci dozorčí rady této automobilky Peter Mosch v e-mailovém sdělení podle Reuters uvedl, že vyšetřování v Audi musí pokračovat bez ohledu na to, kdo mohl být do aféry zapleten.

Zdroj: ČTK

AutaVolkswagen
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Hra s ohněm? Akcie jsou extrémně drahé, varuje Buffettův oblíbený indikátor

Hra s ohněm? Akcie jsou extrémně drahé, varuje Buffettův oblíbený indikátor

29. 9.-Andrej Rády
Americké akcie