US MARKETOtevírá v 15:30
DOW JONES+0,77 %
NASDAQ+1,02 %
S&P 500+0,83 %
ČEZ-0,57 %
KB-0,86 %
Erste-1,10 %

Automobilky: Paralelně bude existovat více alternativních pohonů

V automobilovém průmyslu bude vedle sebe existovat v nejbližších deseti až 30 letech více alternativních pohonů a až zákazníci rozhodnou, jaké pro ně budou nejvhodnější. Na brněnské konferenci o budoucnosti automobilového průmyslu to ve středu řekli Michal Velička z Toyota Central Europe - Czech a Branislav Hadár z KIA Motors Slovakia. Míní také, že klasické elektroauto s bateriemi a externím dobíjením může být jen přechodná fáze k elektromobilitě.

Redakce IW
Redakce IW
23. 10. 2019 | 11:30
Auta

"Technologií je dnes mnohem více," poznamenal Velička. Jde o hybridy, které kombinují klasický spalovací motor a baterie, plug-in hybridy, které lze dobíjet z externího zdroje, ale dnes má Toyota i modely, které si vyrábějí elektřinu samy, například z vodíkových článků. "Záleží, co zákazník bude potřebovat. Zda jezdit po městě nebo dlouhé trasy, zda bude jezdit sám nebo vozit rodinu a náklad. Za pět let také uvedeme na trh auto, které bude mít pět typů pohonů a zákazník si sám vybere vyhovující technologii," řekl Velička.

Překotný vývoj alternativních pohonů nastal v minulých letech kvůli tomu, že v Evropské unii bude možné prodávat auta, která budou vypouštět od příštího roku nejvýše 95 gramů oxidu uhličitého na kilometr. Další snížení emisí bude platit od roku 2025 a za dalších pět let bude emisní limit ještě tvrdší. Za každé auto a gram nad limit bude automobilka platit pokutu 95 eur. Podle Veličky to může znamenat odchod některých automobilek z evropského trhu nebo zdražování aut.

Například KIA chystá do roku 2025 uvést na trh 44 nových modelů, z toho 23 čistě elektrických a další s jinými alternativními pohony.

Toyota chystá příští rok při olympiádě v Tokiu masivně nasadit autobusy s vodíkovými články, přičemž už v Paříži jezdí její taxíky na vodík, v Londýně tato auta využívají policisté. "Emise jsou nulové, pouze z potrubí vytéká destilovaná voda," řekl Velička.

Podle něj je vodík velice slibným a perspektivním palivem budoucnosti i proto, že dokáže nahradit konvenční paliva plnohodnotně. Model automobilky na vodík má dojezd 500 kilometrů, tankování trvá tři až pět minut a na 100 kilometrů je potřeba jeden kilogram vodíku.

Hadár očekává, že právě až s platností nových emisních limitů v příštím roce teprve výrazně vzroste výroba a prodej aut s alternativními pohony. "Letos se všichni ještě zaměřují na to, že nemusí platit žádné emisní poplatky," uvedl Hadár.

Zdroj: ČTK

AutaDoprava
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Tokenizované akcie: Robinhood otevírá revoluční cestu plnou příležitostí, není ale bez rizik

Tokenizované akcie: Robinhood otevírá revoluční cestu plnou příležitostí, není ale bez rizik

3. 7.-Pavel Kohár
Informační technologie