Čím kratší jméno, tím vyšší plat

Podle nedávného výzkumu americké pracovní agentury The Ladders má osm z deseti šéfů úspěšných amerických firem na vizitce uvedené pětipísmenné či kratší křestní jméno. K tomu jsou navíc platy šéfů s krátkými jmény ve srovnání s jejich kolegy s několikaslabičnými jmény údajně až o 10 % vyšší. Jak je to možné?
Za vším prý stojí staleté stereotypy. "Chcete-li v práci povýšit do manažerských pater, nebo alespoň dosáhnout vyšších příjmů ve své dosavadní pozici, zkraťte si jméno," doporučuje Amanda Augustinová, jedna z autorek studie. Výzkum, který srovnával 24 párů rozdílně dlouhých křestních jmen, přišel se závěrem, že vás každé písmeno navíc může ročně připravit v přepočtu až o 70 tisíc Kč.
Bill, nebo William?
Podle Augustinové se například ctižádostivým mužům se jménem Christopher jednoznačně vyplatí jméno zkrátit na Chris. "Čím kratší a přátelštější křestní jméno člověk má, tím větší jsou jeho šance na lepší práci," říká. Ze všech 24 párů jmen (například Steve a Stephen, Bill a William nebo Sara a Sarah) vyšla v neuvěřitelných 23 případech ze souboje vítězně kratší varianta. Výjimkou bylo jméno Lawrence, jehož nositelé porazili své protivníky se jménem Larry.
Ačkoli se výzkum může jevit jako absurdní, Amanda Augustinová upozorňuje, že jeho výsledky jsou nezpochybnitelné. "Výzkum je založen na údajích 6 milionů účastníků, z nichž 3,4 % zastávají nejvyšší manažerské posty. Statistická odchylka je zcela zanedbatelná."
Autoři výzkumu zejména začínajícím podnikatelům zcela seriózně doporučují, aby se ze všeho nejdříve zamysleli nad možnou variantou či kratší podobou svého jména a tu pro své podnikání používali. "Opravdu si neděláme legraci, když svým klientům říkáme, že nejúspěšnější manažeři a majitelé firem jsou nositelé jmen Bob, Bill, Marc nebo Cindy."
A jaká je situace v České republice? Můžete si sami udělat malý test a říci si, zda byste raději spolupracovali s Radovanem, Miroslavem, Magdalenou a Ivanou, nebo Radkem, Mirkem, Magdou a Ivou.
Pozůstatky rasismu a xenofobie
Profesor John L. Cotton z Marquette University se snaží kouzlo krátkých jmen vysvětlit. "Šéf velké firmy, který má krátké a přátelsky znějící jméno, na své obchodní partnery skutečně může působit ve srovnání s lidmi s odosobnělými jmény mnohem důvěryhodněji," říká. "Stejné je to i v případě přezdívek. Ty mnohdy podnikatelé užívají, aby jimi zakryli své skutečné, například nelibozvučné jméno." Zároveň však Cotton upozorňuje, že mu závěry výzkumu agentury The Ladders přijdou "až příliš zvláštní".
"K teorii, že vám krátké křestní jméno automaticky zajistí vyšší příjem, se stavím poměrně skepticky. Podle mého názoru je důležitější spíše původ jména." Profesor Cotton vysvětluje, že zejména neobvyklá a výstřední jména jsou často velkým handicapem svých nositelů. "Například afroamericky znějící jména působí podle jednoho z mých výzkumů na velkou část lidí velmi negativně," říká.
"Ve srovnání s obvyklými bělošskými americkými jmény jako John nebo Susan jsou Tyronnové nebo Jamalové jednoznačně vnímáni jako méně důvěryhodní." Kromě jiného tak upozorňuje na fakt, že lze ve spojení s křestními jmény v jistých kruzích americké společnosti stále narazit i na pozůstatky rasismu a xenofobie. Opět se tak na závěr nabízí české srovnání - předsudky podnikatelů o partnerech, kteří se jmenují Sergej, Nguyen nebo Dežo, budou nepochybně v průměru jiné, než když na vizitce uvidí Jana, Petru, ale třeba i zmíněné Johna s Chrisem.
Zdroj: Quartz