US MARKETOtevírá v 15:30
DOW JONES-0,70 %
NASDAQ-0,91 %
S&P 500-0,84 %
ČEZ-0,08 %
KB-0,49 %
Erste-0,70 %

Téměř dokonalá bouře. Evropský automobilový průmysl má co dohánět

Volkswagen, VW - ilustrační foto
Zdroj: Shutterstock

Jestli existuje v ekonomice sektor, kterému fandím za každých okolností, je to automobilový průmysl. A hlavně ten evropský. Poslední dobou mi ale radost nedělá. Kdybych měla použít sportovní terminologii, můj tým je v polovině sezóny na chvostu tabulky, a navíc bez bodu. Ilustrovat se to dá hlavně na jedné značce - Volkswagen.

Vendula Pokorná
Vendula Pokorná
10. 9. 2024 | 16:49
Názory

Proč? Nejsem jediná, kdo se ptá. Ty odpovědi již existují. Jeden důvod toho, proč se evropské automobilky zmítají tam, kde se zmítají, je paradoxně ten, který v předchozích letech zajišťoval jejich výhodu. Jsou to precizní zpracování spalovacích motorů, propracované a úspěšné strategie na desítky let dopředu a fakt, že jsou to kolosy vybudované za dlouhá desetiletí.

To vše stálo za jejich úspěchem v éře spalovacích motorů. Ale ta pomalu, ale jistě končí a přichází éra elektromobility. Tedy rychlého vývoje, pružného rozhodování a hlavně vývoje softwaru. Což jsou věci, které tyto kolosy nesvedou. Čest výjimkám.

Doba se mění rychleji, než to umí tradiční automobilky

Drtí je konkurence, která ve výše uvedených oblastech tak dobrá nebyla. Ale je lepší v rychlosti rozhodování a přizpůsobení se, v pružnosti a ve vývoji softwaru.

"Automobilky zažívají téměř dokonalou bouři," řekl nedávno pro Investiční web Petr Zajíc, portfoliomanažer z Amundi AM. Dokonalá ona bouře podle něj není jen proto, že vždy může být hůře. Je tu totiž také evropský Green Deal, který posouvá další vývoj směrem k bezemisní mobilitě a v neposlední řadě k vyšším cenám energií. A výroba aut patří k těm energeticky náročnějším.

V případě Volkswagenu je pak ve hře ještě proklatě nízká marže, se kterou značka bojuje. I proto šéf Volkswagenu Oliver Blume volá po optimalizaci nákladů, nutnosti propouštění a uzavírání některých závodů tak, aby byla firma v dalších letech ziskovější, tedy aby opět byla schopná zvýšit marži. Třeba Škoda Auto ji má oproti VW násobně vyšší.

Blume snad poprvé veřejně připouští závažnost problémů. A to tady, alespoň co si pamatuji, snad nikdy nebylo. Podle něj čelí evropský automobilový průmysl vážným problémům, na Evropu tlačí konkurenti a Německo svou konkurenceschopnost ztrácí. Možná i toto upřímné pojmenování problémů může být začátkem nové éry, ze které nakonec automobilky vyjdou silnější. To, že si svízelnost situace uvědomili jejich šéfové, může být dobrý začátek.

Střelba do vlastní nohy

Ostatně Oliver Blume není první z "velkých", kdo šel s kůží na trh. Již před pár měsíci napsal otevřený dopis Luca de Meo, šéf Renaultu. Stěžuje si v něm na přílišnou regulaci v Evropě a komentuje to zhruba tak, že za většinu problémů, které automobilky mají, mohou právě regulatorní zásahy Evropské unie.

Že se Evropa pravidelně střílí do vlastní nohy, si myslí i Michal Semotan z J&T Banky. Konkrétně mluví o zavedení vyšších cel na auta vyráběná v Číně. Nejenže některé evropské automobilky by s čínskými společnostmi rády spolupracovaly, ale "celní válka" jim v tom de facto brání, v Číně mají navíc výrobní závody i firmy z USA nebo Evropy. Třeba právě Volkswagen nebo Tesla.

Letošní rok bude zlomový ještě v jedné věci. Z celkem 4,2 milionu prodaných elektromobilů se jich v prvním pololetí 2024 prodalo 2,5 milionu v Číně. Ta tak začíná opravdu vládnout trhu s elektromobily. "I díky tomu se letos poprvé v historii do Evropy z Číny přiveze více aut, než jich poputuje opačným směrem. Samozřejmě nelze v tomto kontextu opomenout, že například Volkswagen přesunul část výroby právě do Číny, a fakticky tak již auta určená pro čínský trh neexportuje. Tento trend se ale pomalu začíná objevovat i opačně, příkladem je čínská automobilka BYD s první evropskou továrnou v Maďarsku. Avizovanou ambicí společnosti je přitom být do pár let největším výrobcem elektrických aut v Evropě. Bez odpovídajících kroků reagujících na tyto varovné signály bude vliv čínských automobilek zejména v oblasti elektromobility v Evropě dále výrazně sílit," upozorňuje partner PwC a expert na automobilový průmysl Pavel Štefek.

Prodeje aut na největších světových trzích v 1H2024

Prodeje aut na největších světových trzích v 1. pololetí 2024

Evropské automobilky tak před sebou mají složité období. Nastat mohou v podstatě jen dva scénáře - buď budeme za pár let o jejich úspěších číst jen v historických brožurách, nebo mohou z této náročné éry vyjít silnější. Záležet bude pouze na nich. Na tom, jak se přizpůsobí, jakou budou mít politiku a zda přijmou fakt, že jim narostl opravdu silný soupeř. A zda následně opět šlápnou na plyn (jakkoli je to v oblasti elektromobility již zastaralé obrazné vyjádření), aby nakonec tento zápas alespoň zremizovaly. Nebo ještě lépe vyhrály a po letech se vrátily do čela tabulky.

AutaČínaEvropaEvropská ekonomikaEvropská unieEvropské akcieNázoryRegulaceVolkswagen
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Miliardové zisky za kvartál. Tohle jsou vítězové české výsledkové sezóny

Miliardové zisky za kvartál. Tohle jsou vítězové české výsledkové sezóny

13. 6.-Tomáš Beránek, Vendula Pokorná
Akcie ČR