KONTEXT: Banky v roce 2030? Sociální sítě, kavárna namísto pobočky a robotičtí poradci jako standard

Pro 71 % mladých Američanů je podle Millennial Disruption Index návštěva zubaře příjemnější než kontakt s bankou. Nelichotivou zprávu přineslo tři roky trvající šetření nálad a postojů generace Y k šestici na spotřebitele orientovaných sektorů. Svět finančních služeb v něm dopadl nejhůře, což jen potvrdilo obavy stávajících dominantních hráčů z blížících se tektonických pohybů. Nad tím, v čem se bankovnictví a spol. změní a jak se banky (ne)přizpůsobí, se zamýšlí vedoucí komunikace a marketingu společnosti Patria Finance Petr Žabža.

Přeberou dominantní pozici ve světě financí Apple, Facebook a spol.?

V horizontu deseti, dvaceti let bude bankovnictví všude. Zatím stále uvažujeme v oddělených pojmech jako bankovnictví, technologie, sociální sítě, vyhledávače a tak dále. Podle mě se ale toto vše bude postupně ve stále větší míře propojovat a slučovat. Stačí se podívat, jak turbulentním vývojem prochází Facebook, který nabízí řadu různých služeb, které dříve nebyly možné. Přitom je to z definice sociální síť, tedy místo, kde o sobě lidé dobrovolně publikují obrovské množství informací. Právě ty se mohou stát základem scoringu pro některé základní úvěrové produkty, který bude vycházet z profilu člověka, z jeho chování na internetu. Někteří poskytovatelé služeb podobné procesy a služby již testují, podle mě to zanedlouho bude vlastně běžná věc.

Jak se (nejen) pod vlivem internetové disrupce změní bankovní služby?

Prvním faktorem, který je v této souvislosti potřeba brát v potaz, je externí regulace. Ta v období po roce 2008 začala výrazně zesilovat a v příštích letech příliš nepovolí. Naše představa je i proto taková, že se služby investičního typu budou výrazně zjednodušovat, a to z pohledu produktů, jejich transparentnosti, cenové politiky, využití a tak dále. Druhá věc, která se bude zjednodušovat, bude komunikace. Svět investic totiž často používá žargon a speciální termíny, a pokud je a bude zájem o to, aby se stále větší masa lidí aktivně starala o své peníze, bude potřeba, aby komunikace směrem k zákazníkům byla jednodušší. Toto se již ostatně začíná dít.

Do jaké míry se nedílnou součástí bankovnictví stanou sociální sítě?

Sociální sítě jsou oblast, ve které v podstatě není možné nebýt. Pokud tam v horizontu pěti let někdo nebude, případně je nebude aktivně využívat, bude mít velký problém. Nemluvě o tom, že sociální sítě dokáží extrémně dobře cílit. Umožňují výtečně sladit způsob reklamního nebo jakéhokoli jiného sdělení s konkrétním místem, na které se toto sdělení posílá. V tomto smyslu jsme o několik světelných let dále než před nějakými třemi, pěti lety. Toto bude stát za digitalizací sektoru, tedy stále větším přesunem operací na internet. Svou roli v tom sehraje regulace, která bude limitovat způsob, jakým se služba poskytuje; digitalizace je jednou z cest, jak legislativě učinit zadost a být "krytý". Dalším faktorem bude zjednodušování komunikace a zpřístupňování finančního byznysu konečnému spotřebiteli.

Budou nám za 20 let šít většinu finančních služeb na míru robotičtí bankéři?

Myslím si, že to bude mnohem dříve než za deset, dvacet let, může to být otázka roku nebo dvou. Záleží na tom, jak se k tomu postaví klienti. Lidé již dnes vědí, že tím, jak se pohybují po internetu, za sebou zanechávají otisk svého chování, myšlení, zájmu a tak dále. Díky tomu je možné cílení reklam a nabídek. To není o tom, že by je někdo cíleně špehoval, jde o byznys model, se kterým žijeme a žít budeme. Mladá generace, lidé věku 15 až 25 let, s tím již normálně žijí, považují to za přirozené. Lidé, kterým je teď třeba 45 až 50 let, to ale mohou přijímat relativně těžce, pro ně je to velký bratr, který je sleduje. Vše je tedy podmíněno změnou myšlení, obecně je ale personalizace obsahu jakéhokoli typu, tedy i toho investičního, otázkou několika málo let.

Jak bude vypadat bankovní pobočka (a budeme ji potřebovat)?

Pobočka bude zahrnovat nejen místa bankovních poradců, ale i samoobslužné kiosky nebo terminály, kde si spoustu věcí bude klient moci vyřešit sám, a to v chráněném prostředí. To dále zlevní základní služby. Co se poradenství týče, dojde k růstu kvalifikace poradců, budou mít výrazně širší záběr toho, co budou muset vědět. Poboček jako takových bude méně, budou určitě hezčí a budou příjemnějším místem; kombinace kavárny a bankovní pobočky zní ideálně, člověk bude mít možnost si dát kávu a při ní se postarat o své finanční záležitosti. Pobočky tedy nezaniknou, budou mít své místo, protože je stále spousta služeb a informací, které po internetu z dobrých důvodů nelze řešit. To, jak a proč fungují, se ale změní.

Přestat sledovat
Informační technologie
Přestat sledovat
Technologie
Přestat sledovat
Spotřebitelé
Přestat sledovat
Sociální sítě
Přestat sledovat
Finanční sektor
Přestat sledovat
Mohlo by vás zajímat
2. 3. 2021 17:01
VE STŘEDU OD 10 HODIN ŽIVĚ: Aktuálně z trhů (se Stanislavem Viktorinem)
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
WOOD & Company
Přestat sledovat
25. 2. 2021 21:31
ABCD investora: Tipy na výběr akcií (nejen) ve středoevropském regionu
Akcie ČR
Přestat sledovat
Akciové tipy
Přestat sledovat
Americké akcie
Přestat sledovat
Evropské akcie
Přestat sledovat
Investiční strategie
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Large caps
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Small caps
Přestat sledovat
Střední a východní Evropa
Přestat sledovat
Světové akcie
Přestat sledovat
1. 3. 2021 12:21
Úspěšný byznys vs. narůstající nejistota: Myslete na nemyslitelné!
Byznys a podnikání
Přestat sledovat
Koronavirus
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
27. 2. 2021 20:31
Vladimír Vávra (WOOD & Company): Na americkém trhu probíhá spíše rotace, k hlubší korekci nevidím…
Akcie ČR
Přestat sledovat
Americké akcie
Přestat sledovat
Evropské akcie
Přestat sledovat
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Světové akcie
Přestat sledovat
WOOD & Company
Přestat sledovat