Co k tomu říct: Centrálním bankám není rozumět, uznal hlavní ekonom Bank of England

Komunikace centrálních bank bývá zmatená. Je ale dobře, že si to čas od času některý z jejich představitelů uvědomí. Minulý týden například hlavní ekonom Bank of England Andy Haldane.
Haldane připustil, že jazyku a komunikaci centrální banky normální lidé nerozumí. Uvědomil si to prý poté, co si pročetl některá svá starší vyjádření. Celkem sebereflexe.
Doplnil, že podle průzkumu Bank of England si pouze čtvrtina lidí myslí, že rozumí akcím a rozhodnutím centrální banky. Ano, použil slovní spojení "si myslí, že rozumí". Jako kdybych slyšel "mylně si myslí, že rozumí". Což komunikační tragédii dokresluje.
Ano, centrální banky používají málo srozumitelný jazyk. Jedním z důvodů je takzvaný efekt slonovinové věže – centrální banka je zahleděná do sebe, a tudíž si vyvine vlastní jazyk, kterému rozumí jen ona sama. Ostatně tohle je neduh každé korporace.
Druhým důvodem je složitost světa, ve kterém lidé bohužel chtějí jednoduché odpovědi. Ty ale neexistují. Takže se odpovědi skrývají do složitých větných a slovních konstrukcí, aby jejich autoři něco řekli, ačkoli třeba neví zhola nic.