Kofola ČeskoSlovensko v prvním čtvrtletí prohloubila čistou ztrátu na 68 milionů Kč

Nápojářská skupina Kofola ČeskoSlovensko v prvních třech měsících letošního roku hospodařila s čistou ztrátou 68 milionů korun. O rok dříve společnost za stejné období vykázala čistou ztrátu 21 milionů korun. Meziročně horší byl i výsledek na úrovni tržeb a provozního zisku EBITDA.
Zisk EBITDA Kofole klesl meziročně na 79 milionů korun ze 154 milionů korun a tržby se společnosti snížily na 1,34 miliardy korun z 1,47 miliardy korun. Pro Kofolu je první čtvrtletí obvykle slabší, výnosy z tohoto období tvoří dlouhodobě v průměru jen asi pětinu celoročního výsledku. Bez započtení výsledku na polském trhu by Kofole tržby meziročně stouply o 0,4 %.
Analytik z České spořitelny Petr Bártek odhadoval, že společnost vykáže provozní zisk EBITDA 145,4 milionu Kč a čistou ztrátu 13,4 milionu Kč při celkových výnosech 1,44 miliardy Kč.
Na českém a slovenském trhu Kofole tržby poklesly na 874 milionů korun z 895 milionů korun a v Polsku se propadly na 279 milionů korun ze 406 milionů korun. Na zbylých trzích se Kofole tržby naopak zvýšily na 191 milionů korun z loňských 165 milionů korun. Růst podpořila mimo jiné akvizice chorvatského výrobce minerálních vod Studenac, jejíž dokončení Kofola oznámila na konci loňského roku.
Pokles hrubého zisku na 470,2 milionu Kč z 516,4 milionu Kč společnost vysvětluje vyšší cenou cukru. Kofola také upozornila, že se jí zvyšují náklady na odbyt, marketing a distribuci (v prvním čtvrtletí meziročně na 440,8 milionu Kč z 386,9 milionu Kč). Růst administrativních nákladů v adriatickém regionu byl více než kompenzován poklesem nákladů v Polsku, celkově administrativní náklady klesly na 88,2 milionu Kč ze 104,1 milionu Kč.
Kofola ČeskoSlovensko - shrnutí hospodářských výsledků za 1Q2017
Hospodářské výsledky jsou podle finančního ředitele Kofoly Daniela Buryše v souladu s očekáváním firmy. "Hospodaření nejvíce ovlivnily pokračující rekonstrukce našeho byznysu v Polsku, investice do mezd zaměstnanců a nárůst cen surovin, a tím pádem odpovídající zdražení našich produktů," uvedl Buryš.
Kurzové ztráty dosáhly v prvních třech měsících roku 10 milionů Kč a ztráta z přecenění derivátů činila 17 milionů Kč.
Zisk EBITDA se na českém a slovenském trhu společnosti snížil na 74 milionů Kč ze 131 milionů Kč a v Polsku klesl na sedm milionů korun z 20 milionů korun. Na ostatních trzích se Kofola dostala souhrnně ze zisku tři miliony korun do dvoumilionové ztráty.
EBITDA marže se Kofole v prvním čtvrtletí meziročně snížila na 5,9 % z 10,5 % a poměr čistého dluhu k zisku EBITDA narostl na 2,01 z 1,53 na konci loňského prvního čtvrtletí, respektive z 1,59 na konci loňského roku.
"Celkově jsme zklamaní klesajícími tržbami v Česku a zrychlením poklesu tržeb v Polsku. Významná část negativního překvapení je ovšem spojená s kalendářním posunem Velikonoc. Tržby v adriatickém regionu vzrostly v souladu s očekáváním, na provozní zisk dolehly vyšší náklady na expanzi," říká Petr Bártek z České spořitelny.
Výsledky Kofoly za první čtvrtletí ovlivnilo hned několik jednorázových položek. Na straně nákladů firma zaúčtovala výdaje spojené s údržbou výrobní haly v bývalé polské pobočce Bielsk Podlaski ve výši 2,1 milionu Kč a výdaje spojené s implemntací SAP v adriatickém regionu ve výši 1,6 milionu Kč. Na straně příjmů šlo naopak o čistý zisk ve výši devět milionů korun za prodej výrobní linky v Polsku a čistý zisk ve výši 2,9 milionu korun za prodej skladu v adriatickém regionu.
Kofola ČeskoSlovensko - hospodářské výsledky za 1Q2017
Velmi dobře opět vyzněly výsledky fresh barů a salaterií UGO. Tržby v tomto segmentu, včetně prodeje produktů UGO mimo stejnojmenné provozovny, stouply v prvním čtvrtletí meziročně na 96 milionů korun z 83 milionů korun. Na trhu přibyly od konce prosince dvě nové franšízové provozovny UGO.
Kofola chce růst značky UGO podpořit akvizicí výrobce čerstvých salátů, v červnu předpokládá převzetí výrobní divize čerstvých salátů od firmy Titbit.
Kofola ČeskoSlovensko - vývoj v segmentu freshbarů a produktů UGO
Na celkových tržbách Kofoly se v prvním čtvrtletí nejvíce podílely výnosy z prodeje sycených nápojů (41,57 %) a z prodeje minerálních vod (29,11 %). Následovaly výnosy z prodeje sirupů (11,26 %), produktů v kategorii "ostatní" (9,99 %) a nesycených nápojů (8,07 %). Z regionálního hlediska k tržbám Kofoly nejvíce přispěly Česká republika (42,15 %) a Slovensko (22,91 %), třetí bylo Polsko (20,78 %) a čtvrté Slovinsko (9,74 %). Ostatní trhy měly na celkových výnosech skupiny souhrnný podíl 4,42 %.
"Výsledky ukázaly na přetrvávající problémy na polském trhu, kde se společnost snaží restrukturalizovat své aktivity. Ke slabým výsledkům přispěly i pokles na hlavních trzích v České republice a na Slovensku a jednorázové náklady spojené s nedávnými akvizicemi v adriatickém regionu. Slabší hrubou ziskovost a prohloubení čisté ztráty vnímáme negativně a očekáváme, že slabé výsledky budou mít negativní dopad na cenu akcií firmy," uvedl analytik z Komerční banky Richard Miřátský.
Kofola ČeskoSlovensko je jedním z nejvýznamnějších výrobců nealkoholických nápojů ve střední Evropě. Má sedm výrobních závodů v Česku, Polsku, na Slovensku, ve Slovinsku a Chorvatsku a zaměstnává více než 2 100 lidí, z toho asi 700 v Česku. K jejím výrobkům patří vedle limonády Kofola ovocné nápoje a sirupy Jupí, dětské nápoje Jupík, energetické nápoje Semtex, nápoje značky Vinea, Chito, Top Topic nebo Citro Cola. V licenci Kofola vyrábí a distribuuje nápoje RC Cola a Orangina. Většinovým vlastníkem Kofoly je společnost KSM Investment patřící rodině Samarasů.
Zdroj: Kofola