Jak začít podnikat během recese

Chce to odvahu, nápad a pevnou vůli, recese nerecese. Podnikání ze začátku není práce "od devíti do pěti", ale může spolknout veškerý váš čas. Aby mělo smysl ve složitém prostředí začít podnikat, je dobré ctít pár pravidel a pouček.
Hudba budoucnosti Nikoho nezajímá firma, kterou už brzy založíte. Zkrátka ji založte. Lidi budou reagovat až na něco, co uvidí.
Co z toho nakonec bude Rozdíl mezi původním záměrem a výsledným produktem je zhruba takový jako mezi kusem kamene a sochou Davida. Musíte vyřešit tisíc problémů. Poslouchejte každého zajímavého člověka, který mluví o vašem byznysu. Kašlete na to, že se názory odborníků zcela rozcházejí. Najděte často i skryté společné znaky, vypozorujte, s čím jsou lidé nespokojeni, a reagujte na to. Nechte se inspirovat tím davem požadavků.
Rádce najdeš snadno Souvisí to s předchozím bodem. Lidé se zajímavými nápady se mnohdy bojí ztrapnit, a tak v přítomnosti úspěšných a důležitých lidí mlčí. Nebojte se. Oslovte kohokoli a možná vás překvapí, kolik zajímavých vizitek nasbíráte. Samozřejmě neplýtvejte časem svých partnerů a lidí, kteří vám poradí, ale nebojte se ukázat. Odborníky budou zajímat dobré nápady.
Když spoluzakladatel, tak doopravdy Řada lidí, kteří mají dobré nápady, by nejraději hned na začátku zainteresovala někoho, kdo to celé "dá dohromady", ale nebude chtít žádný zásadní podíl na rozhodování. Takový schopný projektový manažer. Ale pozor – to nefunguje, ne dlouhodobě. Je lepší najít někoho, koho znáte a důvěřujete mu, třeba kolegu ze školy, z bývalé práce a podobně. Takový člověk vás dokáže případně usměrnit, když přestřelíte, vrátit nohama zpátky na zem. A s důvěrou mu svěřte i odpovídající podíl ve firmě, lepší záruku snahy a loajality ještě nikdo nevymyslel.
Najímejte studenty Jsou mladí, aktivní, a zároveň jim většinou nejde o uživení celé rodiny, hypotéky a podobně. Výhoda ve srovnání se zkušenějšími, ale daleko dražšími zaměstnanci je jasná. První zářezy do "sívíčka" jsou pro mladé velkou motivací. A ti nejlepší se možná časem stanou plícemi vaší firmy. Nebojte se také zabrousit na pracovní veletrhy – čím víc životopisů sesbíráte, tím větší výběr budete mít. Prodávejte vizi, ne současnost Můžete, i nemusíte mít fungující produkt. Ale o to nejde. Důležitá je vaše představa, jak produkt BUDE fungovat a jak "změní svět". To lidi zajímá. Pro takovou vizi budou pracovat do úmoru za málo peněz (což recese někdy vyžaduje), zkrátka udělají cokoli, jen aby takový produkt vytvořili.
Důvěřuj, ale prověřuj V běžné práci lidé skousnou leccos, vždyť "jsou za to peníze". Na začátku podnikání jde spíše o nadšení než o pořádné platy, takže si své lidi hlídejte jako oko v hlavě. Pěstujte vzájemnou důvěru. Neslibujte odměny, které nejsou jisté. Zkušební doba je standardem, a specifikujte pracovníkům i to, čeho by měly během této doby dosáhnout. Na debatu o penězích, případně podílu na řízení, bude čas hned potom.
Nezvyšujte náklady, nejprve mějte produkt Investor s vizí je v zásadě podnikatel. Vzpomeňme na Warrena Buffetta. Na začátku se vám možná budou lidé smát, a nejvíce případní investoři. Během prvních měsíců jen těžko získáte další peníze. Potřebujete ten "startovní" produkt, který možná mezitím vyvinul někdo z konkurentů. Investoři a partneři uslyší až na to, že máte něco "v ruce", na co mohou reagovat, co mohou vyzkoušet, co uvidí v praxi. To je tedy váš cíl.
Vytrvalost a odhodlání jsou všemocné Firmy zakládá kdekdo, ale jen málokdo je dost houževnatý a odhodlaný dostat svůj produkt na trh, najímat zaměstnance atd. Lidé vám ze začátku nebudou věřit, ale vytrvalou snahou, prosazováním své vize a produktu na ně můžete udělat dojem. A jen tak může přijít posun.
Zdroj: Business Insider