Podnikatelské nástrahy lze překonat jedině tvořivostí

V posledním celosvětovém průzkumu IBM vyjádřilo 1 500 generálních ředitelů velké obavy z budoucnosti. Budoucí turbulence jako terorismus, technologické skoky či finanční krize překonají jen díky větší tvořivosti.
V 60. a 70. letech bylo podnikání jednoduché. Trh se metaforou přirovnával k široké dálnici, která má jasný začátek a konec i předvídatelný průběh. Podnik byl široká pohodlná limuzína a řídit ji po spolehlivé cestě nebyl žádný problém. Být top manažerem bylo snadné.
Dnes jsou svět a trh tak nepředvídatelné, že se přirovnávají k neprobádané džungli, kde nejsou žádné cesty. Úspěšná firma je přirovnávána k džípu, který má satelitní navigaci, naviják, nářadí a velmi dobrou posádku, která si umí se vším poradit. Posádka neví, kde budou vyvrácené stromy, sesuv svahu, propast či divoká řeka.
V této metafoře je navigací myšlena kreativita a cit manažerů pro porozumění slabým signálům budoucích trendů, naviják a nářadí symbolizuje schopnost pomoci si ve všem sám. Posádka džípu představuje management a zaměstnance, kteří jsou nadšení, flexibilní, tvořiví, kteří rádi pracují v prostředí neurčitosti a nepředvídatelnosti a rádi experimentují. Ne všechny posádky džípů uspějí. Dojedou jen ti nejlepší.
Druhy tvořivosti v podniku
Podle průzkumu, který IBM od září 2009 do ledna 2010 provedla v šedesáti zemích světa, ve třiatřiceti oborech, se oslovení CEO shodují, že nejdůležitější vlastností top manažerů je tvořivost. Rozlišujeme kreativitu organizační, inovační a vůdcovskou. Podle toho, co manažer dělá, by měl v sobě mít vhodný mix těchto tří druhů kreativity.
Generální ředitel by měl mít v sobě nejvíce zastoupenu vůdcovskou kreativitu (40 až 50 %), aby neustále hledal způsoby získávání lidi pro nové myšlenky a jejich udržení v trvalém nadšení. Pak v sobě musí mít dostatečnou organizační kreativitu (20 až 30 %), aby mohl pružně měnit organizační strukturu a nacházet nové způsoby organizace práce. Měl by v sobě mít také část inovační kreativity (20 až 30 %), aby věděl kam má firma směřovat, jak inovovat, aby dokázal odhalit obchodní příležitosti, které nikdo jiný z konkurentů nevidí. Měl by se umět obklopit tvořivými lidmi a povzbuzovat je k mimořádným výkonům. Prototypem takového člověka je např. Richard Branson, který vlastní asi 360 firem sdružených pod Virgin Group.
Vedoucí vývoje by měl mít v sobě 50 až 60 procent inovační kreativity, aby dokázal hledat nové nápady, aby měl cit pro slabé signály budoucích trendů, aby hledal inspiraci i v jiných oborech apod. Musí mít 20 až 30 procent organizační kreativity, aby práci vývojářů uměl efektivně organizovat a 20 procent vůdcovské kreativity, aby uměl své lidi povzbuzovat a individuálně motivovat či vytvářet týmového ducha a synergické efekty.
Vedoucí výroby by měl mít asi 50 procent organizační kreativity, 30 procent vůdcovské kreativity a 20 procent inovační kreativity, aby mohl s vývojáři a technology nacházet úspory v procesech a vymýšlet možnosti zvyšování přidané hodnoty.
Pokračování článku najdete na serveru Profit.cz