Rady k pracovnímu pohovoru pro nováčky i velezkušené

V touze po nové práci můžeme zapomenout na některá pravidla a zvyklosti, které patří k pracovním pohovorům. Alespoň některé si připomeňme. Práci sice nezajistí, ale aspoň nezmaříme výsledek první schůzky s potenciálním zaměstnavatelem hned v zárodku.
1. Zjistěte si, kde že to chcete pracovat
Začněte webovou stránkou potenciálního zaměstnavatele a pak omrkněte na LinkedInu jeho management. Nezaškodí se podívat na názory bývalých zaměstnanců na firmu, například ve Spojených státech v tomto směru velice dobře funguje server Glassdoor.com. Nebo zůstaňte u LinkedInu.
Kromě informací o samotné firmě se pokuste co nejvíce zorientovat v jejím hlavním byznysu, konkurenci a podobně.
2. Připravte si otázky
Pokud budete vyzváni, abyste se na cokoli zeptali, není dobré mlčet. Pokud dodržíte první bod, budete mít jistě dost materiálu k tomuto druhému.
Když budete plánovat schůzku, snažte se zjistit jméno a pozici toho, kdo s vámi bude mluvit, abyste kladli otázky přiměřené pozici svého partnera v rozhovoru.
3. Jména, jména, jména a emaily
Řekněte si o vizitku, jakmile se setkáte s tím, kdo s vámi povede rozhovor. Na konci sezení na to spíše zapomenete.
A protože v práci ne každý nosí vizitky u sebe, mějte připravenou tužku a papír a jména a kontakty si poznamenejte. V řadě firem absolvujete celé kolečko pohovorů a je dobrým zvykem se zpětně ozvat a poděkovat všem, se kým jste mluvili.
4. Osobní příběhy
Při dotazech na kvalifikaci neváhejte uvádět konkrétní příběhy s určitou přiměřenou mírou osobních poznámek a "zážitků". Každý se rád pobaví, i ten kožený panák, co vás má nabídnout místo. Stejně tak se v rámci seznámení s firmou před pohovorem zaměřte na její aktuální témata a pokuste se při dotazech na to, co umíte, aplikovat své vědomosti právě na aktuální situaci svého potenciálního zaměstnavatele. Jakmile budete na pohovoru řešit konkrétní věci, ne strohou kvalifikaci, bude to obě strany více bavit. A třeba rovnou ukážete, proč právě vás mají vzít.
5. Plat řešte později
Na první schůzce se pokud možno vyhýbejte konkrétním cifrám, kterými vás mají odměnit za vaši výjimečnost na dané pozici. Pokud o vás bude zájem, peníze budou ok, pokud zájem nebude, proč tím ztrácet čas?
6. Vydržte to
Ať trvá pohovor jakkoli dlouho, posílají vás na další a další schůzky, vydržte soustředění a snažte se působit vyrovnaně a v pohodě. Proto nechoďte na pohovor ve vyloženě stresující dny, kdy někam spěcháte a podobně.
7. Poděkování na závěr
Na konci každé schůzky poděkujte. Nic tím nezkazíte, i když to třeba pro druhou stranu byla vyložená pracovní povinnost, bavit se s vámi. A z domova večer nebo na druhý den pošlete každému, s kým jste mluvili, krátký děkovný (a zároveň i připomínající) email.
V něm připomeňte konkrétní věci z rozhovoru, klasické "díky za váš čas" je vágní, zatímco "díky za vysvětlení procesu výroby plastových držáků na plechovky, vnesl mi do požadavků na danou pozici více světla" zkrátka prokáže, že víte s kým a o čem jste se bavili (i když se mnou by zrovna tohle žádná upovídaná čtvrthodinka nebyla - pozn. red.).
Tohle si v rámci pracovního pohovoru vážně odpusťte!
Zdroj: Kiplinger