Tesla: Když se sen mění v noční můru

Padá cena akcií, padají prodeje. Asi by se dalo říct, že padá Tesla, něco si přejme. Americká automobilka nevstoupila do letošního roku zrovna nejlépe a kromě několika málo záchvěvů hodnota firmy klesá od poloviny prosince. Stejně tak klesají prodeje samotných tesel, podle Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) únorový propad zařadil Teslu na poslední místo mezi sledovanými značkami. A problémy nemá automobilka jenom v Evropě.
Pád z velké výšky bolí více
Tesla jako symbol luxusu a nejnovějších technologií. Kdo ji má, zpravidla se jí chlubí. Neříká se "koupil(a) jsem si elektromobil", ale "koupil(a) jsem si teslu". Ano, tak tomu ještě před pár měsíci bylo. Situace se ale mění, teď už naopak někteří majitelé těchto vozů vyvolávají do světa, že se tesel zbavují. Nechtějí být totiž spojovaní se šéfem firmy, jeho politickým angažmá a výroky, kterými kropí mediální prostor. Neplatí to určitě o všech, kteří mají teslu v garáži, ale je to stále častější.
Špatnou zprávou pro Elona Muska je to, že už se to projevuje ve statistikách. Když se detailněji podíváme na čerstvá čísla ACEA, uvidíme pád z velké výšky. Zatímco loni v únoru si teslu v zemích EU koupilo přes 22 tisíc zákazníků, letos jich za stejný měsíc bylo jenom 11 743. To je propad o více než 47 %. Částečně to může být i tím, že se čeká na nový model Y, který se vyrábí v Německu, ale přičítat tomu celý meziroční propad by bylo přitažené za vlasy.
Procentuálně větší propady zaznamenaly v únoru jenom Jaguar (-50,4 %) a Smart (-60,1 %). Tyto značky ale rozhodně nejsou stejná liga jako Tesla, pokud jde o počty zákazníků. Nové registrace vozů v zemích EU sice Jaguaru spadly na polovinu, ale nominálně se bavíme o propadu z 550 na 273 aut. A podobná je situace u Smartu (pokles z 1 934 nově registrovaných vozů na 771).
Je to jediný problém?
To všechno se děje v době, kdy evropský trh jako celek neklesá nijak výrazně. Celkové registrace nových aut se v únoru v EU propadly sice o tři procenta, u čistě elektrických vozů ale došlo k nárůstu o bezmála čtvrtinu (+23,7 %). A také v době, kdy třeba Škoda Auto přichází s novou verzí plně elektrického Enyaqu, nástupcem třetího nejoblíbenějšího elektrického auta v Evropě za loňský rok, který už reálně na jedno nabití ujede přes 500 kilometrů.
A do toho v Evropě razantně sílí konkurence, zejména z Číny. Vidíme to i v Česku, kde byly nedávno na trh uvedeny značky Jaeco a Omoda. K těm se na začátku dubna přidá ambiciózní BYD. Ano, to je ta, která loni globálně svými prodeji čistě elektrických aut Teslu prakticky dohnala.
Burzovní propady
Strmý pokles prodejů, Muskovo angažmá v administrativě Donalda Trumpa a celní přestřelky vyvolávané právě novým americkým prezidentem akciím Tesly nesvědčí. Od začátku roku spadla jejich cena zhruba o třetinu, na letošním minimu to bylo dokonce -45 %.
I přes razantní oslabení má přitom stále kam klesat. "V rámci sektoru je Tesla oceněna naprosto nerealisticky," myslí si portfoliomanažer Michal Semotan z J&T INVESTIČNÍ SPOLEČNOSTI.
A není jediný. "Akcie Tesly nevnímám jako nákupní příležitost, jsou předražené," říká portfoliomanažer Tomáš Pfeiler ze společnosti CYRRUS. Zásadní pro budoucnost Tesly podle něj bude hlavně to, jak a kdy se jí podaří vyvinout a zprovoznit například konkurenceschopnou technologii pro autonomní řízení.