Co by měl Facebook (také) udělat, aby byl zase cool?

Akcie provozovatele sociální sítě Facebook na konci července přepsaly historii. Jako první firma dokázal Facebook za jediný den ztratit přes 100 miliard dolarů tržní kapitalizace. Kvůli čemu se to stalo? A mohl Facebook propadu ceny svých akcií zabránit?
Akcie Facebooku ve čtvrtek 26. července zažily nejhorší den od vstupu na burzu v roce 2012. Cena titulu se kvůli obavám o budoucí zisky podniku a pokles marží propadla o zhruba 19 %. Tržní hodnota firmy se tak snížila o více než 119 miliard USD.
Sloupkařka Bloombergu Shira Ovideová se zaměřila na tři oblasti, které podle ní nejvíce přispěly ke kolapsu akcií. Jejich náprava by pak mohla největší sociální síti pomoci zpět na výsluní (jakkoli je potřeba zdůraznit, že třeba cena akcií Facebooku je stále na úrovni, která ještě letos na jaře byla historickým maximem).
1. Špatná komunikace firmy s trhem
To, že kvartální hospodářská čísla budou horší než odhady analytiků a že skandál s nedostatečnou ochranou dat uživatelů se promítne do nákladů, vědělo vedení firmy minimálně několik týdnů. Přesto investory nevarovalo, ba ani nenaznačilo, že se něco děje. Stačilo málo a propad ceny akcií mohl být třeba jen poloviční, možná i ještě výrazně méně prudký.
2. Bezbřehý optimismus investorů
Vedení Facebooku sice dopředu o žádných problémech nehovořilo, trh si ovšem mohl na základě informací z médií udělat obrázek. Neudělal. Investoři zůstali optimisty, kteří si do poslední chvíle nepřipouštěli, že by Facebook mohly dohnat hříchy z minulosti. A někteří analytici se na této vlně vezou stále, když tvrdí, že vyhlídky managementu pro celý letošní rok jsou zbytečně pesimistické. Už teď tak některé investory děsí to, co by mohlo přijít za další tři měsíce.
3. Tolerování problematického obsahu
Sociální sítě jsou plné falešných zpráv a polopravd. A pravdou je, že provozovatelé sociálních sítí nezřídka nevědí, jak k problematickému obsahu přistupovat. Příkladem může být vyjádření Marka Zuckerberga k popíračům holokaustu vyjadřujícím se na Facebooku. "Lidé popírající na Facebooku holokaust to nemají v hlavě srovnané. Jsem žid a takové výroky mě hluboce urážejí. Na druhou stranu si však nemyslím, že by tyto příspěvky měly být mazány, lidem občas nějaké věci nedojdou," prohlásil šéf Facebooku v rozhovoru s Karou Swisherovou z webu Recode. Není se tak čemu divit, že řada lidí užívání Facebooku omezuje, případně využívá jen jeho součást Messenger, a klesá tak počet aktivních uživatelů.
Zdroj: Bloomberg
Aktuality
